Nieuwe parkiet, nu al ''tam''?

Gestart door Mattanja, juli 22, 2010, 14:22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattanja

Hallo iedereen!

Ik heb sinds dinsdagavond een parkietje. Na Odie eerst wat gewend te laten hebben, stak ik mijn hand in de kooi. En inderdaad,
hij fladderde weg. Ik heb trouwens de dag voordat ik mijn hand in de kooi stak veel tegen hem gepraat enzo. Maargoed, gister-
avond dus veel mijn hand voor het beestje en de 2de keer vloog hij niet weg! Ik zat met mijn hand in de kooi tegen hem te praten
en steeds dichterbij (om te testen tot hoever het kon). Ik kon zo 5 cm voor het beestje met mijn hand. Dus ik zo een tijdje gezeten
en gepraat. Toen ben ik even gestopt, en'ging ik later verder. Ik raakte met mijn vinger zijn pootje, en nog bleef hij zitten! Dus ik met
mijn vinger tegen zijn buikje, en een beetje aaien. Na een tijdje stapte hij op mijn vinger! Nu kan ik hem makkelijk op mijn vinger nemen
(nog niet uit de kooi), soms loopt hij wel wat heen en weer over zijn stokje, maar mij fladdert niet! Ik vraag me af, kan het dat het
per parkiet verschilt hoe snel ze getraind zijn?

En hij heeft nog niet gegeten, wat wel vreemd is, want hij gaat snel op mijn vinger zitten en fluit ook al! Hij doet ook niet zoveel
nog, alleen op zijn stokje zitten, is dit normaal?

lindarobin

Hoi


het verschilt inderdaad per parkiet hoe snel ze getraind zijn. Wij hebben sinds gister yuna opgehaald en ze is nu 4 dagen uit het blok als je stap zegt stapt ze op je vinger en nu hangt ze lekker in de rolgordijn :D het is ook normaal dat odie even rustig blijft zitten hij moet wennen aan z'n nieuwe omgeving yuna deed gister ook niets en nu fluit ze en eet ze. als odie honger heeft zal die vast wel wel wat gaan eten :)

Wouter

Ik denk niet dat je parkiet al tam is. Als ik het zo hoor is hij gewoon nog niet gewend aan zijn omgeving en is hij nog erg angstig. Het komt vaak voor dat parkieten stijf blijven zitten, ook als je met je hand op hen afkomt. Binnen 2 dagen tam lijkt me wel héél snel. De meesten doen er toch minstens 2 weken over...

Kruimira

In het begin kan ik mijn jonge parkietjes ook altijd aaien, dan durven ze nog geen tegengas te geven...
Let maar op, dat komt nog wel ;)
Hou wat pleisters in de aanslag!

Maar als je rustig blijft spelen en praten met 'm is hij wel sneller aan je gewend, waardoor je misschien het ''rebelse pubergedrag'' met een zucht over kunt slaan :P

Succes!

lovesbudgies

Ik ben het met Wouter eens, dit is waarschijnlijk angst. Sta er dus niet raar van te kijken als hij na een paar dagen ineens wild door de kooi fladdert omdat
hij nu wel zijn angst durft te uiten.

Begin gewoon met tam maken met trosgierst, van voren af aan, als je hem nu steeds op je vinger laat zitten dan ga al gauw je te snel en doe je meer kwaad dan goed.

Mattanja

Bedankt voor de reacties, super!

Ik merk inderdaad dat hij nog wat draait enzo, maar nu begint hij toch wat meer te wennen. Eerst durfde hij amper te eten, nu gaat hij eten als ik de doek van zijn kooi haal. Ook reageerd hij als ik binnenkom en hem begroet. Hij gaat ook steeds makkelijker op mijn vinger zitten en nu zelfs op mijn schouder! :D Maar ik merk wel dat ik er nog lang niet ben; hij vliegt toch het liefst zo snel mogelijk weer naar zijn kooi om weer veilig op zijn stokje te gaan zitten. Hij at wel heel snel al trosgierst uit mijn hand, en dan lokte ik hem op mijn vinger! Ik heb alleen weer een vraag, ik las namelijk dat je bij nieuwe parkieten beter geen spiegeltje in zijn kooi kunt hangen, omdat ze aan jou moeten wennen en niet aan zijn spiegelbeeld. Alleen is mijn parkiet nogal ''saai'' (niet negatief bedoeld, want hij is super lief  :-*) want hij kijkt niet om naar het spiegeltje, naar zijn balletjes met belletje, een ander klimtouw (hangt buiten de kooi), alleen zijn schommeltje zit hij weleens op, als ik hem op mijn vinger wil zetten, of hem terug zet in de kooi. Komt het dat hij nog ''niks'' doet omdat hij nog moet wennen? Want ik las weer ergens anders, dat dat wel 4 weken tot een paar maanden kan duren! Het lijkt mij namelijk wel als hij alleen in zijn kooi zit, dat hij toch zich op een gegeven moment gaat vervelen en eens om zich heen kijkt! ;)

Bedankt alvast!

lovesbudgies

Als hij niet naar zijn spiegel omkijkt dan hoef je de spiegel ook niet weg te halen. Over spiegeltjes zijn de meningen altijd verdeeld, het ligt ook aan je parkietje, sommige parkieten krijgen een sterke 'band' met hun spiegelbeeld, of ze worden er agressief van.

Het kan inderdaad heel lang duren totdat een parkiet zich veilig genoeg voelt om te gaan spelen, sommige parkieten leven zelfs pas op als ze een maatje krijgen. Kijk het nog even aan, parkieten zijn levendige beestjes dus als hij zo rustig blijft dan zou ik na gaan denken over een tweede parkietje.