gedrag van tweede parkietje

Gestart door tsjielpie, augustus 30, 2010, 19:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tsjielpie

Hoi ,
Ik heb met de rond de pinksterdagen een kooi gekocht met een mannetjesparkietje.
Het bleek al snel een heel rustig diertje.
Ik dacht dat hij het wel aardig zou vinden als er een pop bij kwam dus zo gezegd zo gedaan.
Aaanvankelijk bleek de tweede een druktemaker en was gek op het speelgoedin de kooi en eet als een miniebootwerkertje en groeide al in korte tijd vrij behoorlijk.
Nu komen we op een punt dat de pop het mannetje helemaal overheerst, jaloers is (want ikmag al helemaal niets tegen het mannetje zeggen of hij kan al een pik krijgen.)
Ze zet de kooi behoorlijk op stelten maar ik heb de indrukdat het mannetje er onder begint te lijden en probeert zo veel mogelijk op de achtergrond te blijven en zich te verschuilen achter een van de speeltjes in de kooi.
Eigenlijk een stomme zetvan mij geweest om in de kooi een koppeltje te zetten.
Wie heeft nog meer ervaring dat een pop een erg overheersend en dominerend karakter vertoond t.o.z van een mannetjesparkiet in een kooi waar een koppeltje in zit?
Het is ook niet zo dat het mannetje voortdurend gepikt wordt want 's avonds laat zitten ze ook wel eens elkaar te kroelen maar op gegeven moment leek wel of het manntje in zijn gedrag gebroken is en het lijkt wel of hij overgegeven heeft aan het gedrag van het popje.
Nu is het popje ondertussen ook behoorlijk uit de kluiten gewassen en is een stuk sterker en groter dan het mannetje.
Wie kan er raad geven?
B.V.D

EvelienM

ik heb een mannetje en ooit eens een vrouwtje er bijgezet, maar hij vond het niks, was doodsbang en rende/vloog steeds voor haar weg, ik heb uiteindelijk haar maar weggedaan, mijn parkiet is nu eenmaal een parkiet die alleen met mensen goed overweg kan. advies kan ik je niet geven, maar het lijkt me niet gezond voor het mannetje om dit zo door te laten gaan.