Geeft zaadjes over.

Gestart door IceParkiet, augustus 15, 2010, 13:50:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

IceParkiet

Hallo. Mijn parkiet gaf net zaadjes over. Hij ging met zijn hoofjde op en neet schudden    etc. en er vlogen zaadjes uit zijn mond. Er kwam geen slijm uit ofzo. Wat nu? Hij zit de hele ochtend een beetje bol en hij is net zijn kooi uit gegaan en vliegt blij rond. Hij heeft net nog gepoept  ???

Update : In zijn poep zaten 4 hele zaadjes..

Update : Ik las dat hij dit wel eens doet voor een andere parkiet etc. Hij gaf over onder zijn favoriete speeltje (een belletje).. We hebben maar 1 parkiet. Het lijkt me raar dat hij het voor het belletje deed, want hij is de hele ochtend lui en eet heel weinig. hij speelt nu vrolijk met een papiertje.


Samengevoegd, na een aantal minuutjes kun je inderdaad je berichtje niet meer aanpassen, maar als je het eronder zet dan zal een beheerder of moderator dat voor je doen. Gr. Lisanne

Kleintjes

Tijdens baltsgedrag (volgens mij dat wat jouw parkietje doet: probeert zijn favoriete speeltje te versieren) doen ze inderdaad met hun koppie schudden en ze proberen dan ook hun 'partner' te voeren.

Ik weet 't niet zeker maar dit is wat ik denk.

Als 't iets koeler is in huis zitten parkietjes vaker iets ronder omdat 't dan minder warm is. Heb je misschien 'n foto?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

IceParkiet

#2
Hmm, het kan. De schuifdeur stond half open en er kwam frisse lucht binnen, hij zit aardig dicht bij die deur maar als de schuifdeur dicht is laten we hem naast de schuifdeur zodat hij naar buiten kan kijken. Als de schuifdeur open is zetten we hem een beetje verderop zodat hij niet in de tocht staat, maar er kwam wel frisse lucht binnen. Ik zal zo een foto sturen, hij zit nu weer bij zijn favo speeltje (het belletje)

Foto's :
Hij ziet er niet zo bol uit nu. Momenteel staat hij op 1 pootje in de rust stand.

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

#3
Er is een verschil tussen voeren (baltsgedrag) en braken.
Bij voeren legt de parkiet de zaadjes tegen een speeltje aan. De zaadjes zijn bij het voeren niet kurkdroog.
Bij braken schud het parkietje zijn kopje en dan hoor je de zaadjes vallen, ze zijn vaak wel droog.

Dus legde hij de zaadjes bij een speeltje neer? En waren zijn pupillen daarbij kleiner? Of zat hij op en stok en de zaadjes vlogen plots uit zijn snaveltje.

Op de foto zit je parkietje niet bol, maar dat gebeurd vaker als je een foto gaat maken of dichterbij komt.

Alles tezamen klinkt het alsof je parkietje een probleem heeft bij het verteren, weinig eten, braken en onverteerde zaadjes in de ontlasting...
allemaal niet zo'n goed teken. Daarnaast zijn parkieten nooit lui, als ze rustiger zijn dan normaal dan is dat een teken dat ze zich niet lekker voelen.

Kijk het vandaag nog even aan Ice, misschien is het morgen tijd om eens een bezoekje te brengen aan de vogelarts. Als je de mogelijkheid hebt
om je parkietje over te zetten op pellets, dan lijkt me dat in dit geval ook verstandig.

PS. Sepia is niet gezond voor parkietjes, veel te zout. Geef in plaats daarvan een mineralenblokje én een Iodineblokje. Je geeft ook onbeperkt
oestergrit en eens in de twee weken (scherpe) maagkiezels?

IceParkiet

#4
Oke. Hij zit al de hele dag te slapen in de kooi. Bij het braken vlogen de droge zaadjes door de kooi en een paar zelfs buiten de kooi. Hij eet en drinkt niks. Hij krijgt grit, eivoer en parkietenzaad. Ik ga morgen z.s.m. naar de dierenarts. Hopelijk redt hij het tot morgen  :o

UPDATE :

Hij moest net wéér braken. Hij zit niet bol maar heeft z'n oogjes dicht. Er kwamen gele ronde kleine balletjes uit net als vannochtend.

lovesbudgies

Oké, zo te horen is dit niet baltsgedrag maar echt braken. De gele balletjes zijn gepelde zaadjes.
Hij voelt zich duidelijk niet lekker en is ziek. Geef je hem wel maagkiezels? Zonder maagkiezels kan een parkietje
zijn voedsel heel moeilijk verteren.

Eet hij wel trosgierst? Of misschien een zacht papje van beschuit en eivoer, tot een papje gemaakt met water. Je mag ook
wat suiker door dat water doen, liefst druivensuiker. Of misschien heb je brinta in huis, hier kun je ook pap van maken.

IceParkiet

Hij heeft de laatste tijd geen trosgierst gegeten, we hebben het wel. Hij krijgt maagkiezels ja. Moet ik hem trosgierst geven misschien?

lovesbudgies

Ja doe maar, hij moet wel blijven eten. En doe wat druivensuiker door zijn drinkwater.

IceParkiet

#8
Hij drinkt niet.. Ik zal hem nu trosgiers geven.

                       ***

Hij eet er van. Zijn ontlasting ziet er zo uit :

Normale grootte, zwart spul met 2 zaadjes.

lovesbudgies

De zwarte kleur komt door het feit dat hij te weinig gegeten heeft, hij heeft vast geen trek omdat hij zich
niet lekker voelt maar hij moet wel voldoende eten anders wordt hij zwak, trosgierst is prima.

Als hij vanavond heel zwak wordt en ook niet meer wilt eten dan moet je hem gaan dwangvoeren, maar
hopelijk eet hij gewoon trosgierst.

IceParkiet

hey. Hij at net lekker trosgierst. (misschien 5cm in totaal). Ik geef hem straks meer als hij geen zaden eet. Hij is net als vroeger, speelt een beetje de baas, rent achter me aan etc. Morgen ga ik toch maar naar de dierenarts..

lovesbudgies

Mooi zo, laat maar lekker hangen hoor hij mag even zoveel trosgierst eten als hij wil.

Lijkt me wel verstandig als hij even nagekeken wordt, heb je een goede vogelarts in de buurt?

IceParkiet

Nee, ik woon in Flevoland, ergste plek volgensmij. De Dierenarts is hier heen dichtbij.

Zijn ontlasting van zo'n paar seconden geleden was groen/wit achtig, zoals altijd. er zat 1 zaadje in.

lovesbudgies

Afhankelijk van waar je woont zou Amersfoort of Amsterdam misschien een optie zijn? Ik moet zelf ook altijd een uur reizen om bij de vogelarts te komen.

Mocht het echt niet lukken dan kun je na het bezoekje aan de gewone dierenarts altijd nog contact opnemen met Hedwig vd Horst en
de ontlasting voor onderzoek naar haar opsturen.

IceParkiet

Hey. Bedankt voor alles, het lijkt alsof het over is. Hij eet zijn buikje vol, beweegt veel, zit niet zo bol en zijn ontlasting ziet er goed uit. We kijken morgen nog hoe het met hem gaat.

lovesbudgies

Graag gedaan. Kijk wel uit want schijn kan soms bedriegen, parkieten zijn prooidieren dus zullen een ziekte nooit tonen.
Veel sterkte met hem!

IceParkiet

Bedankt. Je zal deze dagen horen hoe het afgelopen is.