Nieuwe parkiet Wiebe, Igor wel/niet loslaten al?

Gestart door snerdje, juli 12, 2010, 11:18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

snerdje

Hoi!

Ik heb voor het eerst een tweede parkiet aangeschaft, hij heet Wiebe en ik ben druk bezig om hem tam te maken. Mijn andere parkiet Igor zoekt al contact met Wiebe. Maar, Igor is al een paar dagen niet uit zijn hok geweest sinds Wiebe er is. Ik wil Wiebe eerst tam maken voordat ik Igor erop loslaat. (Igor en Wiebe zitten nog in een aparte kooi.)

Mijn vraag is kan ik Igor loslaten, terwijl Wiebe nog in zijn hok moet blijven?? (die wil ik eerst handtam maken)

alvast beankt.

Groeten Marijke, Igor en Wiebe!

Hoi!

Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld omdat niemand hem nog heeft kunnen beantwoorden. Wie heeft er ervaring met het aanschaffen van een tweede parkiet en het kennismaken ervan met je andere parkiet?

Ik heb Igor nu een half jaar en heb nu Wiebe erbij gekocht. Ze zitten allebei nog in een aparte kooi. Ik ben druk bezig met Wiebe handtam te maken, tot die tijd laat ik Wiebe nog niet uit zijn kooi. Igor gaat normaal elke avond uit zijn kooi, mijn vraag is dus of ik ik Igor nu ook los kan laten. Hij zal dan waarschijnlijk bij Wiebe op zijn kooi gaan zitten. Ik vraag me af of dit eerlijk is tegenover Wiebe omdat die nog niet los mag.

Hopelijk is mijn vraag nu duidelijk, en kan iemand hem beantwoorden. :D

Groeten Marijke, Igor en Wiebe

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid


bosmuts

Hoi Marijke

Een tijdje terug heb ik ook een ander vogeltje erbij genomen.
Coco mocht gewoon los, zij kon er ook niets aan doen dat er een bijgekomen is.
Ze ging vrij snel naar Maxy toe en na een paar dagen heb ik ze het samen laten uitzoeken , dus de kooien open.
Vanaf dat moment zaten ze samen en zijn nu de dikste vriendinnen. En heb ze in een grote kooi gezet.
Ik neem aan dat  Igor tam is? Het is best mogelijk dat het helpt dat Wiebe ziet hoe Igor
met jou omgaat, dat het helemaal niet zo eng is en hij sneller tam wordt.
Succes

snerdje

Hey Bosmuts  ;),

Bedankt voor je reactie. Igor is erg tam inderdaad. Ik heb hem gister losgelaten en eerst ging hij op mijn schouder zitten en Wiebe vanaf een afstand bekijken. Al vrij snel was hij niet bij de kooi weg te slaan, en ging er boven op zitten. Al moet ik zeggen dat Wiebe dit niet zo leuk vondt. Hij dreigde naar Igor die van bovenaf naar hem zat te kijken. Ziet Wiebe dit misschien als een bedreiging omdat Igor hem van bovenaf benadert?? Ik hoop maar dat dit goed komt.

Groeten Marijke, Igor en Wiebe  :D

Moppers

Als Wiebe het nog eng vindt als Igor los is, dan kan je zijn kooi afdekken (met een laken bijvoorbeeld). Grote kans dat Igor dan niet eens naar de kooi toegaat, en mocht hij dat wel doen dan zal Wiebe zich niet zo bedreigd voelen omdat hij Igor dan niet kan zien. Wel weer de doek van de kooi afhalen als Igor weer in zijn kooi zit ;)

snerdje

Hey!

Bedankt voor de tip!  :) Volgens mij hebben die twee lang nodig om aan elkaar te wennen. Ik ben druk bezig om Wiebe tam te maken en ook dat vergt veel geduld van mij. Hij vindt het allemaal tocht nog een beetje eng. Maar ik heb begrepen dat het met veel geduld vast goed komt en dat je tweede parkietje altijd wat moeilijker tam wordt. Toch?

Als Igor los is wil Wiebe ook graag uit zijn hok om naar Igor toe te gaan heb ik het idee. Maar omdat Wiebe nog niet handtam is, en ik hem niet terug in zijn hok kan zetten, laat ik hem nog niet los. Of moet ik dit juist wel doen??

Wat denk jij?

Groeten Marijke, Igor en Wiebe :)

snerdje

Hoi!

Zojuist terwijl Igor los was probeerde Wiebe uit zijn hok te breken via zijn voerbakje. Ik heb hem snel moeten redden uit zijn benarde positie. :(

Wiebe is nog niet heel erg handtam, daarom laat ik hem nog niet los. Maar mijn vraag is of het beter is dit wel te doen?? Omdat hij zo graag naar Igor toe wil. Zo lijkt het teminste.

Soms als hij zin heeft dan zit Wiebe wel eens op mijn hand tijdens het eten van een beetje trosgierst.

Wat te doen?? Wiebe wel/niet los?

ps. op dit moment probeert hij nog steeds uit te breken

alvast bedankt!

Groetjes marijke

Bas

ik denk dat het wel goed is om samen los te laten en kijk hoe dat gaat
omdat de 1 al tam is heb je grote kans dat de ander gewoon volgt....

sumatraantje

wel in je tamme pietie blijven investeren he ;)
anders werkt het tamme effect averechts en krijg je
verwildering.
Ik heb dus een voliere en hierin zitten 7 tamme pieties
die elke dag per soort in de kamer mogen vliegen.
(neem ze mee in een kooi) maar als ik dat neit doe en ze
niet op de schouder neem merk ik dat na 1 dag al verwildering
van de andere niet tamme vogels.
bij 2 pieties is dat iets minder maar blijf echt elke dag
investeren.

ronald95

ik zou ze ook samen uitlaten als ze dan toch bij elkaar willen zijn kunnen ze beter in een ruime omgeving kennis maken

snerdje

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties! Beste sumatraantje. Ik ben juist erg intensief bezig met beide, ik heb namelijk vakantie. Wiebe is gewoon wat terughoudender dan Igor. Maar dat komt vanzelf zeggen ze. De één is sneller tam dan de ander.

Ik heb de gok erop gewaagd en Wiebe ook los gelaten. Dat ging erg goed! Ik kreeg hem zelfs heel makkeijk weer in zijn hok. Igor vondt het maar wat spannend!

Het was dus inderdaad een goede zet om ze beide los te laten, terwijl ik dacht dat dit te snel zou zijn omdat ik Wiebe nog maar een week heb.

Bedankt voor de tips! Alles gaat goed nu! :D

Groeten Marijke

Kruimira

Misschien is het juist slimmer om de parkietjes in een kleinere ruimte los te laten.
Mijn Kruimeltje was ook al tam voor ik Amira kocht.
In onze grote woonkamer vloog mevrouw alle kanten op, met Kruimel erachteraan.
Pas toen ik op mijn kleine kamer met ze ging spelen, en Amira dus niet ver van mij vandaan kan vliegen, heb ik Amira ook langzaam tam gekregen.