Hoi iedereen! Ik heb net een parkiet gekocht!

Gestart door Hana, augustus 13, 2010, 13:38:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hana

Hoi hoi iedereen!

Ik heb een beetje op probleem denk ik, ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen!

Ik heb gistermiddag een jonge parkiet gekocht. Ik had eerst al een parkieten koppel, maar helaas is daar het mannetje van overleden. Dus omdat ik niet wou dat mijn andere parkiet alleen was, heb ik een nieuwe voor haar gehaald. Ze zitten nu apart, omdat ik ze nog aan elkaar wil laten wennen, en als dat andere parkietje wat ouder is, zet ik ze bij elkaar.

Maar goed, toen ik gister thuiskwam zag ik dat mijn nieuwe parkietje opeens diarree had? Hij had allemaal groene poep aan zijn kont. Wel at hij gewoon goed en speelde hij met zijn speeltjes. Hij is voor de rest heel actief, misschien ook omdat hij zo jong is. Ik had in de middag hem even schoongemaakt, en in de avond/nacht was hij weer schoon. Maar vanochtend zag ik weer dat hij diarree had? Dus ik heb hem nog een keer schoongemaakt..heb de dierenwinkel en mijn dierenarts al gebeld..maar ze zeiden dat het eventueel kan komen door stress. En dat ik het tot maandag even aan moet zien. Ik vind dit zelf een erg lange periode. Misschien weten jullie meer?

Dankjewel!

Groetjes,

Hana

Moppers

Ik denk hetzelfde als je dierenarts: de verhuizing van dierenwinkel/kweker of waar je hem ook vandaan hebt naar jou toe levert best wel wat stress op, en stress kan tijdelijk dunne poep veroorzaken. Aangezien hij voor zover ik uit je informatie kan opmaken geen ziektebeelden vertoont, denk ik ook dat het geen kwaad kan om het even een paar dagen aan te kijken.
Wordt je parkietje lusteloos, gaat hij bol zitten, of verandert de kleur van de poepjes, neem dan weer even contact op met je dierenarts. Anders vermoed ik dat het binnen enkele dagen, wanneer hij went aan zijn nieuwe omgeving, over gaat.

Hana

Hoi Moppers,

Heel erg bedankt voor je reactie. Hij is helaas vanochtend gestorven in mijn handen :'(. Vroeg in de ochtend was hij nog gewoon normaal, hij kwam gelijk naar me toe toen ik naar zijn kooi kwam en sprong gelijk in mijn handen. Hij had zelfs gewoon normaal gepoept. Maar een paar uur later lag hij stil in een hoekje en heb ik hem eruit gehaald..hij was helemaal stijf en ademde nog heel licht..toen deed ie zijn oogjes open en weer dicht..en ging ie dood :( :(

Ik ga morgen even langs de dierenwinkel om te zeggen dat hij is gestorven. Het stomme is dat ik hem mee moet nemen als ik hem wil "ruilen of geld terug wil." Maar ik ga hem gewoon zo begraven in de tuin :(

Hana


IceParkiet

Gecondoleert en veel sterkte.

Heb je hem gekocht in de dierenwinkel dan? Daar koop ik nooit van mijn leven een vogel. Als ik naar die kooien kijk word ik al misselijk! Weet niet hoe het bij jouw is, maar in mijn dierenwinkel worden ze bijna gemarteld..

Hana

Dankjewel..:(
Ik had hem bij Pet's place, liep er van de week toevallig langs om voer te halen voor mijn konijnen en mijn andere parkiet (= van mijn zusje). Toen zag ik dat ze nieuwe jonge parkietjes hadden, en ze waren echt met z'n 10en in een minikooi geplaatst, ik vond het erg zielig en had er eentje gereserveerd. Omdat ik al een parkiet had, moest ik eerst nog een kooi aanschaffen voor de nieuwe parkiet en kon hem dan pas ophalen. Maar inderdaad, ik ga nooit meer bij de dierenwinkel huisdieren aanschaffen, hoe zielig ik ze daar ook vind :( Had alleen mijn konijn gehaald daar, en mijn tweede konijn bij het asiel.

*Zucht* morgen toch maar even langs de dierenwinkel om het te melden.  :(

Hana

lovesbudgies

Wat verdrietig Hana. :(

Ik zou hem ook gewoon begraven en het beleid van die dierenwinkel vind ik wel erg cru. Maar misschien is het wel beter ook dat je hem niet
omruilt voor een nieuw parkietje uit hetzelfde nestje, wie weet hebben ze allemaal iets onder de leden.

Voor de volgende keer zou ik lekker naar een hele goede hobbykweker gaan en daar een prachtig parkietje uitkiezen.

Ik vind het wel erg sneu voor je, veel sterkte!

Sjaakie

Jeetje wat een verhaal zeg! Ik hoor vaker slechte verhalen over Pet's Place. Die zouden ook veel te jonge vogeltjes verkopen. Mijn 2 parkieten komen ook uit een 'onbekende' buurt dierenwinkel maar doen het fantastisch, dus het kan wel goed uitpakken.
Veel sterkte en succes met de zoektocht naar een nieuw maatje voor je andere parkietje.

Groetjes
Melinda


PS. Let wel even op dat je de kooi goed ontsmet!

lovesbudgies

Even offtopic:

Pet's Place werkt volgende de franchise methode, elke winkel heeft dus een eigen eigenaar die de winkel leidt onder de naam Pet's Place en hun methode hanteert.
Ze zullen aan bepaalde voorwaarden en kwaliteitseisen moeten voldoen maar elke winkel zal iets anders zijn en je kunt dus niet alle winkels onder de naam Pet's Place over een kam scheren.
De ene eigenaar zal bijvoorbeeld veel beter op de leeftijd en de gezondheid van de jonge parkietjes letten dan de ander.

Eigenlijk moet je alle winkels als aparte zelfstandige winkels zien met hetzelfde assortiment en dezelfde prijs, de kwaliteit van het personeel en de omgang met de dieren zal overal anders zijn.

Sjaakie

Citaat van: lovesbudgies op augustus 15, 2010, 17:55:09
Even offtopic:

Pet's Place werkt volgende de franchise methode, elke winkel heeft dus een eigen eigenaar die de winkel leidt onder de naam Pet's Place en hun methode hanteert.
Ze zullen aan bepaalde voorwaarden en kwaliteitseisen moeten voldoen maar elke winkel zal iets anders zijn en je kunt dus niet alle winkels onder de naam Pet's Place over een kam scheren.
De ene eigenaar zal bijvoorbeeld veel beter op de leeftijd en de gezondheid van de jonge parkietjes letten dan de ander.

Eigenlijk moet je alle winkels als aparte zelfstandige winkels zien met hetzelfde assortiment en dezelfde prijs, de kwaliteit van het personeel en de omgang met de dieren zal overal anders zijn.

Mee eens. Overigens ziet een en ander bij de Pet's Place bij mij in de buurt er goed uit. Althans, vorig jaar. Dat zou natuurlijk veranderd kunnen zijn ;).
Tja, ik heb gewoon 2 gezonde parkieten uit een nette dierenwinkel met veel ruimte in de kooi en ze waren 7/8 weken bij aanschaf. Gelukkig niets aan de hand, maar ik liep eens bij een andere dierenwinkel in een andere buurt en daar ben ik weggegaan omdat ik anders met 10 parkieten naar buiten was gegaan. Ze zaten allemaal op een rijtje op 1 stokje en konden geen kant op. Hoe moeilijk dat ook is om aan te zien, ik moest gewoon weggaan omdat ik er niet meer kan huisvesten. Maar mijn hart breekt dan hoor! Voorbeeld van hoe het ook kan bij een 'onbekende' buurt dierenwinkel.

lovesbudgies

Verschrikkelijk is dat he. Ik beschrijf altijd mijn positieve en negatieve ervaringen bij de dierenwinkelinspectie, veel mensen lezen dan en ook steeds meer winkeleigenaren lezen mee, wie weet veranderd er nog eens wat: http://www.dierenwinkelinspectie.nl/

Sorry voor deze stukjes tussendoor, Hana.

Hana

Hoi iedereen,

Dank jullie wel, ik vind het echt zo zielig voor mijn parkiet dat hij zo jong is gestorven.. :'(..En ook al had ik hem maar 2,5 dag, ben er echt aan gehecht geraakt..hij was heel erg aanhankelijk, misschien omdat hij het koud had, al was hij niet bol toen hij sliep..maar merkte wel dat hij het fijn vond om in mijn handen te slapen. Had ook een nestje gemaakt in de kooi met een klein dekentje om hem warm te houden, maar het heeft niet echt geholpen denk ik :(. Ik had wel al een slecht voorgevoel, dus afgelopen nacht heb ik om de 2 uur gekeken of het wel goed met hem ging...Blijkbaar niet. :(

Ik ga sowieso geen nieuwe parkieten meer daar halen. ik ga alleen langs om hun even te vertellen dat hij is overleden. En inderdaad het ruil-beleid slaat nergens op, het ruilen voor een ander parkiet vind ik inderdaad cru, het is een levend wezen, geen een of ander product.  >:(

En ja, niet alle dierenwinkels zijn slecht, maar ze willen altijd wel ergens winst maken. Ik zie ook altijd hoe jong de konijntjes worden verkocht, veels te jong om bij hun moeder weggehaald te worden, maar ja..dan zijn de konijnen echt op het schattigst, en worden ze makkelijker verkocht.
Maar goed, heel erg bedankt voor jullie reacties!  :)

Groetjes,

Hana

lovesbudgies

Jaa heel naar dat hij nog maar zo jong was, maar jij kan er niets aan doen, hij was al ziek toen je hem kocht en hij had het die 2,5 dag
veel beter dan in de dierenwinkel. Je hebt hem die 2,5 dag toch een beetje gered!
En wat hecht je je snel he aan zo'n klein diertje, ze zijn ook zo lief.

carla-dobbe

Ik wil even iets kwijt (eigenlijk aan iedereen, maar schrijf het even richting Hana omdat het over haar parkietje gaat), ik begrijp dat je het cru vind van hun beleid... aan de andere kant (let op, ik zeg hiermee absoluuuut niet dat jij het bent) ook winkels worden opgelicht door kopers, iedereen kan wel zeggen dat het vogeltje is dood gegaan, dus is het niet meer als normaal, dat je dat ook daadwerkelijk kan aantonen/laten zien. Jij (en ook ik hoor) vind het een levend wezen (waar je ook absoluut gelijk in hebt) maar voor hen is het wel handel, waar ze hun brood mee verdienen... Als je het had laten zien, had je altijd lief kunnen vragen of je het mee mag nemen om te begraven. Indien je je geld terug zou mogen krijgen van hen, maar je daarvoor wel je parkietje daar achter moet laten, kun je altijd zeggen, dat je dan niet je geld terug hoeft, maar liever het overleden parkietje weer meeneemt om het te begraven.
Meestal is het wel zo, als je toch graag je geld terug wilt, dat je het "product" (in jou geval je parkietje) terug moet geven, omdat zij dan hun geld weer kunnen verhalen bij hun leverancier ("groothandel" of kweker waar je parkietje vandaan komt.)
Maar dit ligt er denk ik helemaal aan, hoe de eigenaar van de winkel is.
Als de eigenaar aanbied om je bijvoorbeeld een nieuw parkietje mee te geven, mag je zeggen dat je er niet zoveel vertrouwen in hebt, omdat het dan misschien wel een vogeltje uit het zelfde nest is en je daar niet zo'n "vertrouwen" in hebt en je dus liever je geld terug wilt. (Maar volgens de wet -voor zover ik weet, teminste is bij ons in de winkel zo -gaat dan niet om dieren- moet de winkelier je er een nieuw-degellijk product voor terug geven en is hij niet direct verplicht om geld terug te geven.. (alhoewel daar vaaaaaak de meningen over verdeeld zijn)

Wat ik er in iedergeval mee wil zeggen... soms lijken dingen cru, maar zit er wel een (goede) reden achter.. Praat er over met de winkelier, wie weet wat ze voor je kunnen betekenen, leg uit dat je het beestje liever wil begraven, dat begrijpen ze waarschijnlijk best wel, alleen of je er dan iets voor terug krijgt, dat is niet gezegt.. die keus is dan aan jou.. maar niet geschoten altijd mis..

Verder wil ik je er natuurlijk wel heel veel sterkte mee wensen, want of een beestje nou 5 jaar of 2,5 dag bij je is, je hebt het in je hart gesloten en dat doet pijn als het dan op zo'n manier overlijd!!
Liefs van Carla
Noddy & Yrsa

Moppers

He wat naar zeg! Sterkte, ook al is hij maar 2,5 dag jouw parkietje geweest, ze kunnen vanaf de eerste minuut je hart gewonnen hebben.

CiteerAls de eigenaar aanbied om je bijvoorbeeld een nieuw parkietje mee te geven, mag je zeggen dat je er niet zoveel vertrouwen in hebt, omdat het dan misschien wel een vogeltje uit het zelfde nest is en je daar niet zo'n "vertrouwen" in hebt en je dus liever je geld terug wilt. (Maar volgens de wet -voor zover ik weet, teminste is bij ons in de winkel zo -gaat dan niet om dieren- moet de winkelier je er een nieuw-degellijk product voor terug geven en is hij niet direct verplicht om geld terug te geven.. (alhoewel daar vaaaaaak de meningen over verdeeld zijn)
Dit is wat er in de wet staat:
Burgerlijk Wetboek 7, artikel 21.
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doodat hij niet als een zorgvuldgi schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lig 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere verordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de verkoper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.


Verkochte dieren vallen hieronder, aangezien de wet, met enkele uitzonderingen, geen onderscheid maakt tussen dieren en andere zaken.

Wat staat er in deze wet wat betrekking heeft op dit geval, en in wat normalere woorden?
Je koopt een parkietje in de veronderstelling dat het gezond is. Als de verkoper je niet verteld dat dit niet het geval is en het blijkt dat het parkietje wél ziek was op het moment dat het werd verkocht, dan kan de koper een nieuw parkietje eisen of eisen dat het parkietje op kosten van de verkoper weer beter wordt gemaakt (lid 1). Dit laatste geldt echter niet als de kosten daarvoor niet in verhouding staan met de prijs van een nieuw parkietje (lid 5), of als de verkoper het niet kán vervangen (heeft bijvoorbeeld geen parkietjes meer) of herstellen (het parkietje is bijvoorbeeld overleden) (lid 4).
Dat in verhouding staan is een subjectief begrip. Er wordt niet aangegeven waar de grens ligt tussen wel en niet in verhouding. Vanaf welk bedrag voor dierenartskosten is het niet meer in verhouding? Hier geeft de wet geen antwoord op.

Met weer andere woorden, jij als koper mag een nieuw parkietje eisen. De koper heeft dan wel recht op 'bewijsmateriaal' dat het parkietje overleden is. Ook mag de verkoper je je geld terug aanbieden, maar als jij liever een nieuw parkietje wil, dan moet hij je deze geven als dat kan. Als jij geen nieuw parkietje wil, dan is de verkoper niet verplicht je je geld terug te geven.

Dat laatste zou natuurlijk wel zo netjes zijn, hij heeft je namelijk een parkietje verkocht dat bij de verkoop niet gezond was en je wenst om goede redenen geen nieuw parkietje van hem te krijgen. Maar hij is het niet wettelijk verplicht.

Ik hoop dat ik hiermee wat licht heb kunnen schijnen op de wetten die met de verkoop van dieren te maken hebben. Het verzacht het leed van het verliezen van een diertje natuurlijk niet, maar het verschaft misschien wel wat meer duidelijkheid.

Hana

Hoi hoi iedereen!

Ik ben naar de dierenwinkel geweest en mocht een nieuw parkietje uitzoeken, dit heb ik uiteraard niet gedaan. Op aanraden van mijn vader heb ik Kiro (zo heette mijn parkiet) toch maar meegenomen om te laten zien, en heb hem vanochtend ook gelijk begraven nadat ik terug was van de dierenwinkel. Ik heb een tegoedbon gekregen om te besteden in de winkel. De medewerker zei dat Kiro waarschijnlijk is overleden door de stress van het vervoeren. Maar goed, ze hebben me in ieder geval Kiro meegegeven weer. :) Dus in dat opzicht is de dierenwinkel gewoon zeer oké.

Vanavond ga ik langs wat kwekerijen om te kijken wat ze hebben. Ben benieuwd..

Groetjes,
Hana

Hana

Oh Moppers,
Ik zie je lange bericht nu pas ;p haha, ze hebben wel prima de wet nageleefd hoor.  ;) Ze boden me een nieuw parkietje aan, of geld of een tegoedbon van het aankoopbedrag.  :)


hillie

Sterkte Hanna met het verlies van je parkietje. :(

Maar vindt het wel een raar excuses van de winkel eigenaar om te zeggen dat het door de vervoersstress komt.
Dan zal ieder parkietje daar aan moeten overlijden.
Dus waarschijnlijk had die wel wat onder ze leden, maar willen ze dat niet toegeven.

carla-dobbe

@ Moppers,
het is helemaal duidelijk wat je verteld, komt wel aardig overeen met wat ik "ongeveer" (uit mijn hoofd) had geschreven. Nu is het volgens mij wel zo, dat als je een aankoop doet, je akkoord gaat met de verkoop voorwaarden van de winkel, (die moet je dan ook in de winkel om kunnen vragen om door te kunnen lezen) daar kunnen denk ik wel soms afwijkende dingen in staan, of toevoegingen.. Maar ze zullen allicht wel overeen komen met de "wettelijke verkoopvoorwaarden"

Op zich zijn zulke regels natuurlijk wel goed, ze zijn er ter bescherming van de winkelier, maar óók van de klant.. Bij een hobby kweker krijg je geen bonnetje en heb je verder geen (of eigenlijk minder) "wettelijke" garantie. Ook daar zijn natuurlijk wel weer uitzonderingen in, want een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig, maar het is allemaal natuurlijk veeeeel minder makkelijk aan te tonen. Gelukkig zijn hobby-kwekers over het algemeeeeen net zulke dieren vrienden als wij en mogen we hopen dat het allemaal wel goed zit, maar als je programma's als opgelicht kijkt, zitten er in de (algemene) dierenwereld ook echt rotte appels bij onder de kwekers..
Dus van allebei is wat te zeggen..
In iedergeval vind ik het wel verhelderend ;)

@ Hana
Ik vind het echt heel goed, dat je je vogeltje toch hebt meegenomen en zo zie je maar, zo "cru" zijn ze toch niet helemaal, je mocht gelukkig je parkietje weer meenemen!! En wat ook wel belangrijk is, volgende keer stap je toch weer met een goed gevoel de winkel in bij hen, om je tegoedbon te besteden, want ook al heb je je vogeltje verloren, je bent toch netjes geholpen!!
Ik hoop dat je een leuk nieuw vriendje bij de kweker kan vinden!!

(@ Hillie, je weet nooit precies wat het was, voor je het hebt laten onderzoeken. Dat wil niet zeggen dat ze iets niet willen toegeven, ik denk dat ze het zelf ook niet geweten hebben. Ik heb 1 parkiet, die vind reizen heeerlijk, de ander zit angstvallig om zich heen te kijken.. dat wil dus niet zeggen dat ze allemaal moeten doodgaan aan vervoeren.. Parkieten blijven beestjes, winkeliers blijven mensen.. en mensen zijn ook niet alwetend.. Ik ga er van uit dat zij het net zo vervelend voor Hana vinden als wij. (Wil er even bij zeggen dat Hana schreef dat de winkelier zei dat het waarschijnlijk door vervoersstress kwam)

Wij mensen zijn zo snel geneigd om iets heel zwart-wit te zien, daarom ben ik zo blij dat onze parkietjes (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, maar wit is ook mooi hihi ;)) altijd heeeeeeeeel mooi van kleur zijn

groetjes Carla,
Noddy & Yrsa

Hana

Hoi iedereen,

Ik ben net terug van de kweker en heb er eentje mee kunnen nemen. Deze heb ik uiteraard extra goed gecheckt of die gezond was, en hij leek erg gezond. Hij is nu wel ietwat stil in zijn hok. Loopt wel al te schommelen op zijn schommeltje. Maar goed, ik laat hem verder met rust tot morgen.
Weten jullie toevallig nog een leuke naam?  :-\

Ik mis mijn andere parkiet nog wel heel erg..(hehe, 2,5 dag samen..maar het verlies van hem heeft echt een grote impact op mij..:(..) Heb nog wel heel veel foto's van hem, en heb deze net teruggekeken en ik zie wel dat hij een stuk boller is dan al de andere parkieten die ik gezien heb bij de kweker en eigenlijk alle parkieten...De dierenwinkel medewerker zei dat het kwam omdat ie nog jong was, en daarom wat boller is. Maar goed, dat gaf dus ook al aan dat ie niet helemaal lekker was..dus vervoer stress zou denk ik niet de oorzaak geweest zijn. Hij begon wel gelijk te eten..en dan de hele dag door..ik dacht daarom dat ie wel oké was, maar toch niet. :( Ok, ik blijf maar niet uitgepraat over wat er allemaal mis was en dat ik het had moeten zien..-_-''

Goed, heel erg bedankt voor alle reacties en steun!  ;D
Ik ga nu weer lekker het forum doorlezen, aangezien er echt zoveel nuttigs op staat!  ;D ;D

Hana

lovesbudgies

Het parkietje had diarree en zat bol dus was duidelijk ziek, de diarree kwam niet door stress en het bol zitten kwam niet door zijn leeftijd (dat kan ook helemaal niet) hij was gewoon ziek. Je had hem niet meer kunnen redden, hij had het sowieso niet gered, waar hij ook was.
En parkietjes gaan niet dood aan vervoers-stress, gelukkig.

Ik begrijp je helemaal, de impact die het heeft en het schuldgevoel dat je hebt, maar ook al had je hem gelijk naar de dierenarts gebracht, dan
nog had hij het niet gered.

Veel plezier met je nieuwe parkietje, laat hem maar gauw zien hier, ik ben benieuwd! Ennuhh... wat denk je van Paulie?