'pennen' op het hoofdje.

Gestart door IceParkiet, juni 19, 2010, 11:19:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

IceParkiet

Hey Freaks  ;D

Mijn parkiet heeft het hele jaar door van die witte streepjes op z'n koppie, waar veren uit komen. Ik las ergens dat dat 'pennen' waren ofzo. Verder is alles normaal, maar het staat hem niet zo mooi :p

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

lovesbudgies

Hey Ice!  :P

Als een parkietje in de rui is verliest hij eerst veertjes, daarna groeien er nieuwe terug en die zitten dan in een 'hulsje',
dit ziet er dan bij een parkiet met een wit koppie uit als witte stekeltjes.
Een parkiet komt regelmatig in de rui, maar tussen het ruien door horen de stekeltjes weg te zijn.
Jou parkiet komt dus eigenlijk niet zo goed uit de rui, mogelijk komt dit door een tekort in de voeding of een
slechte weerstand. Je hoeft hier niet voor naar de dierenarts, maar mogelijk moet je het dieet wat aanpassen.
Wat eet je parkiet precies allemaal?

IceParkiet

Ik denk dat het aan mijn manier van voeren is...
Grit eet hij af en toe, net als elke parkiet. Ik geef in het ander bakje normaal zaadvoer, elke 3 dagen doe ik er een beetje eivoer bij..

lovesbudgies

Denk er dan eens over na om over te stappen op zaadjes van Xtravital, die hebben net dat beetje extra wat jou parkiet mogelijk nodig heeft.
Geef daarvan precies zoveel als hij per dag nodig heeft, dus niet de hele voerbak volgooien, maar ongeveer 2 schepjes per dag.

Prima dat je grit geeft, geef dat in een apart bakje met wat maagkiezels er doorheen. En natuurlijk een mineralenblokje ophangen.

Geef je parkiet ook elke dag 1 of 2 stuks groenten, fruit en kruiden. (dus zeker 3 verschillende dingen!)
Kattengras en golliwoog zijn ook goed om te geven. Vogelmuur en kiemvoer kan je zelf laten groeien, en dit
is supergezond!

Verder geen snoepzaad of snoepstokken geven, en niet meer dan een paar cm. aan trosgierst per week.

Zo zou het wel moeten lukken je parkietje uit de rui te krijgen, en daar zal hij je nog dankbaar voor zijn ook, want in
de rui zijn is vermoeiend!

IceParkiet

Hij is niet vaak in de rui, maar 4 keer per jaar ongeveer, maar die pennen blijven op zijn hoofdje.
Wat bedoel je precies met 'kruiden' ?
Overstappen naar Xtravital ga ik over 1/2 weken doen, dan is zijn voer op.
Ik geef hem elke dag fruit, mineralenblokje heeft hij, af en toe trosgierst en snoep geef ik nooit.

Sjaakie

#5
Citaat van: lovesbudgies op juni 19, 2010, 17:25:03
Prima dat je grit geeft, geef dat in een apart bakje met wat maagkiezels er doorheen. En natuurlijk een mineralenblokje ophangen.


Nou moet ik gelijk even iets vragen waar ik al lang mee loop  ;)
Wat is nou het verschil tussen grit en maagkiezel? Voor mij is het hetzelfde zeker omdat ik al bij diverse dierenzaken alleen canagrit (ofzo) zie staan en niet grit/maagkiezel als aparte verpakkingen. Waar kan ik nou specifieke maagkiezel vinden? Wat in het vogelzand zit is toch grit?

Groetjes
Melinda


Even de zoekfunctie gebruiken en je vindt het antwoord ;)
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,20869.0.html
Gr. Ingrid

EvelienM

mijn parkiet heeft ook veel van die pennetjes op z'n hoofd, ik kroel nu veel met m, hij vindt het heerlijk en zo raken die hulsjes ook wat los, soms lijkt het alsof ie onwijze roos heeft, hahaha, echt schattig. maar vaak zit puf ook met stokjes of andere dingen in zijn kooi te kroelen, doet die dat van jou ook wel?

zie:
http://94.100.114.179/997750001-997800000/997790101-997790200/997790162_6_wgFB.jpeg

IceParkiet

#7
Haha, bij mij ziet het er ook zo uit! Ik mag niet aan zijn hoofdje zitten, maar vandaag gebeurde iets leuks :
Hij zat op mijn schoot een beetje rond te kijken. Ik ging met mijn voorhoofd tegen hem aan en begon hem te 'aaien' met mijn hoofd. hij vond het wel lekker zo te zien. Toen ging ik langzaam met mijn hand over zijn hoofdje, kroelen dus en hij vond het wel lekker. Hij vond het wel een beetje eng, maarja dat is de eerste keer he.

Let er op dat het geen slow-chat wordt ;) daarvoor hebben we de chatroom. Gr. Ingrid

lovesbudgies

De pennetjes zijn het terug groeien van de veertjes, dit is ook een stukje 'rui'.
Met kruiden bedoel ik bijvoorbeeld munt, basilicum, peterselie, etc.

IceParkiet

Wist niet dat ze dat mochten,
waar is dat precies goed voor als ik weten mag?

lovesbudgies

In kruiden zitten -net als in groenten en fruit- vitaminen en mineralen die goed zijn voor de gezondheid van parkieten. Daarnaast vinden ze het ook vaak heel lekker!

IceParkiet

Na een hele tijd zit mijn parkiet nog steeds met die pennen. Iemand een idee wat er is ? Kan moeilijk zijn dat hij 365 dagen in het jaar in de rui is.. Verder verliest hij alleen in de rui periode veren.

lovesbudgies

Ja, ik weet wat er is, staat ook al in het 2e berichtje, je parkietje komt niet uit de rui.
In de rui verliest je parkiet veertjes en groeien er nieuwe veertjes voor in de plaats, deze zitten in een hulsje en moeten na een paar
weken normale veertjes zijn.
Bij jou parkiet blijven er nieuwe veertjes komen en de hulsjes verdwijnen niet, dit is ook een deel van de rui en jou parkiet komt
daar blijkbaar niet uit.
Dit getuigd van een slechte weerstand of een voedingstekort, wat krijgt je parkiet nu allemaal te eten?

IceParkiet

Het is wel raar, alleen op zijn hoofd verliest hij veertjes, verder nergens.

Ik geef hem elke dag parkietenvoer, met om de 2/3 dagen eivoer er door heen. Elke dag een stuk fruit of/en groente. Hij eet voldoende en beweegt veel. Zit vaak buiten zijn kooi en hij ziet er fit uit. Ik denk dat ik maar ga overstappen naar xTravital..

lovesbudgies

Lijkt mij verstandig als hij XtraVital of pellets krijgt. Maar je zei 20 Juli ook al dat je ging overstappen. :P

EvelienM

mijn parkiet heeft het ook hoor, ookal krijgt hij de beste zaden (hij wil na 9 jaar niet meer over op pellets), extra vitamines (poeder, op voorschrift vogelarts), groente en fruit elke dag vers, elke dag vers water (nu nog met lugol erin), maar op de een of andere manier gaan die pennetjes bij hem op zijn hoofd ook niet compleet weg. we kroelen veel en hij kroelt zelf ook veel met zijn koppie overal tegenaan, maar toch verdwijnen ze niet. misschien blijft het zo ondanks dat hij nu goed voedsel krijgt doordat dat voorheen misschien niet het geval was? ik weet het ook niet, maar je bent dus niet de enige die dat heeft.

IceParkiet

Citaat van: lovesbudgies op augustus 11, 2010, 20:50:24
Lijkt mij verstandig als hij XtraVital of pellets krijgt. Maar je zei 20 Juli ook al dat je ging overstappen. :P
Ja, de dag erna gingen we op vakantie :p

lovesbudgies

Één van mijn parkietjes heeft er ook last van, al gaat het bij hem wel steeds 2 weekjes tussendoor weg. De rest van mijn parkieten
heeft er geen last van, maar dit parkietje heeft slechte genen, hij heeft een slechte weerstand en is wat zwakker dan andere
vogeltjes. Hij krijgt wel de beste voeding, Harrison's pellets, dit zorgt ervoor dat hij af en toe verlost is van de pennen.
Daarnaast krijgt hij sinds kort rode palmolie, en ga ik binnenkort over op een nog rijkere voeding, mocht dat nog niet genoeg
zijn dat zijn er nog weerstand 'boosters', we zullen het zien of het wat doet.

IceParkiet

Citaat van: lovesbudgies op augustus 12, 2010, 18:37:03
Één van mijn parkietjes heeft er ook last van, al gaat het bij hem wel steeds 2 weekjes tussendoor weg. De rest van mijn parkieten
heeft er geen last van, maar dit parkietje heeft slechte genen, hij heeft een slechte weerstand en is wat zwakker dan andere
vogeltjes. Hij krijgt wel de beste voeding, Harrison's pellets, dit zorgt ervoor dat hij af en toe verlost is van de pennen.
Daarnaast krijgt hij sinds kort rode palmolie, en ga ik binnenkort over op een nog rijkere voeding, mocht dat nog niet genoeg
zijn dat zijn er nog weerstand 'boosters', we zullen het zien of het wat doet.

Hoe merk je dat hij een slechte weerstand heeft?

lovesbudgies

Poekie is snel ziek, ik heb meerdere vogeltjes en ik laat regelmatig hun ontlasting checken, soms heeft er eentje teveel bacteriën in zijn ontlasting (zoals vrijwel alle parkieten), dat vogeltje wordt er niet ziek van, maar als hij Poekie besmet dan wordt Poekie wél ziek. Daarnaast komt Poekie slecht uit de rui.

Bij een parkietje dat alleen zit kun je het eigenlijk niet merken, totdat hij eens ziek wordt en het niet overleeft terwijl een sterke parkiet dat wel had overleefd. Daarom is een goede voeding zo belangrijk, en als je kleine signalen merkt (zoals: niet uit de rui komen, pennen op het kopje, verkleurde neusdop bij de man) moet je in actie komen en de voeding verbeteren, dag- en nachtritme verbeteren, misschien een uv-lamp of extra buitenlucht toevoegen.