Mijn Parkiet is BLIND ??

Gestart door Capkin, juli 07, 2010, 22:58:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Capkin

Hoi hoi  allemaal...

Capkin is al een oud meiske. Ik heb dr al bijna 11 jaar. Hardstikke tam, leuk lief alles wat je wensen kunt. Alleen een paar maanden terug. In januari om precies te zijn kreeg ze haar eerste EI. Tot toen ging alles goed. Maar dit ging erg moeilijk. Haar ei zat tegen haar darmen aan ed. Ze is toen geopereerd en hebben ze haar ei toen operatief verwijderd. Nou ja prima. Toen zei mijn arts dat hij haar een prikje had gegeven zodat zij geen eieren meer zou kunnen leggen. Nou ja prima! Alleen maar beter. Mooi niet. 2 weken later komt er nog een uit. 2 weken later nog een. 3 weken later nog een en etc. Intussen heeft ze 9 eieren gelegd. (de rest lukte in dr eentje). Maar na haar operatie kreeg ze een middel die we haar elke dag op een tijdstip moesten geven maar nu komt het.

Nu legt ze al ruim een maand geen eieren maar mijn vriend merkte iets geks op. Een parkiet wat normaal altijd ADHD heeft en heel druk is. komt haar lamp niet meer uit. Ze slaapt het liefst de hele dag door.. Eet en drinkt heel weinig. Maar als je haar wilt pakken dan komt ze niet eens haar lamp uit. Maar als ze eruit komt dan pikt ze je SUPER hard. (Terwijl ze nooit pikte). En dan pas komt ze als je doorzet op je vinger...

Vandaag heb ik haar meegenomen naar de vogelarts. Maar ik vind dat hij er erg simpel mee omgaat. Ik heb 40 minuten moeten wachten voor 3 minuten??... Wat is er aan de hand nou wij denken dat ze niet ziet. Ja hoezo dan? Omdat ze niet meer reageert als eerst.

Ze legt haar neer.. Doet een paar dingen om haar heen waar een normaal parkiet op zou moeten reageren. Bijvoorbeeld door te pikken of op zijn minst heen en weer te kijken of bang te worden. Maar capkin bleef braaf vooruit kijken. Ik kon me tranen maar net inhouden... Hij zei ja.. ze is blind 100%

Toen zei ik HOE kan dat ineenkeer???? zomaar uit het niets??? Hij pakte een loep en keek in dr ogen en zei dat haar ogen normaal waren. Dat ze uit haar hersenen blind was geworden. Heel leuk allemaal maar HOEZO??

Maar toen we buiten kwamen keek ik in haar ogen en haar ogen zijn ANDERS dan altijd meen ik... voorheen lette ik er natuurlijk niet zo op maar nu heeft ze een witte laagje lijkt het in het midden van haar iris. zo wazig..

Heeft iemand ook een gele grasparkiet met rode oogjes? Zoja kan die even kijken of zijn/haar oogjes ook een beetje wit/wazig zijn in het midden van haar pupil..

En ik zal haar NOOIT in laten slapen NOOIT! Zoiets doe ik niet zal ik nooit overwegen om te doen. Ik heb haar gekregen toen ik 10 was. Ik kan me geen leven voorstellen zonder haar en het liefst word ik oud met haar! (klinkt gek maar zo is het...als zij pijn heeft heb ik pijn KLAAR)

Ik vind dit zo erg en ik vertrouw die man gewoon niet. HIj heeft totaal geen medeleven. Ja ze is 100% blind klaar.. dat doe je gewoon niet. Maarja er is geen andere vogelarts in de buurt.


Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen... Die man zei ook nog dat het een trauma kan zijn. Waarvan vraag ik me dan af. Ligt het nou aan de oogjes of is het een trauma. Of doet ze alsof ze niets ziet.. (misschien door het warme weer ofzo))




Bij voorbaat dank!

Capkin & Gulsen

Parkieten-Freak

Gulsen, hoe erg het ook is: ook parkietjes kunnen blind worden.
De oorzaak is niet direct aan te geven. Misschien t.g.v. een vorm van staar of misschien zit er ergens een bloedpropje. Ook aan aandoening van de oogzenuw kan de oorzaak zijn, de blindheid kan in dat geval van tijdelijke aard zijn.
Gezien de leeftijd van Capkin lijkt me de prognose niet gunstig.
Het is heel verstandig van je om een second opinon te vragen bij een vogelarts als je de diagnose van je huidige dierenarts niet vertrouwd.
Je kunt daarna samen met de dierenarts bekijken welke mogelijkheden of onmogelijkheden er voor een eventuele behandeling zijn.
Sterkte!



Capkin

Hoi Parkieten-Freak

Ik wil haar laten onderzoeken door een andere arts. Maar de dichtbijzijnde vogelarts is gevestigd in Utrecht. Dus ik weet niet eens of ze zo lang in de auto kan zitten..? Zou ik dat kunnen proberen? Of is er een vogelarts die jij me kan adviseren die bereid is om uitleg te geven over haar situatie en de mogelijkheden? Die mij niet alleen bevestigd dat ze blind is en me naar huis stuurt maar meedenkt over wat ik kan doen? Het is erg vervelend om haar zo te zien. Dat een parkiet een staar kon krijgen wist ik niet. Kan het te maken hebben met het feit dat ze niet kon vliegen toen ze ''zwanger''  was?.. Ze probeerde toen te vliegen maar ik denk dat ze te zwaar was waardoor ze meestal viel. Maar ze viel niet hard. Ze viel tijdens haar daling.

Mijn arts heeft het vaker mis gehad want voor haar operatie hadden we haar gebracht omdat ze niet kon vliegen en eigenlijk ook alleen maar aan het dutten was en toen heeft die ons naar huis gestuurd en een week later werd ze geopereerd door haar ei.. (Ook omdat we daar vaak komen voor controle ed heeft hij gezegd van: vandaag hoef je niet te betalen dit is service) Ik vind dat erg vervelend. Want nu vertrouw ik iemand niet die ''gratis''  mijn parkiet heeft onderzocht. Dus ik voel me dan een beetje slecht als ik naar een andere arts ga. Maar hij gaat er gewoon te makkelijk mee om. Blind klaar. Ze heeft een ei. We halen m eruit. Kom haar morgen maar halen. ga je dr halen krijg je haar mee. En dat is het !! :S Je krijgt geen antwoord op je vragen want hij doet alsof hij geen tijd heeft elke keer..

Nouja weer een heel verhaal...

Ik hoop dat je me kunt helpen met me vragen

mvg Gulsen

Alvast bedankt.




Parkieten-Freak

Citaat van: Capkin op juli 08, 2010, 17:05:42

.................Ook omdat we daar vaak komen voor controle ed heeft hij gezegd van: vandaag hoef je niet te betalen dit is service. Ik vind dat erg vervelend. Want nu vertrouw ik iemand niet die ''gratis'' mijn parkiet heeft onderzocht.

Ik vind deze "gratis service" juist heel erg netjes en aardig van je dierenarts en je moet zijn/haar deskundigheid daardoor niet in twijfel te trekken.
Jouw dierenarts laat juist zien dat hij/zij het hart op de juiste plaats heeft. Hij/zij laat jou niet onnodig veel geld betalen voor de medische zorg van een grasparkietje.

Maak anders eens een afspraak met dierenarts Hedwig v/d Horst, ze is werkzaam in het papegaaienopvangcentrum te Veldhoven (Oerle).
Veldhoven ligt vlakbij jouw woonplaats.





Moppers

CiteerIk vind deze "gratis service" juist heel erg netjes en aardig van je dierenarts en je moet zijn/haar deskundigheid daardoor niet in twijfel te trekken.
Zoals ik het lees vind ze het geen prettig idee een andere arts in te schakelen juist omdat deze arts haar een keer een behandeling cadeau heeft gegeven, alsof ze dan een verrader is.
Gulsen, mocht je dat inderdaad zo voelen, laat dat je niet teveel leiden hoor. Als jij het idee hebt dat er iets niet klopt en je vindt de uitleg/behandeling of wat dan ook van je dierenarts niet voldoende of bevredigend genoeg, ga dan voor die second opinion.

Tja, dat hij constateert dat ze blind is en verder niets doet, wat had hij volgens jou moeten doen? Hij zal geen arm om je heen slaan en je gaan troosten ofzo. Als jij niet weet wat mogelijk de gevolgen zijn, wat je moet/kan doen, dan is het aan jou om dat te vragen. Als hij vervolgens geen antwoord op die vragen wil geven, dan zit hij wel fout.
Een dierenarts kan niet ruiken wat voor vragen er allemaal in iemands hoofd omgaan, maar als diegene die vragen vervolgens stelt, vind ik dat de dierenarts er wel voor moet zorgen dat er antwoorden komen. Hij kan de antwoorden zelf geven, je informatie meegeven, je doorverwijzen etc, maar hij kan je vragen niet zomaar in de lucht laten hangen en dan negeren.

Wat betreft medeleven tonen in het algemeen: niet iedere dierenarts is daar goed in. Mijn (normale) dierenarts is geen sociaal getalenteerd man wat mensen betreft. Hij is niet lomp of bot, maar zijn medeleven spreekt niet uit zijn omgang met mij (zoals ik dat bij mijn vogelarts veel meer heb). Maar ik ben er wel van overtuigd dat hij een zeer goede dierenarts is. Ook gaat hij met heel veel respect en medeleven met mijn dieren om. Hij praat altijd tegen ze als hij ze onderzoekt of behandelt, en hij is lief voor ze, ook als hij voor de behandeling of het onderzoek even iets vervelends moet doen. Dat vind ik zelf veel belangrijker dan hoe hij tegen mij is. Hij vertelt me wat ik moet weten, beantwoordt mijn vragen, maar verder is hij heel afstandelijk. Voor mijn dieren is hij superlief en ze zijn bij hem in goede handen.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij een dierenarts vertrouwt of niet. Wat voor mij geen reden is om iemand niet te vertrouwen (afstandelijkheid bijvoorbeeld) kan dat voor iemand anders wel zijn. Maar ook voor mij is er een bepaalde grens. Zo is er een bepaalde dierenarts in Den Haag die ik ontzettend lomp vind, soms zelfs op het botte af. Ik zal met mijn dieren nooit naar hem toegaan, hem vertrouw ik niet.

Dus als jij die second opinion wil, ook al zouden anderen dat in jouw geval misschien niet doen, of je ziet bezwarende redenen zoals een keer een gratis consult, ga dan voor die second opinion. (dat geldt ook andersom, als jij geen reden ziet voor een second opinion maar anderen wel, dan moet je gewoon naar je eigen gevoel luisteren).

Parkieten-Freak

Citaat van: Moppers op juli 12, 2010, 12:06:42
Zoals ik het lees vind ze het geen prettig idee een andere arts in te schakelen juist omdat deze arts haar een keer een behandeling cadeau heeft gegeven, alsof ze dan een verrader is.

O ja dat kan inderdaad ook, Moppers.
(Ik begreep uit haar schrijven dat ze zich door haar dierenarts niet helemaal serieus genomen voelt omdat hij af en toe een gratis consult weggeeft).


Tsukiko-chan

Mijn vriend heeft een Gele parkiet met rode ogen, deze zit alleen in de volière dus ik weet niet hoe goed ik de oogjes kan zien. Maar als ik weer eens bij zijn ouders ben (daar heeft hij de voliére staan) kan ik eens naar het beestje gaan kijken.

Mariss

Ik kan bij mijn vogeltje (rode ogen en geel lichaampje, lutino dus) Geen waas ontdekken op de ogen.
Hoe een dier blind kan worden, is gewoon een grote vraag, zo kunnen mensen ook ineens blind worden.
Maar jou parkietje is al 11 jaar, terwijl ze in de gevangenschap helemaal niet zo oud worden, dus je hebt iets heel goeds gedaan! Jou parkietje die voelt zich nu niet echt fijn, gewoon ziek als ik het zo hoor.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je oud met je lieverdje wil worden, maar helaas is dat niet zo besteed aan parkieten. Vorige week dacht ik ook dat ik mijn Noahtje zou verliezen omdat ze zich niet goed voelde. Ik raakte helemaal in de stress, maar had wel in mijn achterhoofd dat ik haar in zou moeten laten slapen als ze niet beter zou kunnen worden.
Op de vraag: Hoe kan dat? weten maar heel weinig antwoord, onthoud dat.
Maar jij kan wél antwoord geven op de vraag: Heeft ze zo een leven?
En je moet je hart volgen wat je ook beslist, maar kijk daarbij ook naar Capkin haar leven.
Veel en veel sterkte!

Capkin

Citaat van: Tsukiko-chan op juli 12, 2010, 13:34:04
Mijn vriend heeft een Gele parkiet met rode ogen, deze zit alleen in de volière dus ik weet niet hoe goed ik de oogjes kan zien. Maar als ik weer eens bij zijn ouders ben (daar heeft hij de voliére staan) kan ik eens naar het beestje gaan kijken.

Ik zou dat erg aardig van je vinden als je even kunt kijken. Ze heeft een wit wazig bolletje in haar pupil ik denk echt dat ze staar heeft.

Alvast bedankt!

Capkin

Citaat van: Moppers op juli 12, 2010, 12:06:42
Zoals ik het lees vind ze het geen prettig idee een andere arts in te schakelen juist omdat deze arts haar een keer een behandeling cadeau heeft gegeven, alsof ze dan een verrader is.
Gulsen, mocht je dat inderdaad zo voelen, laat dat je niet teveel leiden hoor. Als jij het idee hebt dat er iets niet klopt en je vindt de uitleg/behandeling of wat dan ook van je dierenarts niet voldoende of bevredigend genoeg, ga dan voor die second opinion.

Tja, dat hij constateert dat ze blind is en verder niets doet, wat had hij volgens jou moeten doen? Hij zal geen arm om je heen slaan en je gaan troosten ofzo. Als jij niet weet wat mogelijk de gevolgen zijn, wat je moet/kan doen, dan is het aan jou om dat te vragen. Als hij vervolgens geen antwoord op die vragen wil geven, dan zit hij wel fout.
Een dierenarts kan niet ruiken wat voor vragen er allemaal in iemands hoofd omgaan, maar als diegene die vragen vervolgens stelt, vind ik dat de dierenarts er wel voor moet zorgen dat er antwoorden komen. Hij kan de antwoorden zelf geven, je informatie meegeven, je doorverwijzen etc, maar hij kan je vragen niet zomaar in de lucht laten hangen en dan negeren.

Wat betreft medeleven tonen in het algemeen: niet iedere dierenarts is daar goed in. Mijn (normale) dierenarts is geen sociaal getalenteerd man wat mensen betreft. Hij is niet lomp of bot, maar zijn medeleven spreekt niet uit zijn omgang met mij (zoals ik dat bij mijn vogelarts veel meer heb). Maar ik ben er wel van overtuigd dat hij een zeer goede dierenarts is. Ook gaat hij met heel veel respect en medeleven met mijn dieren om. Hij praat altijd tegen ze als hij ze onderzoekt of behandelt, en hij is lief voor ze, ook als hij voor de behandeling of het onderzoek even iets vervelends moet doen. Dat vind ik zelf veel belangrijker dan hoe hij tegen mij is. Hij vertelt me wat ik moet weten, beantwoordt mijn vragen, maar verder is hij heel afstandelijk. Voor mijn dieren is hij superlief en ze zijn bij hem in goede handen.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij een dierenarts vertrouwt of niet. Wat voor mij geen reden is om iemand niet te vertrouwen (afstandelijkheid bijvoorbeeld) kan dat voor iemand anders wel zijn. Maar ook voor mij is er een bepaalde grens. Zo is er een bepaalde dierenarts in Den Haag die ik ontzettend lomp vind, soms zelfs op het botte af. Ik zal met mijn dieren nooit naar hem toegaan, hem vertrouw ik niet.

Dus als jij die second opinion wil, ook al zouden anderen dat in jouw geval misschien niet doen, of je ziet bezwarende redenen zoals een keer een gratis consult, ga dan voor die second opinion. (dat geldt ook andersom, als jij geen reden ziet voor een second opinion maar anderen wel, dan moet je gewoon naar je eigen gevoel luisteren).

Hoi Moppers,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad ik voel me dan een verrader maar hij heeft het wel eens eerder mis gehad. Met haar ei. Hij gaat er erg makkelijk mee om. Hij hoeft ook niet aardig te zijn tegen mij. Maar hij zegt nooit geen woord. Ook niet tegen mijn parkiet. Terwijl ze altijd heel rustig wordt als iemand tegen haar praat. hij pakt haar op hup vleugeltjes controleren. Met een loep in haar oog kijken. Conclusie. Ja ze is blind. Ik vroeg en nu? Wat kunnen we doen. niets ze is blind vanuit haar hersenen. Daar kunnen we niets aan doen. Terwijl ik thuis toch heb ontdekt dat ze iets wazigs heeft in haar ogen.

Ook met haar operatie die ze heeft gehad.. hij heeft haar opgenomen. Hij zei ik ga het eruit masseren maar ze moet vannacht hier een nachtje blijven. En de volgende dag toen we haar gingen ophalen vertelde hij niet wat hij heeft gedaan. Je zag bloed bij haar ja hoe zeg je dat nou.. ''anus'' . En we kregen haar ei mee in een bakje. En hij gaf medicatie mee die ze 1 week lang moest innemen. Maar daar bleef het bij... En dat vind ik gewoon niet prettig. Ik wil uitleg. Ik wil weten wat een arts bij mijn parkiet gaat doen. En hoe. Wat de voor en nadelen zijn. Ik ben iemand die zulke dingen ook echt vraagt maar bij hem krijg ik op een of ander manier nooit echt antwoord. Ik heb het behoorlijk druk gehad met werk maar mijn vader neemt morgen contact op met mvr. Hedwig uit Oerle waar Parkieten-Freak het over had. Ik hoop dat staar wel te behandelen is. Ze is wel super gelukkig. De enige nadeel is dat ze erg afhankelijk is van ons. Maar verder speelt ze altijd. Geeft ze nog altijd kusjes gaat ze slapen op je borst. Dit doet me gewoon pijn..

Bedankt allemaal

sumatraantje

ik heb een albino piet, Deze hebben ook rooie ogen.
Die van mij heeft ook een waasje maar ze ziet nog prima  ;)

Capkin

Hallo allemaal
tis alweer even geleden maar na mijn second op. weet ik nu dat ze blind is doordat ze teveel eieren heeft gelegd. Parkieten kunnen blind worden nadat ze drie of meerdere eieren gelegd hebben door de druk die ze krijgen dus met persen gebeurt er iets met een bloedvat in haar hersenen.  Dus daar valt helaas niets aan te doen..verder is ze gelukkig maar wel HEEL ERG VEEL afhankelijk van mensen..als wij haar geen eten geven krijgt ze niets..als wij haar geen water geven krijgt ze niets...tijdens de vakantie was dit geen probleem want we waren thuis..nu is school begonnen en wordt dit wel weer een probleem...We hebben afgesproken dat voordat iemand uit huis gaat haar eerst voert en water geeft... Gaat wel goed komen..

Misschien hebben jullie hier nog iets aan dat het ook met eieren leggen te maken heeft..


IK wil in ieder geval iedereen bedanken voor zijn/haar reactie.


Mvg Gulsen & Capkin

Moppers

Je hebt nu in ieder geval zekerheid. Dat de blindheid veroorzaakt is door persen klinkt vrij annemelijk, ik had er alleen nog nooit van gehoord. Ik ga er dan ook vanuit dat het hier om een uitzondering gaat, er zijn veel mensen bij wie het popje een nest groter dan 3 eieren krijgt, of meerdere malen een nestje krijgt, zonder zichtproblemen.

Dat van afhankelijkheid van mensen, dat is toch bij ieder huisdier zo? Of begrijp ik het verkeerd en is haar afhankelijkheid meer dan normaal?

lovesbudgies

Parkieten 'in het wild' eten maar twee keer op een dag en ze drinken maar weinig. Dus als je
haar 's ochtends en 's avonds te eten en drinken geeft moet dat goed komen. Eventueel kun je 's middags nog
een bakje op de bodem van de kooi zetten, want kan ze ook niet op de bodem van de kooi scharrelen?

Capkin

Ja, erg vreemd maar ook een kweker heeft dit bevestigd..hij had dat ook met een aantal popjes.. ik weet alleen niet hoe ik dit tegen kan houden. ze had een prikje daarvoor gekregen (dat ze geen eieren meer kon leggen) maar ik zou het anderen afraden. nadar mijn parkietje deze heeft gehad heeft ze na 14 dagen ongeveer nog een ei gelegd en nu zitten we op nr. 14 of zo dacht ik. Dit is erg vervelend.. Ik vind het erg zielig.. Ik heb het idee dat dit nog haar dood gaat worden.. ze blijft aan de gang. maar ik denk dat wij daar ook deels invloed op hebben. want als we haar pakken dan gaat ze in een ''paar'' positie liggen..en dan moeten we dr tussen haar nek en haar rug in kussen en ze blijft circa 5 minuten in die positie liggen. (ze lijkt dan op de logo van het merk Nike)..

Verder zou ik wel iets onder haar kooi willen leggen maar ze slaapt in ons lamp.. (niet aangesloten hangt gewoon aan de muur zodat zij daarin gaat slapen) Tis ook echt haar huisje. Niemand mag er aan zitten. Ondanks dat ze blind is is dit voor haar een veilige plaats.. ze herkent haar weg daarbinnen en als we haar bijvoorbeeld in een kooi zetten word ze paniekerig en gaat ze aan de kooi lopen bijten.. Dus dat maakt het een beetje moeilijk. Het is wel fijn om te weten dat ze in ieder geval niet 20 keer op een dag hoeft te eten of zo.


Groetjes Gulsen & Capkin