zout drinkwater

Gestart door Lukas, juli 01, 2010, 14:13:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lukas

Hallo iedereen,

Enkele dagen geleden lieten wij bij ons thuis een waterverzachter installeren. In ons drinkwater zat teveel kalk.
Ik vulde de drinkbakjes van mijn 2 parkieten steeds met leidingwater, maar door de waterverzachter (die d.m.v. zout toe te voegen aan het water de kalk eruit haalt) zit er nu wel wat zout in het drinkwater.
Voor de mens kan dit geen kwaad, maar is het gevaarlijk voor mijn parkietjes?

Lukas

Wouter

Zout is erg slecht voor parkieten. Dit is ook de reden dat sepia niet zo goed is voor parkieten. Ik denk dat je voor de parkieten beter water kunt kopen in de supermarkt.

Parkieten-Freak

#2
Volgens vormt dit geen probleem omdat het zout (NaCl) een verbinding aan zal gaan met o.a. calciumcarbonaat (kalk) en dus omgezet wordt.


Missygirl

Dus.....voor de duidelijkheid....

Leiding water kan geen kwaad? ??? :P

Parkieten-Freak

Het drinkwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit, kun je met een gerust hart aan je vogeltjes geven.
(Leidingwater is niet helemaal hetzelfde als drinkwater: drinkwater zegt namelijk iets over de kwaliteit van het water, leidingwater over de manier waarop het water getransporteerd wordt).


Wouter

Citaat van: Parkieten-Freak op juli 01, 2010, 20:11:42
Volgens vormt dit geen probleem omdat het zout (NaCl) een verbinding aan zal gaan met o.a. calciumcarbonaat (kalk) en dus omgezet wordt.
Maar dan lijkt me toch dat er een overmaat zout aan toegevoegd wordt waardoor er wel degelijk opgelost zout overblijft in het water? Ik denk niet dat al het zout zal worden omgezet, tenzij er zoveel zout wordt toegevoegd waarbij de overgebleven hoeveelheid te verwaarlozen is. Ik weet niet hoe dat apparaat verder werkt, maar ik zou het niet aandurven.

Parkieten-Freak

Zo'n apparaat is een ionenwisselaar en werkt met een soort van harsbed. Het hars wordt voorbewerkt met een zoutoplossing (NaCl).
Als leidingwater door dit apparaat stroomt, worden de Mg+ en Ca+ ionen uit het harde water "gewisseld" met Na+ ionen die het hars afgeeft. De kalk blijft achter op het hars. Na enkele dagen moet het apparaat weer "gespoeld" worden met de zoutoplossing. Dit om de kalk van het harsbed te verwijderen.
Het apparaat wordt dan weer gespoeld alvorens het gebruikt wordt.

Ik denk niet dat er een overmaat opgelost zout (NaCl) vanuit het hars in het drinkwater komt. Vermoedelijk wordt de afgifte vanuit het harsbed gereguleerd. Het water zou anders veel te zout zijn en niet lekker smaken.