Tam maken van 2 parkieten

Gestart door rowin, augustus 22, 2010, 16:49:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rowin

Hoi Rowin, ik heb je topics samengevoegd omdat ze allemaal over ongeveer dezelfde onderwerpen gaan, ze sluiten dus goed bij elkaar aan. Gr. Lovesbudgies

Hallo iedereen,

Ik heb thuis 2 grasparkietjes. Ze zijn een beetje tam want als je je hand erin doet schrikken ze wel. Maar als ze eenmaal zien dat je trosgierst op je hand heb, weten ze niet hoe snel ze moeten komen. Ze klimmen omhoog en dan springen ze op je hand. Maarja mijn vraag is: zou ik ze onder de water kraan. Ik heb het al keer geprobeerd maar ze vlogen heel snel terug naar de kooi. Ik laat ze ook altijd rondvliegen maar meestal uit de kooi krijg ik ze moeilijk weer op me hand. Maar ik zou hen ook graag op mijn schouder willen, maar ze vliegen altijd al weg voordat ze bij men schouder zijn. Ik wil eigenlijk gewoon dat ze super tam enzo zijn maar heeft iemand nog tips hiervoor ? Altijd welkom.

ps : Het zijn 2 vrouwtjes :)

gr rowin

Wil je volgende keer hoofdletters, comma's en punten gebruiken? Zonder leestekens is een tekst namelijk niet prettig leesbaar. Gr. Ingrid

rowin

hallo iedereen :-X
ik heb thuis 2 grasparkietjes 2 vrouwtjes
samen in 1 kooi
maar toen ik eerst 1tje had was deze al tam de 2de kwam erbij en een stuk minder tam
de laatste tijd zijn ze ongeveer allebei tam ze zijn nu zover dat ze er zelf uit de kooi mogen en kunnen komen
maar nu mijn vraag :

vraag 1 : ik zou graag mijn parkietjes zo tam hebben zodat ze naar je toe komen vliegen en op je hand zonder iets lekkers en het liefst dat die op je schouder komt zitten maar hoe krijg ik ze zo tam ?

vraag 2 :
ze komen dan wel nog op je hand met trosgierst maar ze blijven aardig bang zodra je met je andere hand krabbelt aan je neus ofzo vliegen ze weg hoe krijg ik ze minder bang en dan ze gewoon blijven zitten met verschillende bewegingen ?

ik hoop dat julie op mijn vragen antwoord kunnen geven ben erg benieuwd

gr. rowin  ;D

pbos

Parkietjes moeten wennen aan nieuwe dingen. Dat ze bij je op de hand durven is al een een goede stap vooruit. Schrikken ze van je als je je aan je neus krabt, ga dan weer naar ze toe, spreek tegen ze en neem ze weer op de hand. Zolang jij rustig blijft en doet alsof er niets aan de hand is, zul je merken dat je parkietjes minder bang zullen worden.

rowin

#3
hallo
ik heb 2 grasparkieten ze komen wel al op me hand met trosgierst zonder doen ze niet.
en ze schrikken van best wel veel dingetjes nog.
hoe krijg ik ze zo tam dat ze gewoon op me schouder komen en niet  meer bang zijn.
heeft dit te maken dat ze met ze 2e zijn ?
zoja zou ik ze dan moeten scheiden ( ik heb nu nog een lege kooi staan zou eventueel kunnen )
wie helpt me ?
gr rowin :o

rowin

vandaag zaten ze trouwens los in de kamer .
en opeens ging er eentje langs me hoofd vliegen daarna stak ik me hand op en hij kwam er zo maar op :-* zonder eten of wat dan ook.
daarna ging ik het verder proberen en hij bleef maar komen en elke keer kreeg die natuurlijk een beloning.
toen zijn vriendje het zag ( een gele grasparkiet waarbij die in de kooi zit ) kwam de gele ook.
ik vond eht trouwens wel knap zonder training kwamen ze allebei naar me toe vliegen
ps : de gele kwam opeengegevemoment ook op me hoofd zitten hahah
groetjes

elise.yara

Er is maar 1 gouden regel! namelijk: HEB GEDULD.
Ze zullen niet van de ene op de andere dag helemaal tam zijn. Begin met alleen je hand in de kooi te doen. Zo wennen ze hier uiteindelijk aan. Met wat trosgierst zien ze dat je niet eng bent.
Na een tijdje worden ze echt wel tam.

Jacqueline165

#6
Goedemiddag allemaal,

Ik heb 2 parkietjes, Elmo en Engel!:D:D
Elmo heb ik nu al bijna 3 jaar en die was redelijk tam, ik heb Engel vorig jaar erbij gekocht.
Engel is nu nog steeds heel erg bang en schrikkerig voor me, wat er toe heeft geleid dat Elmo nu ook bang voor me is. :(

Ik zou ze heel graag tam willen hebben, maar ik weet gewoon niet hoe ik moet beginnen.
Als ik mijn hand in de kooi doe, dan begint Engel als een idioot rond te vliegen en te panieken en ze steekt Elmo dus ook aan. Ik heb thuis bij mijn ouders ook altijd parkietjes gehad en die kregen we wel tam.
Ik ben echt ten einde raad, ik heb al van alles geprobeerd, er werd mij aangeraden om eerst te beginnen om met mijn vingers tegen de kooi aan te zitten, dat ze daar eerst aan wennen. Zelfs dat is een reden voor Engel om in blinde paniek door de kooi te vliegen.

Ik hou veel van mijn parkietjes maar nu komen ze bijna de kooi niet uit omdat het een heel gedoe is om ze weer een beetje rustig terug de kooi in te gaan.

Oh en ik heb nog een klein dingetje.
Ik laat ze 1x in de week toch wel even lekker los vliegen, maar Engel krijgt iedere keer kleine bloedvlekjes op haar vleugeltjes en ze kan eigelijk niet vliegen, ze hopt van de ene kant naar de andere kant. Dat zit me absoluut niet lekker.

Wie kan mij helpen??

Groetjes Jacqueline

Graag alleen antwoord geven op de beginvraag, voor eigen vragen kun je zelf een topic aanmaken. Gr. Lovesbudgies

rowin

#7
hooi.
ehm die bloedvlekjes kan misschien zijn dat je ene parkiet de ander heeft gepikt. ( dat was bij mij ook boven de neusdoppen) ik heb ze toen een week uit elkaar gehaald om het te laten genezen wel de 2 kooien tegen elkaar.
daarna hebben ze elkaar weer opgezocht. en is verder goed gegaan.
het klopt dat 2 parkieten moeielijker tam te krijgen is dan 1tje. maarja je gunt je gevleugelde vriend toch wel een vriendje.
het duurt gewoon eventjes langer.
maarja nu antwoord op u vraag.
ik begon met me hand in de kooi de leggen. u zei dat ze hierdoor gaan fladderen. TREK DAN NIET U HAND ERUIT maar wacht eerst totdat ze rustig zijn. hoelang het ook duurt. want als u wel de hand eruit trekt dan weten de parkieten  :    oo zo krijg ik die enge hand dus weg.
koop sowieso even trosgierst.
dit is een van de makkelijkste manieren om tam te krijgen zonder hand op voeding.
als je trosgierst heb neem een grote stengel en leg die rustig op een stokje als je even wacht gaan ze vanzelf er wel aan eten.
doe dit minimaal paar keer per dag.
zo wennen ze hier aan.
als ze dan weer rustig zijn en zo komen regel snel dan kun je wat op u hand gaan leggen zodat ze het zien.
er zijn ook filmpjes op youtube dan kan je rustig kijken daar word alles uitgelegd. de naam van dat filmpje is gewoon simpel : parkiet tam maken
ik hoop dat je wat aan de informatie hebt en ik zou zeggen succes
groetjes

rowin

#8
En wederom berichtjes samengevoegd die aansluiten bij de oorspronkelijke vraag. Gr. Ingrid

hallo.
ik heb 2 grasparkieten op me kamer ( vanwege me moeder ze niet wil in huiskamer ).
dan zit er een gang en dan de badkamer.
mijn parkietjes mogen bijna elke dag wel lekker vrij vliegen door de kamer.
ze zijn een beetje tam meestal als hun etens bakje bijna leeg is komen ze altijd naar je toe ( als bakje vol zit komen ze wel maar met moeite )
hoe kan ik er voor zorgen dat ze net  zo snel naar je toe komen wanneer het bakje vol is ?
en ik heb ze eens geprobeerd om ze te laten douchen.
dus ik heb deuren opengezet en heb ze op me hand gelaten en ben door de gang naar de douche gelopen.
met veel moeite kreeg ik ze op de plek. ( ze vlogen meestal midden in de gang weer naar de kooi )
maarja ze durfde niet onder de kraan en vlogen meteen weg voordat ze de uitgang nog hadden gezien.
ik wil gewoon een parkietje wat op je schouder of lekker tegen je aan komt kroelen.
hoe kan ik er voor zorgen.
iedereen zegt wel heb geduld.
tuurlijk is dat de belangrijkste regels maar met welke oefeningen kan ik mijn eindresultaat behalen ?

het zijn een boel vragen maar ik hoop dat ik er eens antwoord op krijgt.
alvast bedankt.
en groetjes ;D

haskerpon

Rowin, je zegt het zelf al......heb geduld :P.
Als jij veel tijd met ze doorbrengt en veel liefde geeft, dan zal het steeds beter gaan.
Dwing ze tot niets en overhaast het niet.....heb geduld   ;D

Vraag niet teveel in één keer van je parkietjes. Als je parkietjes nog nooit in de badkamer
zijn geweest, verwacht dan niet van ze dat ze gelijk willen 'badderen' ;)




rowin

hooi iedereen.
ehm mijn 2 parkietjes zijn al weer aardig tam ze mogen gewoon los naar buiten.
en komen vanzelf wel op je hand als je trosgierst hebt.
als hun etensbakje leeg is in de kooi komen ze ook al op je hand zonder trosgierst dit is alleen als hun eigen etensbakje op is.
ehm ze komen nu wel naar je toe enzo maar wat kan ik voor oefeningen doen om ze nog tammer te maken ?
groetjes

haskerpon

Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent  ;)
Wat je ook doet, heb geduld!

Probeer eens een spelletje (idee: zoeken via de zoekfunctie) en ga zelf op ondekkingsreis wat leuk is om te doen met jou parkietjes. Zo kom je er vanzelf achter wat ze leuk vinden.
Lees de site van Parkieten Freak eens goed door en lees over ervaringen van een ander.
Door te lezen zul je op ideeën gebracht worden.

Succes.