Kort Gewiekt

Gestart door Micksy, september 17, 2005, 19:17:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micksy

Hallo!
Ik heb sinds vandaag 2 hele lieve grasparkietjes gekocht.
Ze zijn ongv. 6 of 7 weken oud,
Alleen 1 vleugeltje van elk parkietje is kort gewiekt.
De man die ze verkocht zei dat dit was zodat ze niet kunnen wegvliegen,
en dat ze hierdoor veel sneller tam worden.
Maar is dit wel waar?
Groeien de vleugeltjes wel weer aan?

Alvast bedankt.

Josephine

als ze goed afgeknipt zijn groeien ze meestal wel weer aan, je kan ze zo wel heeeeel makkelijk tam maken!

Ingrid

Hoi Micksy,

Dat kortwieken zou helpen bij het tam maken is een onzinverhaal. Ik denk zelfs dat het uiteindelijk het tegenovergestelde resultaat geeft. Je maakt je vogeltje nu niet tam op basis van vertrouwen, maar op basis van angst. Je parkietje heeft namelijk niet de keuze om van je hand weg te gaan, omdat zijn vliegvermogen hem is ontnomen. Ook kleven er meerdere nadelen aan, je parkietje kan zich lelijk bezeren wanneer hij bijvoorbeeld vanaf hoogte probeert te vliegen, wat dus niet zal lukken.
Over kortwieken is heel veel te vinden op het forum, probeer de zoekfunctie maar eens:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=

Groetjes, Ingrid

Micksy

maar hoe kan ik ze dan wel tam maken op een manier zodat we wel vriendjes kunnen worden?  :( want de vleugeltjes blijven voorlopig wel zo..

groetjes

Ingrid

Hoi Micksy,

Door met geduld en veel liefde je parkietje tam te maken op de manier zoals je zou doen wanneer hij niet gekortwiekt zou zijn. Let goed op de signalen die je parkietje uitzendt. Is hij bang, forceer dan niet en laat hem even met rust. Je merkt snel genoeg denk ik, wanneer je vogeltje bang is of iets niet wil. Als je je vogeltje niet dwingt om iets te doen zal het vertrouwen groeien en komt het allemaal prima in orde. (Dat geldt ook voor niet gekortwiekte vogels ;))

Groetjes en succes, Ingrid