Parkiet Tam Maken

Gestart door Parrotcarrot, augustus 12, 2010, 12:54:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parrotcarrot

Ik heb in Juni mijn eerste parkiet, Rabbi mee naar huis genomen.

Een goede kweker, lang gewacht tot het de broed-tijd was en dan verheug je je wel op dat beestje.
Mijn bedoeling was om hem handtam te maken en ik heb hem ook een tijdje met een spuitje gevoerd.

Nu kan ik hem zonder probleem op de hand zetten, alhoewel hij soms er snel afspringt. (een goed teken als ik dit forum doorlees)
Hij eet uit mijn hand, ik pak hem eruit en zet hem op mijn buik.

Maar, hij wordt ouder en wil natuurlijk niet meer stil op de buik zitten en zonder een hand om hem heen op mijn schouder gaan zitten.
Nu vind ik dit een eng idee, want er zijn 2 grote ramen die dicht bij zijn kooi zijn.
Ik heb al gehoord om één vleugel te knippen, maar daar zijn ook niet altijd al te positieve opmerkingen over.

Wat moet ik doen en waar moet ik mee beginnen?

Reiger

Misschien een beetje onwetend van mij, maar twee grote ramen is toch niet zo'n probleem? Ben je bang dat hij er tegenaan vliegt? Volgens mij gebeurt dit alleen als hij de omgeving niet kent en voor het eerst in paniek door de kamer vliegt, maar als hij in deze kamer wordt grootgebracht zal hij niet opeens er tegenaan knallen. Lijkt mij...? In ieder geval kan ik van mij vorige parkiet niet herinneren dat hij dat ooit heeft gedaan, terwijl hij voor het raam stond en altijd vrij rondvloog (mijn nieuwe is nog niet handtam).

hillie

Hangen er dan geen gordijnen of dergelijke voor je ramen.
Want dan heb je toch geen probleem.
En anders heb je nog raam stickers zodat ze kunnen zien dat het ramen zijn en zullen er echt niet tegen aan vliegen.

Parrotcarrot

Bedankt alvast,

Ik heb nog wat gelezen en ik ben een parkietenboom t maken.
Dan heeft ie wat te doen en de gordijnen ook voor de ramen.

Hij is een keer toen hij jong was tegen het raam geknalt, maar toen kon hij nog niet goed vliegen en de kooi staat er dicht bij.

Ik denk dat het meer bang van mij uit is dan van de vogel.
Maar ik heb me er overheen gezet en het gaat nu een stuk beter dan eerst.

boncuk


ik heb 2 weken geleden een parkiet aangeschaft namelijk boncuk. Van de eerste dag kwam die moeiteloos op mijn hand.
Maar nu heb ik er echt moeite mee om op mijn hand te krijgen als ik die eenmaal heb vlieg die direct weg. kan iemand mij hiermee helpen??????

Parrotcarrot

In het begin zijn ze best vaak al tam.

Maar als ze zich ontwikkelen, worden ze eigenwijzer.
Begin met wat trosgierst op je hand te leggen, laat hem eraan eten en ga daarna met je hand weg. Kijk of hij erop springt, als je even wacht meestal wel.
Besteed voor de rest gewoon heel veel tijd aan je kromsnaveltje. Praat met hem, speel met hem en pak hem niet vast.


Audrey

Croky is op zijn eerste dag ook tegen het raam gevlogen, maar daarna nooit meer. Als ze er een keer tegenaan vliegen, weten ze het wel zijn hoor   :-\

En heb vooral veel geduld en geef je parkietje aandacht, rol een balletje naar hem, spreek tegen hem en zeg zijn naam,...

Parrotcarrot

Ik heb hem losgelaten en hij vloog helemaal niet ver weg.

Hij kwam op de grond, ik ging naast hem liggen en rolde een balletje heen en weer.
Ik zette hem in de parkietenboom en het ging nog beter.