Grasparkiet opvoeden

Gestart door Gerja, augustus 18, 2010, 11:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerja

Ik heb contact gehad met een kweker bij ons in Rijssen. Ze mogen daar weg vanaf 3 weken als je ze met pap opvoert.
Dan krijg je ze super tam zeggen ze.
Kan dat? En is het veel werk als je ze opvoert met pap?

Joyce

Ik raad het je eerlijk gezegd sterk af. Als ik me niet vergis komt het wel eens voor dat parkietjes die met "handopfok" groot gebracht zijn, minder weerstand hebben dan parkieten waarbij alles normaal verloopt en die zo rond de leeftijd van 6 weken zelfstandig zaden kunnen eten. (wegens omstandigheden, bijv. wanneer de ouders het jong niet kunnen voeren, moet je soms wel op handopfok overgaan).

En een parkiet van 6 weken oud kun je ook super tam krijgen. Dus als het tam krijgen de enige reden is, zou ik het niet doen als ik jou was.




fullmetalgirl

Vanaf 3 weken is het echt heel zwaar nog.
de kleine zal 4 tot 3x per dag pap moeten,

week 6 is het nog maar 1x pap per dag,
maar je bent dus zeker nog 3 weken met pap bezig.

bovendien moet je goed weten hoeveel je mag geven en hoe je de pap moet maken,

het kan wel, maar je moet dus veel thuis zijn en het is niet aan te raden,
misschien is het mogelijk dat je de kleine koopt nadat de kweker klaar is met pappen?
dan hechten ze zich alsnog naar mensen toe maar dan kun je het zware pap werk overlaten aan de kweker.

ps: jonge parkietjes die vaak worden vastgehouden als ze jong zijn worden ook erg tam, deze parkieten noemen ze vaak "handtam" op marktplaats e.d.

Gerja

Oke, dus het beste is om ze daar te laten tot ze 7 weken zijn?

Moppers

Absoluut. Laat het grootbrengen lekker aan de ouders over, die kunnen dat het beste.

Gerja

Ik heb ze een mail gestuurd en gezegd dat ik het grootbrengen aan de ouders overlaat. Of ik ze dan met ongeveer 7 weken op kan halen. En anders is er nog wel een kweker hier in mijn woonplaats. Daar blijven de parkieten sowieso bij hun ouders tot ze 7/8 weken oud zijn.

Gerja

Nog even in spanning. Een geregistreerde kweker in Duitsland net over de grens bij Enschede (is wel een Nederlander) heeft nog 1 popje een Lutino parkietje met rode ogen. Straks als mijn vader thuis komt moet ik even overleggen of ik die mag. Mijn moeder vond het goed. Als het mag neem ik later nog 1 parkietje erbij en die wil ik bij dezelfde kweker dan kopen.