Puberteit of is er iets anders aan de hand!

Gestart door Moeders, juli 20, 2010, 22:06:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moeders

In April heb ik Knabbel - popje - in laten slapen want ze werd maar niet beter, ondanks de medicijnen.
Babbel was een jongen parkiet ook popje - die niet apart wilde van haar vriendin en dus ook mee "ziek" was onder de deken en bij de lamp.
Na het inslapen van Knabbel is Babbel een tijdje alleen met mij geweest, maar omdat ik full-time werk en in de zomer op vakantie ga, heb ik een parkietje erbij genomen. Onze jongste telg is Pino een grasparkietje lichtblauw tegen grijs aan, mijn dochter zegt dat er chimmenon in zit. Babbel is een engelse parkiet en daardoor wat groter. Aan Pino is niet te zien op het een man of een pop is. Hij/zij was 6 weken toen ik hem/haar kreeg en de neusbrug was blauw. Thans is de neusbrug wit, dus zou je denken dat het een popje is. Qua gedrag een man, want het is een dominant vogeltje.
De onderlinge verhoudingen liepen in het begin prima, Babbel deed aan kopje knabbelen maar als zij haar kopje aanbood bij Pino deed hij niets.
Wel gaf Pino onze Babbel te eten. Je zag dat Babbel steeds slaafser werd en kreeg steeds meer een afwachtende houding.
Babbel ging als eerst in de rui en daarna kreeg Pino zijn eerste rui.

Het gedrag van Pino werd echter steeds erger, hij liet Babbel in eerste instantie niet met rust, Overal waar zij ging zitten wilde hij ook zitten.
De laatste 2 weken is het echt heel erg geworden. Als Babbel wil eten komt Pino naar de etensbak en Babbel gaat weg en zit leidzaam toe te kijken tot zij ook weer een beurt krijgt om te eten. Helaas dat nu niet het geval - een maand geleden gingen ze netjes om beurten. Pino draait zich nu naar Babbel om en blijft dan op de etensbak zitten zonder te eten.
Er hangen in de kooi 2 etensbakken dus kan ieder uit een etensbak eten. Als Babbel dan ook naar de andere etensbak toe gaat om daar te eten komt Pino daar ook naar toe en wordt Babbel daar weer weggegejaagd. Als het donker wordt en ze gaan slapen is het het zelfde liedje. Pino moet en zal zitten waar Babbel zit. Babbel krijst dan alles bij elkaar als Pino er aan komt.  Als ik via Youtube parkieten geluiden laat horen is Babbel er als eerst bij en erg geintereseerd. Zou Pino dan toch een pop zijn, want dan neem ik 2 mannen erbij, de kooi is groot genoeg. Maar ik vind het sneu voor Babbel als blijkt dat Pino wel een man is, want heeft ze ineens 3 mannen. Wel is Babbel op het moment behoorlijk broeds, neusbrug ziet roodbruin, toen Pino er pas was, was de neusbrug van Babbel naar blauw verkleurd.
Mijn vraag moet ik deze 2 parkietjes bij elkaar houden of moeten ze apart omdat het 2 vrouwen zijn, want ik weet het ook niet meer en vind het zielig voor Babbel.

Met vriendelijke groet Moeders.

Mars

CiteerQua gedrag een man, want het is een dominant vogeltje.
Dat is juist typisch vrouwen gedrag ;)

2 popjes kan heel goed samen gaan, maar soms ook niet. Zolang ze niet vechten (en een beetje kibbelen is typisch parkietengedrag, juist van popjes) is er niets aan de hand.
Het aandacht trekken en achter elkaar aan hippen is typisch broedsgedrag. Doen mijn popje en man op het moment ook en ze hebben weinig aandacht voor iets anders dan voor elkaar. De meest dominante laat zich dan graag verwennen (voederen en koppie krauwen) en heeft dan soms weinig zin om terug te verwennen.

Als ik dit zo lees, dat er dus wel gepluist en gevoerd wordt, dan lijkt het prima tussen ze te gaan. Een beetje jagen en naar elkaar toe vliegen heeft ook met het uitmaken van de onderlinge verhoudingen te maken. Je hebt ze immers nog niet heel lang samen.

Twee mannen er bij zetten is zeker een optie, hoewel het ook nog kan dat ze dan juist meer op elkaar gaan jagen (om het beste mannetje). Ook dat houdt op: op een gegeven moment komt er een rolverdeling in de kooi. Als je naar vier parkietjes wil gaan: zorg voor voldoende ruimte (evt. twee aan twee in twee kooien, of een met zijn 4en in een voliere). Houd er ook rekening mee dat het geluid en de troep niet verdubbelt, maar wel ver-drie-voudigd. Verder is het wel heel gezellig en kun je ze ook zeker wel tam maken, maar dat je je daarin niet vergist ;)

Evt. kun je even foto's gemaakt bij daglicht, zonder flits van de doppen plaatsen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moeders

#2
Hartelijk dank voor je reactie, ik ben nu een stukje geruster,  :D
Ik denk dat mijn vogelkooi(voliere) wel groot genoeg is, het is nl een montanamodel uit 2006 - Br. 84, hg 100 en diep 78.

Het knabbelen van Babbel aan het kopje van Pino is nu niet meer. Het eten geven van Pino aan Babbel is nu niet meer. Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik dat de dames met een machtstrijd bezig zijn.

Hieronder de neusbrug van Pino toen hij pas bij ons was, de 2e foto is van thans

Moeders

Citaat van: Moeders op juli 21, 2010, 08:53:03
Hartelijk dank voor je reactie, ik ben nu een stukje geruster,  :D
Ik denk dat mijn vogelkooi(voliere) wel groot genoeg is, het is nl een montanamodel uit 2006 - Br. 84, hg 100 en diep 78.

Het knabbelen van Babbel aan het kopje van Pino is nu niet meer. Het eten geven van Pino aan Babbel is nu niet meer. Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik dat de dames met een machtstrijd bezig zijn.

Hieronder de neusbrug van Pino toen hij pas bij ons was, de 2e foto is van thans



[verwijderd door de beheerder]

Sanne


Kruimira

Hm, dit is lastig.
Ik had dit ook bij mijn Kruimel en Amira; Kruimel is ook erg dominant.
Mijn vorige vriendje Pimmie (mannetje), is een paar jaar geleden doodgegaan :(, was echt bang voor haar. Ik liet ze niet bij elkaar en speelde apart met ze, want Pimmie durfde niet uit zijn kooi als Kruimel er ook uit was. Na een tijdje merkte meneer dat hij vele malen sneller was, en dat ze hem never nooit kon pakken. Toen durfde hij het wel.
Bij Amira was dit in het begin ook zo; heel erg bang en ze liet haarzelf wegjagen. Maar nu geeft ze tegengas (ook aan mij :P)
Dus ik weet het niet, van de mannetjes. Ze kunnen misschien gaan vechten om 1.
Bij mij werd het na een half jaar veel minder, het vechten en bang zijn... nu zijn het vriendinnen.
Hopelijk helpt dit een beetje.
X