eten met kapje op???

Gestart door frommel, augustus 18, 2010, 14:08:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

frommel

Help

Ik kom net van de dierenarts. parkietje had een borst wond (nog vers!) waarschijnlijk zelf gepikt.....(hij heeft genoeg afleiding / speeltje / mag de hele  dag los enz. ) .en de arts heeft hem een kapje opgedaan om verder  leed te voorkomen (moet 14 dagen opblijven). Hij stribbelt enorm tegen.....ik ben bang dat hij moeite krijgt met eten en drinken..Hoe kan ik hem helpen????

Iemand hier ervaring mee??

bedankt! Karen


Moppers

In principe zijn die kapjes zo gemaakt dat het vogeltje nog prima kan eten en drinken. Let er wel op dat je bakjes hiervoor geschikt zijn. Heb je bijvoorbeeld een bakje met een kleine opening of een opening waarin hij met het kapje zou kunnen blijven haken, koop dan een open bakje. Die zijn aan de binnenkant van de kooi aan de tralies op te hangen.

Let er ook op of hij went aan het kapje. Sommige vogels vinden zo'n ding zo vreselijk dat ze continue proberen hem af te krijgen, ze worden er helemaal gek van. Dit levert enorm veel stress op en ze bewegen zich in allerlei houdingen waardoor de wond geen rust krijgt. Kortom, dan doet het meer kwaad dan goed. Als hij morgen het kapje nog niet heeft geaccepteerd, neem dan weer even contact op met je dierenarts.

frommel

Bedankt voor je antwoord! Het kapje is om 13.30 geplaatst en hij zit nu - 14.20- (een beetje bozig) op zijn stokje maar is nog helemaal niet tevreden.....Hij reageert niet op me en probeert het steeds af te krijgen, het doet me enorm pijn hem zo te zien worstelen!!! Wat is wijsheid...Ik begrijp zijn pikken ook niet : we zijn vaak thuis, hij mag altijd los heeft heel veel speelgoed en balletjes waarmee hij over de grond loopt en we praten heel vaak met hem..... Ik ben bang dat hij verhongerd dus vandaag ga ik gelijk nieuwe hangbakjes kopen...er ligt gierst en zaadjes op de bodem van zijn kooi en water misschien een pipetjes kopen?

Mensen ik heb er ook heel veel moeite mee....als ik het maar volhou (om zijn kraag niet af te doen....)


Bedanbkt  voor het lezen en reageren!!

karen

Moppers

Hehe, ja ik kan me heel goed voorstellen dat hij nu even geen behoefte heeft aan aandacht van mensen. Het is ook niet niks, zo'n raar ding om je nek die je er niet af krijgt. Hij voelt hem de hele tijd (vooral als hij er telkens aandacht aan besteedt en er aan zit), zijn blikveld is ineens anders, het lijkt me dat de geluiden ook anders zijn omdat die door het kapje worden weerkaatst. Ik zou dan ook niet te genieten zijn en op alles en iedereen afreageren.
En ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor jou ook geen pretje is, je ziet toch dat je parkietje om wie je geeft stress heeft. Maar hou het in ieder geval nog een dagje vol, want wie weet is hij er morgen aan gewend. Hij moet er zelf achter komen dat dat rare ding om zijn nek hem niks wil doen. Besteed er dus geen extra aandacht aan, want dan richt je zijn aandacht er ook op.
Je mag hem best aandacht geven, maar doe dat op een rustige manier. Hopelijk neemt hij dan wat van je gemoedsrust over en wordt hij ook wat kalmer.

Pipetjes lijken me niet nodig, zolang hij bij het water kan zal hij drinken als hij daar behoefte aan heeft.

frommel

Kogel is door de kerk......9.15 kapje eraf gehaald...en blij dat ie was..... (en gelijk eten) ik hoop maar dat hij van zijn borst af wil blijven ...het martelen kon ik niet langer meer aanzien.....

Bedankt voor de steun!

frommel

Moppers

Hoe gaat het nu? Laat hij de wond met rust?