Dagelijkse voeding

Gestart door cocotje, juni 21, 2010, 12:19:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cocotje

Hoi

Ik geef nu gewoon zaadjes , iets anders ( stukje appel , boterhamstukje , etc. ) wil hij niet eten.

Wat is er nu nog goed voor hem , en wat is er nog belangrijk voor hem ?

Groetjes :)

chippie

Hallo!

Als je parkietje geen groente of fruit wil eten, kan je ervoor kiezen je parkietje over te zetten op pellets.
Naast zaad is het belangrijk dat er altijd grit, maagkiezel en een mineralenblokje in de kooi aanwezig zijn.
Af en toe kun je een beetje eivoer door de zaadjes doen (bijv. als hij in de rui is).
Je kunt hem ook af en toe trosgierst geven, dit kun je goed als beloning gebruiken.

Groente en fruit is wel erg belangrijk voor je parkietje, dus als je besluit geen pellets te geven dan
is het verstandig om groente en fruit aan te blijven bieden. Probeer de groente of fruit interessant te maken.
Succes  ;D

Robin en Nickey

Hoi,

Wat je eventueel kunt proberen is om met je parkietje "samen te eten". Ik heb de eerste keren de pietjes laten zien dat dat wat ik in hun kooi hing toch wel heel erg lekker was door het zelf ook te eten (en te zorgen dat hun mij zagen eten ervan), vaak maakte ik er dan ook nog van de smak geluidjes bij en je zag ze helemaal verbaasd kijken. De eerste keer hebben ze erg getwijfeld om te komen kijken maar nadat de eerste overstag was kwam de rest ook. Nu hoef ik doorgaans het alleen nog maar op te hangen (heb er wel een vaste plek voor) en voordat ik me omgedraaid heb wordt er al aangevallen. Ze hebben wel hun voorkeuren hoor van wat ze wel en niet lekker vinden dus gewoon blijven aanbieden en verschillende soorten uitproberen.

EvelienM

ik doe precies hetzelfde en het helpt echt!!!
ik geef Puf paprika, appel, aardbei, soms ene klein stukje kaas (niet te zout) of brood of gekookte rijst (een korreltje), maar eigenlijk vindt Puf alles wel lekker.

Citaat van: Robin en Nickey op juni 21, 2010, 14:31:39
Hoi,

Wat je eventueel kunt proberen is om met je parkietje "samen te eten". Ik heb de eerste keren de pietjes laten zien dat dat wat ik in hun kooi hing toch wel heel erg lekker was door het zelf ook te eten (en te zorgen dat hun mij zagen eten ervan), vaak maakte ik er dan ook nog van de smak geluidjes bij en je zag ze helemaal verbaasd kijken. De eerste keer hebben ze erg getwijfeld om te komen kijken maar nadat de eerste overstag was kwam de rest ook. Nu hoef ik doorgaans het alleen nog maar op te hangen (heb er wel een vaste plek voor) en voordat ik me omgedraaid heb wordt er al aangevallen. Ze hebben wel hun voorkeuren hoor van wat ze wel en niet lekker vinden dus gewoon blijven aanbieden en verschillende soorten uitproberen.

lovesbudgies

Als je parkietje nog jong is dan moet hij waarschijnlijk nog groenten en fruit leren eten, dit kan even duren
maar heb geduld en blijf het aanbieden zoals de andere leden al schreven.
Qua zadenmengsel kun je het beste Xtravital geven, dit is een heel uitgebreid zadenmengsel en voedzamer dan de meeste
andere mengsels.

Mocht hij écht geen groenten en fruit leren eten dan kan je overstappen op pellets, bijvoorbeeld Harrison's of Nutribird.

cocotje

En waar kun je dat voer vinden in Belgie ?


Wouter

Je kunt ze bestellen bij dierenartsen. Hier onderaan vind je vogelartsen in België.
Je vindt ze ook wel eens in dierenwinkels.

cocotje

Ok. Dankjewel ...

Je merkt wel aan mijn vele vragen dat ik niet echt thuis ben in het parkietenwereldje. Dit komt doordat deze beslissing eig. in belang stond van de vogel..... Dankjewel aan dit forum !

chippie

Nutribird beter niet geven. Deze pellet is niet goed.
Beter Ecobird, Optibird, Harrison's enzovoort.
Kun je gewoon bestellen op internet.

Wouter

Citaat van: chippie op juni 22, 2010, 17:40:04
Nutribird beter niet geven. Deze pellet is niet goed.
Hoe kom je daarop? Nutribird is prima voer hoor. ;)

cocotje

P.Ghyens uit Maldegem is her niet ver van. Ik bel die na mijn reis op ! En zal er meteens eens mee langs gaan met de Coco , zodat hij eens een check-up heeft.

Dankjewel voor de goeie tips enz. Maar hij wil niet op tafel zitten of niets... Enkel 10cm onder het plafond.... Erg jammer !

chippie

Citaat van: Wouter· op juni 22, 2010, 19:55:34
Hoe kom je daarop? Nutribird is prima voer hoor. ;)

Kijk maar even op andere forums rond. Nutribird wordt sterk afgeraden, ook door veel vogelartsen.
Ze zouden er stinkende ontlasting van krijgen. Verder wordt Nutribird zo hoog verhit dat al veel voedingsstoffen verloren gaan.
Er zijn nog meer redenen, maar dat weet ik zo even niet. Maar voor mij genoeg reden om ze niet te kopen/geven.

Parkieten-Freak

#12
Citaat van: chippie op juni 23, 2010, 14:01:04
Kijk maar even op andere forums rond. Nutribird wordt sterk afgeraden, ook door veel vogelartsen.
Ze zouden er stinkende ontlasting van krijgen. Verder wordt Nutribird zo hoog verhit dat al veel voedingsstoffen verloren gaan.

Er zijn nog meer redenen, maar dat weet ik zo even niet. Maar voor mij genoeg reden om ze niet te kopen/geven.


Het feit dat Nutribird wordt afgeraden op andere fora wil nog niet zeggen dat Nutribird geen goede voeding is.
Geur en kleur zeggen lang niet alles.
Ik heb overigens nog van geen enkele dierenarts gehoord dat Nutribird inferieure voeding is. Wel ziet de dierenarts graag dat jouw vogel dure Harrisons pellets eet omdat hij ze zelf verkoopt en er dus ook financieel belang bij heeft.

Veel mensen hechten grote waarde aan biologische voeding en kiezen voor hun vogels biologische pellets. Nutribird is geen biologische voeding, Harrisons wel.
Dat biologisch synoniem staat aan "beter, lekkerder en gezonder", is niet wetenschappelijk bewezen.
Veel belangrijker is hoe je voedsel bewaard en hoe lang je het bewaard. Hoe verser, hoe beter, want na verloop van tijd verdwijnen veel vitamines uit voedsel.
Conservering kan een punt van overweging zijn, maar conserveermiddelen geschikt voor consumptie zijn veilig, ook voor vogeltjes.
Je kunt een grapsarkiet met een gerust hart Nutribird pellets laten eten.




Caradow

Citaat van: chippie op juni 23, 2010, 14:01:04
Kijk maar even op andere forums rond. Nutribird wordt sterk afgeraden, ook door veel vogelartsen.
Ze zouden er stinkende ontlasting van krijgen. Verder wordt Nutribird zo hoog verhit dat al veel voedingsstoffen verloren gaan.
Er zijn nog meer redenen, maar dat weet ik zo even niet. Maar voor mij genoeg reden om ze niet te kopen/geven.


Ik ben zelf op behoorlijk wat fora aanwezig en ja, pellets leveren altijd een leuke discussie op. Echter dat NUtribird niet goed is? Nee, die ken ik nog niet.
Ja, het is bekend dat  er vogels zijn waarvan de ontlasting veranderd, maar dit is niet bij alle vogels zo, zelfs binnen dezelfde soort verschilt dit. De geur van de ontlasting kan inderdaad veranderen, ook de samenstelling en kleur. Maar dit doen alle pellets. Afhankelijk van de kleustoffen in de pellets gebruikt(of juist niet), veranderd de kleur van de ontlasting ook.  Daarnaast is het ook bekend, dat de vogels individueel hun eigen voorkeuren hebben. Zo zijn er vogels die de Nutribird pertinent niet willen eten terwijl wanneer je Harrisons voorzet ze gelijk overstappen. Dit overkwam Marit. van dit forum zelf ook nog met haar grasjes.

Nee, elke pellet heeft zijn voor en zijn nadelen en iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur voor het merk dat hij of zijn voert. Er zijn ondertussen zo veel verschillende merken verkrijgbaar, dat je soms niet meer weet waar je goed aan doet. Toen ik begon met pellets voeren, waren eigenlijk alleen Harrisons en Nutribird echt veel gebruikt. De andere merken werden amper genoemd, als ze al bestonden.