Tam maken

Gestart door Joris, juni 19, 2010, 12:14:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

Hallo,

Mijn parkiet is ongeveer 1 jaar oud.
Maar zelfs als ik alleen maar mijn kamer binnen kom (en de kooi staat ongeveer 4 meter verder)
dan begint Japie als een gek rond te vliegen, zo bang is hij!!!
Dit is de eerste parkiet waar ik gewoon geen schik mee heb..
weet iemand of het nog kán lukken om Japie tam te krijgen?
Want ik heb zo'n beetje alles al gedaan wat op internet stond (qua tam maken)

Is het misschien een optie om Japie gewoon vast te houden in de hand, ongeveer een kwartier,
en zachtjes tegen hem te praten?

Groetjes, Joris

lovesbudgies

Citaat van: Joris op juni 19, 2010, 12:14:04
Is het misschien een optie om Japie gewoon vast te houden in de hand, ongeveer een kwartier,
en zachtjes tegen hem te praten?

Nee, grasparkieten zijn prooidieren, vastgepakt worden is voor hen hetzelfde als gepakt worden
door een roofvogel om opgegeten te worden. Niet goed voor jullie band dus.

Is het een idee om een tamme vogel als vriendje voor Japie te nemen? Hij zal het voorbeeld
van zijn tamme vriend algauw volgen en minder bang worden, en jij hebt wat meer interactie met je vogelvrienden.

simpy

Hallo

Ik neem aan uit je verhaal dat Japie op je (slaap)kamer staat?
Parkieten zijn sociale dieren, die horen niet de hele dag alleen in een kamer te zitten.
Kun je Japie niet beter in de woonkamer plaatsen? Dan went hij sneller aan mensen.

Ik denk dat Japie zo schrikt omdat hij dan alleen is, en opeens vliegt de deur open en komt er iemand binnen.
Misschien is het beter om eerst op de deur te kloppen, en dan pas binnen te komen.
Dit klinkt misschien een beetje raar, maar als je dit gewoon altijd doet, dat weet Japie dat de deur word geopend en zal het schrikken dus minder worden. (Lijkt mij....)

Dat van dat vastpakken moet je NIET doen. Dit wekt alleen nog maar meer angst op.

Groetjes, Simone

Joris

Oké, dankjewel.
Met deze tips kan ik wel iets doen.
Om Japie in de woonkamer te zetten is niet zo slim,
want we hebben drie katten..
En er is al een keer een parkiet opgegeten.. :'(

Maar heel erg bedankt!

Groetjes!

Joris

Nog een klein vraagje: mag de ventilator ook richting de parkiet staan?

Wouter

Nee, parkieten kunnen niet tegen tocht.

Djeng

Citaat van: Wouter· op juni 28, 2010, 18:02:36
Nee, parkieten kunnen niet tegen tocht.

..maar een ventilator in dezelfde ruimte kan geen kwaad, lijkt mij..

lovesbudgies

Jawel, daar creëer je toch een tochtstroom mee. Dat risico kun je niet nemen.

Djeng

Dan wordt t best lastig. Aan de ene kant wil je je huis leefbaar houden of maken en daarmee ook voor je parkiet. Aan de andere kant kan dat niet met luchtverplaatsing. Dus, is alleen de deur open beter?

lovesbudgies

Klopt, dat is ook lastig. Je kunt deuren en ramen aan 1 kant van de kamer openzetten, zorg er dan voor dat je parkiet niet bij het raam of de deur staat, en ook niet in de luchtstroom van de openstaande deur en de dichte deur aan de andere kant. Controleer met kaarsen of er een tochtstroom door de kamer gaat.

sumatraantje

wat je wel kunt doen is de kooi eens opnieuw inrichten en gewoon het
hele tafereel opnieuw doen, beginnen met praten, dan eens je hand erin.
kijken of ie trosgierst uit je hand eet. laten opstappen. dit kost nu waarschijnlijk
maanden omdat je pietie al wat ouder is maar het hangt puur van jou investering
in je vogel af  ;)

lovesbudgies

Citeerwat je wel kunt doen is de kooi eens opnieuw inrichten

Waarom? Een voor de parkiet nieuwe omgeving maakt hem juist onzeker en bang, geen goede basis om tam te maken.

cocotje

Coco van mij zal nooit 100% tam worden. Maar hij is het toch half , hij komt op me zitten , zit op m'n schouder , en is niet zo bang. Het heeft niet zo'n tijd geduurd.Maar een maand of 2 , maar dan echt intensief.
Nu heb ik er een tamme vriendin bijgezet en het gaat super!! Hij is naar mijn mening iets beter geworden en durft iets meer...