grasparkieten bijten in elkaars poten

Gestart door Evyanne, augustus 10, 2010, 19:22:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evyanne

Ik heb sinds twee weken mijn eerste parkiet gekocht Sky en sinds dit weekend een twee Angel. Ik heb ze eerst in twee aparte kooien gehouden om aan elkaar te wennen. Maar ze waren zo hevig naar elkaar dat ik ze gisteren bij elkaar heb gezet. Dit verliep allemaal heel goed, ze gaven direct kusjes en pikten in elkaars veren. Maar nu begint Sky in Angel haar poten te bijten. Ik vind niet dat het aanvallend is, ze zitten gewoon naast elkaar en dan is hij aan het pikken op zijn zitstok en bijt hij in haar poten. Echt doorbijten weet ik niet, maar Angel maakt wel een piepend geluid. Angel doet dit nu ook al soms bij Sky. Ik denk wel dat Angel de dominante is.. zo lijkt het wel. Ze zijn allebei nog heel jong, ongeveer 5 weken. Ik weet niet wat te doen. Ik wil ze bij elkaar laten zitten en soms zien ze er zo schattig uit samen maar ik ben echt bang dat ze elkaars poten gaan afbijten. Sky bijt ook heel graag op zijn zitstok. Ik weet niet of dit normaal gedrag is. Het zijn mijn eerste grasparkieten en ik ben zo bang dat er iets mee gebeurd.

Enige raad of advies of geruststelling is altijd welkom
van een ongerust grasparkieten eigenaartje

Evyanne

Ik heb ze juist toch maar uit elkaar gezet :-(. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Ik heb de kooien met de achterkanten tegen elkaar gezet zodat ze elkaar nog goed kunnen zien. Maar nu doen ze alles om bij elkaar te komen, vooral Sky (diegene die het meeste bijt dan nog wel) :-(. Ik snap het niet meer. Ik heb het gevoel dat ik echt compleet verkeerd bezig ben en dat ik mijn grasparkieten meer kwaad dan goed doe.

Groetjes van een nog steeds ongerust grasparkieten eigenaartje
Hierbij normaal ook een foto van mijn twee schatjes

[verwijderd door de beheerder]

karin v h

Ze moeten misschien aan elkaar wennen en zijn elkaar aan het aftasten.
Ik zou ze toch proberen om regelmatig bij elkaar te zetten en ik denk dat het op zich nog wel een speel gedrag is.
Kijk als ze echt doorbijten dan zou ik ze zeker apart zetten.

Evyanne

Dank u voor het antwoord!

Het ziet er soms zo beangstigend uit.. het is allemaal zo nieuw en ik denk dat ik soms te snel ongerust ben. Ze zijn nu al heel de dag aan het roepen en proberen te ontsnappen uit hun kooi om bij de andere te zijn. Is het ook normaal dat ze zoveel aan hun zitstok bijten en soms zie ik ze ook in elkaars oog pikken? Het is zo moeilijk om te weten of je juist bezig bent. Maar als ik ze nu bezig zie, voel ik mij schuldig :-(

Moppers

Parkietjes houden van slopen. Zitstokken zijn erg geliefde doelwitten daarvoor. Als je wil dat ze wat minder aan de stokken knagen, dan kan je ze speeltjes geven die ook leuk zijn om te slopen (zoekfunctie). Het kan geen kwaad dat ze aan de stokken knagen en het is ook volkomen normaal.

Je parkietjes zijn trouwens ouder dan 5 weken, zeker als je ze al 2 weken hebt. Met drie weken zijn ze namelijk nog lang niet zelfstandig. Ik denk eerder een week of 10.

Wat betreft het overige pikgedrag: het lijkt mij een combinatie van spelen en het bepalen van dominantie. Zolang er geen bloed vloeit is er helemaal niets aan de hand, dat is natuurlijk gedrag.

Evyanne

Dank u! ja de blauwe parkiet heb ik nu bijna twee weken en de gele heb ik nu zo'n 5 dagen ze hebben niet gezegd hoe oud ze exact waren. De eigenaar van de blauwe zei iets van een 4 weken maar dit zal dan wel niet waar zijn.
Ik ga ze terug bij elkaar zetten en sloopspeelgoed in hun kooi hangen. Want ik heb het gevoel dat ze niets liever doen dan overal op bijten.
Maar als ik merk dat ze te hard bijten dan moeten ze wel uit elkaar, niet?

Alvast nog eens superhard bedankt.. ik voel mij alweer wat geruster

Moppers

Het ligt eraan wat je definitie is van te hard. Een kibbelbui kan soms best heftig zijn, maar ook dat hoort bij het bepalen van dominantie en het aangeven van de grenzen. Hier doet mannetje Binky ook wel eens iets wat absoluut niet gewaardeerd wordt door zijn vrouwtje Deuntje. Deuntje geeft hem dan een flinke knauw, waarvan ik me niet kan voorstellen dat het comfortabel is. Maar Binky wordt er niet door verwond en het is hem gelijk duidelijk dat hij datgene wat hij deed op dat moment nĂ­et moet doen.

Als je parkietjes elkaar gaan verwonden, of als een van de twee constant achter de ander aanzit en die alleen maar weg probeert te komen en geen toenadering meer zoekt, dan loopt het uit de hand en moet je ze uit elkaar halen. Maar als dat niet het geval is, is het natuurlijk gedrag. Een goede graadmeter van hun genegenheid is of ze elkaar ook af en toe poetsen en kroelen. Als ze dat doen, dan vinden ze elkaar nog steeds lief en zijn hun kibbelbuien niets meer en niets minder dan dan: kibbelbuien.