mijn dametjes zijn zo rustig en braaf, normaal?

Gestart door hondenmens, juli 18, 2010, 16:49:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hondenmens

Hallo allemaal,

Mijn dametjes Parkiet, Kootje en Poppie, komen uit het vogelasiel en er is dus niets over ze bekend (waren gedumt in een doos op straat).
Geen idee dus wat ze gewend waren, zaten ze in huis of buiten, kregen ze gevarieerd voedsel aangeboden etc. Ze zijn nu ruim een maand bij mij.

Bij mij zitten ze in een kooi in de kamer en mogen er uit als ze dit willen. Kootje maakte meteen na het openen van de kooi een rondje kamer en vloog meteen terug in de kooi. Uit zichzelf gaan ze er niet uit, alleen als ik iets in hun kooi doe vliegen ze er even uit en dan weer terug. Kootje is bang van me, Poppie niet, die gaat ook wel op mijn hand zitten indien nodig. Alle raad over tam maken en zo heb ik gelezen en volg deze ook op, daarmee heb ik gewoon geduld, dan komt het wel goed.

Dan even over voeding. Ze krijgen parkietenzaad, eivoer, maagkiezel en oesterschelpengrit, hiervan eten ze heel goed en laten me weten als het zaad op is hihi. Af en toe een stukje trosgierst, zijn ze gék op.  Verder bied ik dagelijks vers fruit aan, banaan, appel, kiwi, sianaasappel. Groente probeer ik ook steeds, bloemkool, wortel, peultje, tomaat, komkommer. Fruit willen ze niet en van de groente alleen de komkommer. Ik blijf het aanbieden. Ook al biogarde met wat sinaasappelsap en wat Brinta er door geprobeerd.
Behalve dus komkommer doe ik ze nergens plezier mee, dat is voor mij geen probleem, maar ik ben bang dat ze vitamines en zo tekort komen omdat ze geen groente en fruit willen. Wat raden jullie aan, daargaan met aanbieden, overgaan op pelletvoer, vitamines bij geven etc.? Wat is wijsheid?

Dan lees ik op de site van alles over ondeugende en speelse parkieten. Die van mij zijn heel rustig en ze lijken me tevreden. Ze zitten vaak zo genoeglijk te knisperen en te kwetteren. En als ik aan het stofzuigen ben of aan het zingen (of als ik aan de telefoon zit) proberen ze daar bovenuit te komen  :P

Voor de duidelijkheid; het gaat mij hier alleen maar om het welzijn van Kootje en Poppie, voor mij zijn ze helemaal goed zoals ze zijn!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Warme groet,
Ly

ronald95

ik bied twiety en toby al een heel jaar groenten en fruit aan maar ze proberen er niet eens naar en ze zijn nog steeds gezond!!!

hondenmens

ha Ronald, pffft, gelukkig dat er meer van die vreemde vogels zijn hihi. Stelt me wel gerust.

Dank!

Mirjam

En toch gewoon blijven aanbieden!
Als je goed voer geeft, bijv ExtraVital, komen ze niet zo heel snel iets te kort.

Je kan bijv zelf ook een appel gaan eten en dan extra smakgeluiden erbij maken dat je het zo lekker vindt. Vaak worden ze dan nieuwsgierig en komen ze uiteindelijk toch even proeven.

Mars

Probeer eens witlof of andijvie.

Groente en fruit zijn heeeeel belangrijk: een parkietje dat alleen zaad eet, raakt uiteindelijk wat 'ondervoed'. Denk als het echt niet lukt (zoek eens naar tips op de site), eens aan het geven van pellets.
En dat een parkiet het na een jaar 'nog goed doet' zegt helemaal niets; een parkietje kan wel 15 worden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hondenmens

Ik overwoog die pellets al voor dat ik de dames in huis kreeg en ik ga ze gewoon kopen en  ze dan langzaam (volgens het schema)daarop proberen over te zetten. Mij rat krijgt krijgt ook pellets en dat vind ik echt ideaal. Je weet dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben, je hoeft geen voer weg te gooien omdat ze het lekkerste eruit halen en het geeft ook nog eens minder rommel (al telt dat niet zwaar voor mij ;))

Kruimira

Ten eerste; wat lief dat je deze wezentjes een tweede kans geeft!

Natuurlijk zijn ze erg bang, als ze gedumpt zijn zijn ze daarvoor waarschijnlijk ook niet echt goed behandeld.
Zoals je zelf zegt; met een hoop geduld komt dit uiteindelijk echt wel goed. Als ze erachter komen dat jij wél een thuis en vriendschap voor ze hebt ;)