Heel belangrijk voor iedereen

Gestart door Sandy73, augustus 10, 2010, 12:38:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandy73

Beste parkietenvrienden,

Ik wil graag twee dingen met jullie delen die ik jaren geleden geleerd heb en die erg belangrijk blijken te zijn.

Tien jaar geleden kreeg ik mijn eerste parkietje en deze gaf ik voer dat ik kocht in de supermarkt, heel goedkoop. Het beestje raakte steeds slechter van gezondheid en om een lang verhaal kort te maken is die superparkiet slechts twee jaar oud geworden en hij had best een lange weg van ziekte.

Daarna kreeg ik een nieuwe. Na een tijdje werd die ook ziek. Zijn nagels werden zwart, zijn snavel werd zwart en hij had kapotte voeten. Ik ging ermee naar een speciale vogelarts. Die zei dat het de lever was. Hij vroeg wat voor voer ik gaf en hij zei dat ik NOOIT voer uit de supermarkt of te goedkoop voer uit de dierenwinkel moest geven. Hij zei dat ik over moest stappen op Harrison's en als dat niet zou helpen zou mijn vogel afgemaakt moeten worden. Geloof het of niet, hij werd zienderogen beter en ik ben nooit meer gestopt met de Harrison's. Inmiddels is hij bijna tien jaar oud. Ik heb er ook een bij van een jaar oud en ook die krijgt, net als mijn oudje, iedere dag wat Harrison's en wat Xtra Vital. Ze doen het supergoed. NOOIT meer goedkoop voer voor mij want ik weet zeker dat mijn bob, mijn eerste vogel, daardoor is gestorven.

Anyway, ik kwam toen dus ook met de zere voetjes bij de vogelarts en hij zei dat wat je ook nooit moet doen, is je vogel laten zitten op van die plastic 'stokjes' met zo'n zandhulsje eromheen. Zou ook niet verkocht mogen worden zei hij. Je kunt bij de dierenwinkel dus gewoon kant en klare echte houten stokken kopen in verschillende diktes die je vast kunt schroeven in je kooi. Ook het probleem van de zere voetjes was daarmee opgelost.

Wat ik dus wil zeggen is, bespaar niet op voer (en wat eet zo'n kleine muppet nou) en bespaar niet op een paar goede zitstokjes.

Hoop dat jullie er iets aan hebben, als 1 iemand overstapt zou dat al super zijn.

Groetjes van
Sandra

lovesbudgies

Klopt helemaal Sandra, een goede voeding en houten zitstokken zijn heel belangrijk, fijn dat je je ervaring met ons deelt.

Sjaakie

Helemaal eens. Al het beste moeten onze vriendjes hebben. Een uitgebalanceerde voeding waar alles inzit is belangrijk. Dat is overigens ook het eerste wat een vogelarts volgens mij vraagt bij een bezoek, 'wat krijgt hij te eten?'

Even over die zandhulsjes en houten zitstokken.
Ik heb ook houten 'wilgen' stokken in de kooi maar de vogelarts van mij raadde toch aan om zo'n zandhulsje te plaatsen voor de scherpe puntjes aan de nagels. Hij is het ermee eens dat mensen gauw geneigd zijn om alle zitstokken ervan te voorzien en dat is fout. Dan krijgen ze geirriteerde pootjes, maar een enkele huls schijnt te kunnen. Overigens heb ik dat ook om een dikke stok maar dan heb ik de open kant van het hulsje bovenop. Dan zitten de voetzooltjes dus gewoon op de tak en de nageltjes klemmen fijn tegen het zandhulsje. Overigens heb ik ook 2 van die speciale cementachtige dingen erin zitten maar daar gaat de ene alleen op zitten als ik er eten bij hang en de andere vertikt het. Voor het eten gaat hij dan wel via de tralies  ;)


lovesbudgies

Wat je ook kunt doen is de mineralenroesten en pedi perch zitstokken (beide om de nagels af te slijten) voor de drink- en etensbakjes hangen,
zo moet je parkietje er elke dag wel even opzitten en hoef je geen zandhulsjes te gebruiken.

EvelienM

je moet wel uitkijken met betonnen zitstokken las ik ergens, die pedi perch dingen kunnen weer zo hard zijn en schuren dat vogels daar wondjes door kunnen krijgen... ik denk dat takken en calcium en/of mineraalroesten het beste zijn, niet?

lovesbudgies

Ja de cementen zitstokken kunnen de pootjes gaan irriteren als de parkiet er altijd op zit, af en toe of alleen tijdens het eten en drinken maakt niet uit. Je moet de pedi perch ook niet als hoogste zitstok ophangen, zodat het niet de favoriete zitplek wordt.

Takken alleen zijn soms niet genoeg, een mineraalroest is prima, heeft ook mijn voorkeur boven de pedi perch.