mijn parkiet is bang voor mijn 2e parkietje

Gestart door louren, juli 27, 2010, 10:46:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

louren

Sinds vorige week donderdag heb ik een 2e parkiet. De eerste, Puckie was 6 weken en net uit het blok toen die bij mij kwam,
die heb ik nu een jaar en is super tam. De tweede is 3 maanden oud, die probeer ik ook tam te krijgen. Het zijn beide mannetjes.

Ik heb ze sinds twee dagen in dezelfde kooi zitten. Dat gaat best goed, alleen wil die van 3 maanden gezellig naast Puckie zitten, en is Puckie denk ik bang voor die nieuwe, want die wil daar niets van weten en negeert de nieuwe. Ik heb ze 1 keer samen los laten vliegen. Dat was geen succes. Die nieuwe vliegt achter Puckie aan, Puckie vliegt dan heel hard krijsend weg, en zo blijven ze heel hard rondjes vliegen tot ik 1 van beide, of allebei weer in hun kooi doe. Ik laat ze voorlopig niet samen vliegen.

Is het normaal dat een jongere parkiet een oudere zo achterna vliegt?
Ik heb die tweede juist genomen om Puckie gezelschap te geven omdat ik binnenkort meer van huis ben.

Hoe kan ik ze aan elkaar laten wennen dat ze samen los kunnen vliegen?

Parkieten-Freak

Puckie zal moeten wennen aan zijn nieuwe parkietenvriendje. De aandacht die hij van jou krijgt, zal hij vanaf nu moeten delen met zijn nieuwe parkietenvriend en dat vergt aanpassing.
Het duurt misschien even voordat Puckie gewend is, maar dat komt goed. Laat de vogels gewoon hun gang gaan en grijp niet in als Puckie achterna gevlogen wordt. Dit komt wel goed tussen die twee, maar het kan een paar weekjes duren voordat ze goed aan elkaar gewend zijn.


louren

Dank je wel! Nu ik weet dat het tijd kost ik me minder zorgen.

Joyce

Het is per vogel natuurlijk verschillend. Tijger was mijn eerste parkiet en was een half jaar oud toen Tarzan erbij kwam. Ze hebben zeker 2 maanden in aparte kooien gezeten om aan elkaar te wennen (ze waren in het begin best bang voor elkaar). Daarna is dat goed gekomen. Helaas is Tarzan nog niet zo lang geleden overleden en heb ik een nieuwe parkiet gekocht. Tijger is inmiddels een jaar oud en vond het allemaal maar wat interessant, dat nieuwe vriendje. Truffel (toen 5/6 weken oud) zette het meteen op een krijsen wanneer hij Tijger even niet zag. Ik heb Tijger als eerste los laten vliegen (Truffel zat toen nog in zijn eigen kooi). Hij begon Truffel meteen te voeren en te kroelen. Ik heb toen de gok gewaagd om ze toch na die eerste dag al bij elkaar te zetten en dit was een succes. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk.

Karakter speelt dus een belangrijke rol. Maar neem vooral de tijd, dan gaat het vast lukken.

Groetjes, Joyce.

Moon-Star

Ik heb nu ongeveer een jaar geleden ook een tweede parkietje er bij gekocht.
mijn andere parkiet was toen 7 jaar. hij was echt doodsbenauwd voor hem. toen 5 weken.
daarna begonnen ze elkaar aan te vliegen maar van het een op het andere moment zaten ze elkaar te voeren, en nu een jaar later zijn ze onafscheidelijk.

Tanja1985

Hebben jullie dan ook de ervaring dat nadat jullie 2e parkietje erbij kwam ze niets meer van jou als mens moeten hebben?

Audrey

We hebben Zazou nu iets meer dan een jaar en Croky, die bijna 4 jaar bij ons is, vliegt ook nog behoorlijk vaak weg als Zazou naar hem toe komt vliegen. Lang niet meer altijd, maar toch. Aan de andere kant spelen ze ook wel vaak samen (met een balletje, of ze "dansen" zo'n beetje rond elkaar), dus maak ik me er niet zo'n zorgen over. Het is waarschijnlijk een manier om te zeggen dat hij even met rust gelaten wil worden.

Zazou heeft ook onmiddellijk los gevlogen en haar intrek genomen in de toren die aan het plafond hangt (met als resultaat dat Croky de kooi die we voor Zazou gekocht hadden als buitenverblijf gebruikt  :P). Natuurlijk durfde Zazou niet onmiddellijk spelen en zo, maar doordat ze Croky bezig zag, leerde ze het wel. Ze is ook een avontuurlijker vogeltje dan Croky, dus het ging best wel vlotjes hier.

Ik was ook wel bang dat Croky niet zoveel meer bij mij ging komen als hij een vriendje had, maar dat is helemaal niet het geval. Hij komt graag nog eens mee naar de woonkamer, maar als hij een kwartiertje beneden is, begint hij te roepen naar Zazou en zij roept dan terug. Best wel schattig  :-*