piepende ademhaling en niezen.

Gestart door liesanne, augustus 30, 2010, 10:56:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

liesanne

Twitter is nu een jaartje en ze zit sinds kort af en toe te piepen. Het is haar ademhaling. ( lijkt astmatisch!)
Ze niest dan ook een aantal keer. Komt niks nats uit. Ze is verder super opgewekt en vliegt en speelt met haar vriendje.
Ik wil wel naar haar laten kijken, maar ik wil niet weer helemaal naar een vogelarts rijden. Het is enorm ver rijden en die stress in de auto is ook niet goed denk ik. Ik ben met mijn vorige parkiet wel naar een vogelarts geweest en was een kapitaal kwijt. (uiteindelijk is hij toch overleden.) Begrijp mij niet verkeert, want ik heb best veel over voor mijn parkietjes!
Als het een luchtweginfectie is, of luchtzakmijt, dan kan mijn dierenarts dat denk ik toch ook zien. Ik ben bang dat ze alleen maar van de buitenkant naar haar kijken en dan kan ik weer naar huis. Hoe onderzoeken die vogelartsen deze kwaal. Iemand ervaring?

Moeder van Liesanne, Daphne

Petr@

Hoe ze zo'n onderzoek doen weet ik niet heb ik geen ervaring mee. Maar wil je toch aanraden om naar de VA tegaan omdat ik me je bericht je van pas geleden op een ander forum kan herinneren. Daar schreef je dat Twitter dik is en ook met het staartje wipt. En dat ze ook moeite had met vliegen. Het lijkt mij dat ze het toch benauwd heeft.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

liesanne

Heb net een dierenarts gebeld die wel verstand heeft van vogels en die op een kwartiertje rijden zit. Kan vanmiddag terecht.
Heb deze dierenkliniek via deze site. Is toch handig om wat adressen te hebben in de buurt.
Laat nog weten wat eruit komt.
Liesanne is wel bang!

Groetjes Liesanne.

liesanne

Ben net van de dierenarts terug. Hij heeft haar onderzocht en ze zag er nog gezond uit. Er zat wel wat opgedroogd snot in haar neusgaatje. Hij heeft haar antibiotica gegeven en dat moeten we nu elke dag twee keer doen. Ze vond het niet lekker en gaf heel de krop op!
Hij dacht aan een luchtweg infectie. Hij had het ook over de papegaaienziekte. Als iemand van ons griep kreeg moesten we dit melden aan de huisarts. Hij dacht niet dat dat het was, want Twitter heeft nog normale eetlust en ontlasting en alles, maar hij moest het toch even meegeven.
Liesanne heeft nog naar haar hartje mogen luisteren. Dat klinkt heel vreemd! Ze kreeg ook een uitleg over de luchtzakken van de parkiet. Deze dierenarts wist precies hoe hij Twitter moest pakken en hij nam ook alle tijd hiervoor. Twitter was ook erg rustig en liet alles toe. Totdat de antibiotica kwam!!
Ik had het idee dat hij er veel vanaf wist. Ben blij geweest te zijn. Hopen dat Twitter opknapt.
Ze zit nu alweer te fluiten en door de kooi te spelen.

Moppers

Fijn dat Twitter (en julliezelf) zo goed werd behandeld bij deze dierenarts. Dat geeft je toch altijd een prettig gevoel. En wat leuk dat Liesanne mocht luisteren, erg goed van de dierenarts dat hij haar er zo bij betrekt, en nog eens leerzaam ook!

Ik hoop dat Twitter snel opknapt van de antibiotica. Lukt het ingeven? Dat is vaak een lastig klusje, vooral als ze eenmaal doorhebben wat er gaat gebeuren en het een antibioticum met een vieze smaak is (zoals baytril).

liesanne

Twitter vind het maar niks om gepakt te worden en die troep in haar bekkie te krijgen.
Ze ziet er niet goed uit. Overal rondom haar bekkie zit de antibiotica en ze ademt erg moeilijk af en toe. Je ziet haar buik helemaal op en neer gaan.
Ze is ook wat stiller.
Ik heb er pijn van in mijn buik. Kan verder niks doen. Het zal toch niet dat Liesanne weer een parkietje moet gaan missen.
Ze eet nog wel. Ze wil zichzelf telkens wassen en ik twijfel erg om het badje erin te hangen. Ze vind het altijd heerlijk om in bad te gaan. Zou dat nu mogen?
Vanavond zet ik weer de kooi open en dan maar hopen dat ze er weer uit komt en misschien wat opknapt.
Ik vind parkietjes leuk, maar ik vind dit toch helemaal niks.

groetjes van Daphne, moeder van Liesanne,

Oja, Liesanne is vandaag op de middelbare school begonnen.

liesanne

Twitter is nu uit de kooi. Ze vloog zelfs even door de kamer. Ze is veel actiever uit haar kooi.
Afwachten maar weer. Zie wel weer op tegen dadelijk als ze de antibiotica moet krijgen.

liesanne

Ik vind twitter er toch niet goed uitzien. Ben nu ook aan het twijfelen. Het lijkt wel of ze sinds de antibiotica achteruit gaat.
Ze zit zwaar te ademen en heeft af en toe de oogjes dicht. Ze is ontzettend moe.
We voelen ons niet lekker en hopen dat ze snel beter word!

Mars

Hallo Liesanne en Daphne,

Wat ontzettend vervelend dat Twitter ziek is. Laat haar maar even zo veel mogelijk in de kooi en even niet nat worden. Als je zelf niet fit bent is een regenbui ook altijd net wat te veel.
En vliegen kost erg veel energie. Doe 's avonds ook maar lekker een doek over de kooi zodat ze rust krijgt.
Na een paar daagjes slaat de AB wel aan, zelfs als het er erg slecht uitziet. Eet ze wel goed? Ze mag nu ook best wat vaker wat lekkers (trosgierst, zaadjes als ze pellets eet)

Als je antibiotica geeft probeer haar goed rechtop te houden. Verder blijft het een rotklusje en breekt je 'moederhart' daardoor.

Sterkte!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Twitter ziet er vandaag iets beter uit. Ze eet in ieder geval nog altijd goed. Ik heb haar ook trosgierst en tomaat gegeven. Heerlijk vind ze het. Ze is nu ook heel haar verenpak aan het fatsoeneren.
Is volgens mij wel een goed teken.
We hebben haar vandaag even met rust gelaten en vanavond krijgt ze dan maar iets meer antibiotica.
Ik las ergens dat ze maar heel weinig hoeven hier op dit forum. Twitter moet 2 keer per dag 0,15 ml. Is dit misschien te veel? Deze dierenarts zegt van niet. Ik krijg het ook met moeite naar binnen allemaal. Een beetje lukt, maar niet grote hoeveelheden!
Gisterenavond kreeg ze maar 0,10 binnen.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.

liesanne

Twitter haar buikje is nu ook bijna helemaal nat. Ze geeft volgens mij over. Kan het niet goed zien. Ze schudt wel veel met haar koppie.
Kan dit van die antibiotica zijn? We moeten vanavond weer geven. Ik moet vrijdag terug bellen naar de DA om te vertellen hoe het gaat.
Hoop nog steeds dat het beter zal gaan, maar tot nu toe is mijn vertrouwen niet zo groot.
Liesanne is erg verdrietig. Heb verteld dat we er alles aan zullen doen, maar het blijft een parkietje en als die ziek zijn is dit heel moeilijk.

liesanne

oja, tweety zit nog steeds bij haar in de kooi. Ik vind het zielig om ze uit elkaar te halen. En als Twitter ziek is, dan heeft ze Tweety denk ik ook al aangestoken.
Hoe denken jullie hierover?

Parkieten-Freak

#12
Citaat van: liesanne op september 01, 2010, 18:40:36
Twitter haar buikje is nu ook bijna helemaal nat. Ze geeft volgens mij over. Kan het niet goed zien. Ze schudt wel veel met haar koppie.
Kan dit van die antibiotica zijn?

Ja, daar kan ze van gaan braken.
Als ze verder achteruit of blijft braken gaat zou ik stoppen met het geven van het antibioticum. Dit heeft zo geen zin.
Vraag morgen aan de dierenarts of hij/zij haar het antibioticum via een een injectie kan geven. Ook niet leuk, maar op deze manier wordt het in ieder geval opgenomen, als het uitgebraakt wordt, niet.

Edit:
Zieke vogels moet je eigenlijk altijd apart zetten.
Het gaat nu even niet om zielig zijn en/of gezelligheid. Het gaat hier om beter worden én om de gezonde vogel zoveel mogelijk te beschermen tegen ziekteverwekkers. Braaksel en uitwerpselen zijn niet echt fris voor een gezonde parkiet.
En verder: zorg voor warmte! Niet de verwarming hoger zetten maar een warmtelamp gebruiken!
(Kijk ook even op de pagina "ziekten" op de website).


liesanne

We gaan haar proberen in een andere kooi te zetten. Ik heb gelukkig nog een extra kooi. We hebben wel een rode lamp die ikzelf voor mijn spieren gebruik. Mag dat ook?
We houden haar goed in de gaten. Ze eet wel en ze is ook nog wel actief. Ze zit niet bol!
Ik heb vanochtend al geen antibiotica gegeven, omdat ze zich erg beroerd voelde en snel ademde. Vanavond krijgt ze nog wel wat, maar ik ga morgen anders nogmaals de DA bellen.
Voordat ik naar de DA ging was ze alleen benauwd. nu is ze ook aan het braken. (ik denk bijna bij mijzelf, was ik maar nooit geweest.)

Mars

Ik zet zelf altijd 1 vriendje bij de zieke parkiet. Tenminste als deze hem niet lastig valt.
Het zorgt er voor dat het zieke parkietje niet onrustig word in zijn eentje: ze willen vaak graag naar de rest toe: dat voelt veilig. Ik heb nog nooit gehad dat ze elkaar aanstoken en bovendien is dat dan al gebeurt, denk ik dan, voordat je ze uit elkaar haalt. Dus daarover verschillen de meningen, mijn advies is: doe wat goed aanvoelt.

De hoeveelheid AB hangt af van de soort. Als je baytrill krijgt, dan is 1 drup wel genoeg (2x daags). Uiteraard ben ik geen DA (maar hebben sommige gewone dierenartsen er vrij weinig ervaring mee).
Als je twijfelt, stel dan even een vraag met het merk AB genoemd op het forum van 'De Toren' aan Beijer.

Mijn parkietje Quint heeft in mijn vakantie ook te veel AB gekregen (0,1 ml ipv 0,01ml) en toen ik daarna minder gaf, knapte hij ook heel snel op. De oppas klaagde al dat ze de AB er niet in kreeg, maar dat hij wle iets binnen kreeg en dat begreep ik al niet goed.

Ik kan je dus zeker aanraden even Beijer te vragen. Wel is het verstandig 2 keer op een dag te geven en niet in 1 keer heel veel.Sterkte!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Beste Mars,

Wij laten Twitter misschien toch nog even bij haar vriendje. Ik denk dat ze helemaal gek worden als ik ze uit elkaar haal. Dat is ook niet goed denk ik.
Ik heb meteen mijn vraag gesteld bij " de toren" . Jammer dat het erg ver weg is voor ons.
Misschien weet je nog wel van Parka, daar hebben we toen ook zo mee gedoktert. Uiteindelijk heeft het niks geholpen.
Twitterkrijgt  doxoral aqua drops en dan 2 keer per dag 0,15 ml.
Op de doos staat 1 ml per kg lichaamsgewicht. Ik denk dus dat ze teveel krijgt. Ik mocht ook in 1 keer 0,3 ml geven, maar dat is enorm veel!!!!
Ze was ook niet misselijk toen we nog niet aan de antibiotica zaten.

Ingrid

Mijn Ivory heeft, toen ze een luchtweginfectie/luchtzakontsteking had, ook doxoral aqua drops gehad 2 maal daags. Ik gaf haar maar 1 druppel per keer! Ivje is er weer helemaal bovenop gekomen, na een kuur van een week. Ze "piepte" alleen nog tijdens het vliegen, maar dat kwam zeer waarschijnlijk door een litteken op een luchtzak. Dat is na een paar weken vanzelf over gegaan.

Parkieten-Freak

#17
1 ml/kg lichaamsgewicht zegt nog weinig over de hoogte van een dosering. Het varieert per diersoort. Een en ander heeft met het metabolisme van het dier te maken en hoe snel een dier een geneesmiddel om kan zetten/af kan breken.
Mogelijk worden bepaalde geneesmiddelen minder goed opgenomen vanwege een snelle passage door het maag-darmkanaal. Ook dan zul je wat hoger moeten doseren om een goede hoeveelheid geneesmiddel in het bloed te krijgen. Ook de aard van de infectie speelt een rol: luchtweginfecties bij vogels kunnen ernstig verlopen, dit soort infecties moet je gewoon goed aanpakken. Voor antibiotica geldt sowieso in het dat je beter wat te hoog kunt doseren dan te laag.

0,15 ml is meer dan één druppel: het zijn ongeveer 3 druppels. Dat is best een hoge dosering voor een grasparkiet maar bij een (dreigende) infectie aan de luchtzakken kan dat dus zeker nodig zijn.
Het probleem is wel dat de kans op bijwerkingen groter wordt naarmate de dosering hoger wordt. (Braken!)
Morgen dus toch maar even overleggen met de dierenarts over hoe nu verder te gaan.



liesanne

Wij geven nu ook twee keer per dag een druppel. Morgen moet ik de DA weer bellen.
Volgens mij gaat het vandaag weer iets beter. Ben net thuis uit mijn werk, dus dat is wat ik nu zie.
Weet iemand wat bij mensen de papegaaien ziekte voor een symptomen geeft? Toch alleen iets met de luchtwegen?
Mijn jongste dochter heeft koorts en pijn aan de buik.
We moesten bij ziekte contact opnemen met de huisarts. Maar er zijn meer zieken in haar klas en ik wil niet te snel mijn huisarts lastig vallen.

Parkieten-Freak

Citaat van: liesanne op september 02, 2010, 17:13:20
Weet iemand wat bij mensen de papegaaien ziekte voor een symptomen geeft? Toch alleen iets met de luchtwegen?
Mijn jongste dochter heeft koorts en pijn aan de buik.

Die kans dat je dochter psittacose (=papegaaienziekte) onder de leden heeft, lijkt me vrij klein.
De symptomen bij de mens variƫren. Soms merken mensen niet eens dat ze het hebben en verloopt de infectie nagenoeg symptoomloos. Vaker ontstaat er een griepachtig beeld met aanhoudende hoge koorts, hoofdpijn en/of rillerigheid. Longontsteking treedt zeer vaak op.
Buikpijn past niet bij psittacose.