graven

Gestart door Romy100, augustus 22, 2010, 15:28:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romy100

Mijn nieuwe parkietje, Chico, komt al steeds meer in actie. Af en toe een fluitje en klimt en fladdert veel in zijn kooitje. Wat me net wel opviel is dat hij in een hoekje zat te graven en druk over de grond loopt (Heb als bodembedekking schelpenzand). Is dit normaal gedrag of moet ik mij hier zorgen over maken?

Bvd,
Romy

EvelienM

Poeh, ik kan het niet zeggen, mijn parkiet loopt continu te scharrelen op de bodem van de kooi tussen de houtsnippers op zoek naar lekkere zaadjes en heeft ook veel speeltjes op de bodem liggen, die van mijn is dus echt een scharrelkip, dus voor mij is het normaal. Ik heb echter ook wel eens parkieten gezien die nooit op de bodem komen. Het zal denk ik niet erg zijn :-). Persoonlijk zou ik trouwens houtsnippers aanraden ipv schelpenzand, vooral als het zo'n scharrelaartje wordt als die van mij :-).
Groetjes!

lovesbudgies

Ik vermoed dat dit komt doordat hij nog jong is en de geborgenheid van het nestje mist.
Hij vind het misschien wel fijn als je een badje aan de kooi hangt en daar een zacht doekje in doet, dan kan hij
daar lekker in slapen.

Zolang hij druk bezig is op de bodem hoef je je geen zorgen te maken, zieke parkietjes zitten ook vaak op de bodem
maar zitten daarbij heel erg stil.

Ik sluit mij aan bij Evelien dat het een goed idee is om corbo of houtsnippers op de bodem te leggen in plaats
van schelpenzand, dit stoft een stuk meer en is daardoor slechter voor jullie longen.

Romy100

Oke, dankje!
Zal eens gaan kijken wat hij doet met een badje ;)


EvelienM

ik had toen Puffy jong was een BirdyBed, een soort hangbedje waar hij in kroop als hij ging slapen, zo schattig!
http://www.parrotbunch.com/producten.htm
of inderdaad wat lovesbudgies zegt, een badje met een zacht doekje.
mijn Puffy ligt nu ook vaak op de bodem te slapen, voor mijn oude parkiet is dat ook wel lekker, hoeft ie niet de hele tijd op zijn pootjes te staan, hahaha :-) de luiaard :-)