groenten koken??

Gestart door caroline123, juli 21, 2010, 17:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caroline123

hallo,

ik had even een vraagje...
ik wil mijn parkietje fruit en groente leren eten, want nu is het nog alleen zaden en trosgierst en een fruitstok, maar ik wil wel goed weten wat je wel en niet mag geven.
ik heb de laatste dagen veel gelezen over wat je je parkiet wel en niet mag geven als het gaat om groente en fruit, maar ik had toch nog een vraagje.
als je groente geeft zoals bijvoorbeeld wortel, moet je dat dan koken of is het beter om het niet te koken en dan aan je parkietje geven en mogen ze alle soorten groenten?? en mogen ze alle fruit, dus ook meloen, aardbeien, druiven enzo???? want ik heb wel gehoord van appel en peer en banaan, maar niet van meloen.
en als ik wat ga drinken wil mijn parkiet ook meedrinken en ook mee-eten, maar wat kan ik hem te eten geven?? zou je gewoon zo'n kaakje mogen geven zonder iets erop wat je ook aan kleine kinderen geeft of een crackertje??
ik heb ook wat gelezen over een soort papje van brinta en nog wat dingen, maar hoe maak je dat precies en ik hoorde dat er iets van siroop in zit, maar mag je dat dan gewoon elke dag geven, want dat is eigenlijk gewoon pure suiker!!
is er niet een site of boek waar alles in staat wat je wel en niet mag geven, want ondertussen weet ik het echt niet meer wat nou wel goed is en wat niet!!

ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen!

groetjes Caroline

Parkieten-Freak

In principe mogen ze alle groenten. Rauw of gekookt? Gewoon net zoals jij het zelf eet maar dan zonder toevoegingen.

Kijk verder even hier:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Brintahapje: 50% zaad, 50% brinta en daarbij een klein beetje roosvicee om het rul te maken.
Het hapje is kort houdbaar, dus meteen weghalen als de vogel gegeten heeft.


caroline123

okee, heel erg bedankt.
ik ga morgen beginnen met wat fruit uitproberen en als hij dat een beetje wilt eten dan kijken of hij ook groente wilt hebben.
en zou je hem ook een klein plakje rosbief/kipfilet of iets anders mogen geven?? want dat staat helemaal nergens of dat wel of niet goed is om te geven. ik hoorde wel dat ham niet mag maar ik heb niets gehoord over andere soorten vlees. en ik hoorde ook dat brood wel mag, maar zou het nog uitmaken of je bruin of wit brood neemt???

groeten caroline


Parkieten-Freak

#3
Niet proberen, gewoon gaan geven! Het kan weken duren voordat hij fruit en of groente gaat eten. Hang het gewoon elke dag in de kooi, ongeacht of hij het eet of niet.
Het is een kwestie van volhouden. Mijn parkiet eet eigenlijk bijna alles wat ik hem voorzet.

Geef geen ham (ham is zout!) Ik zou sowieso geen vleeswaren geven.
Hou het gewoon bij een piepklein stukje gekookt soepvlees/gekookte kip/gekookte vis en dit maximaal 1 x per week.
Wat betreft brood: liever bruin brood want dat is gewoon gezonder.  ;) (enkele keren per week een klein stukje).