doorgroeiende parkieten snavel

Gestart door tieme, augustus 10, 2010, 09:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieme

Onze parkiet is al een jaar of 6 oud, hij heeft sinds een half jaar last van zijn bovensnavel.
De bovensnavel werd (ineens) te lang, ik heb hem bijgeknipt, maar hij groeit gewoon weer aan.
Hij krijgt normaal parkieten voer en er hangt altijd een stukje sepia in zijn kooi.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan? vooral omdat hij er eerst geen last van had.

lovesbudgies

Dit kan ontstaan als een parkiet over een lange periode een slechte voeding heeft gehad, over het algemeen is 'gewoon parkietenzaad'
onvoldoende voor een parkiet en ontstaan er voedingstekorten, leverproblemen etc. Een doorgroeiende snavel is een symptoom daarvan.

Het beste zou zijn hem eens volledig te laten checken door een vogelarts (ook de ontlasting) en hem dan overzetten op pellets, dit is
voeding waar alles wat een parkiet nodig heeft in de juiste samenstelling inzit.

Als je een zadenmengsel wilt blijven geven, stap dan over op XtraVital. Dit moet je dagelijks aanvullen met groenten, fruit, kruiden en kiemvoer,
daarnaast geef je grit, maagkiezel en mineralenblokjes. Sepia is veel te zout voor parkieten, niet geven dus.

Lees het topicje van Sandra eens: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24424.0.html

Sjaakie

Mijn parkiet is 2 jaar oud en heeft sinds dit jaar hetzelfde probleem. Hij is al 2 keer bij de vogelarts geweest en nu knip ik hem zelf in overleg met de vogelarts. Die heeft duidelijke instructie gegeven wat te doen en ik heb een goed 'schaartje' ervoor.

De vogelarts heeft gelukkig vastgesteld dat ik een heel gezond vogeltje heb en de laatste keer is ook de ontlasting nagekeken. Geen parasieten, bacteriƫn etc. Zolang hij geen ziekteverschijnselen vertoond vond de vogelarts dat ik mij geen zorgen moet maken. Toevallig heb ik net weer de snavel geknipt, dit doe ik nu 1x in de 2 weken om hem op een mooie lengte te houden (en dan gaat er echt weer zo'n 4/5 mm af). Hij krijgt overigens fruit, groente etc. naast zijn Xtravital.

Bij mij is het ontstaan doordat ik een nieuwe kooi had gekocht en aan het rommelen was geweest met de stokken. Echter, toen hing de Sepia, mineralenblok, kalksteen etc. al op en op een gegeven moment kon hij vanaf de zitstok er niet meer bij. Aangezien die van mij echt niet aan de tralies gaat hangen om daaraan te knabbelen is hij daarmee dus gestopt. Alleen mijn andere parkiet maakt er nog gebruik van. Daarom knip ik Sjaakie nu zo regelmatig mogelijk om hem te laten "wennen" dat zijn snavel gewoon kort genoeg is om aan die blokken te knabbelen. Hopelijk gaat hij ooit weer het licht zien  :D