Het leren van 'kunstjes'

Gestart door Danielle, april 08, 2005, 21:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Danielle



Ik heb een klein vraagje! Ik wil mijn grasparkiet Gijsje, leren om naar me toe te komen vliegen
als ik hem roep. Hij is nu 7 weken oud en al aardig tam, hij gaat al op mijn vinger zitten,
geeft me al kusjes en kruipt vaak lekker onder mijn haren.
Bij mijn vorige grasparkiet, Pino,  heb ik hem geleerd om naar me toe te komen, via trosgierst.
Hier was hij zo gek op, dat hij heel makkelijk na me toe kwam vliegen.
Alleen Gijsje lust geen trosgierst  :?: , nu weet ik dus niet goed hoe ik hem bepaalde dingen het
best kan aanleren. Ik zou dus graag tips willen hebben!
Alvast bedankt hiervoor  :)  

Groetjes Danielle
En een knuffel van Gijsje

Sonja

Hoi Danielle,

Ik denk dat je je parkietje eerst beter moet leren kennen, voordat je hem kunt leren naar je toe te komen. Tenminste...zo heb ik mijn parkietjes de dingen geleerd die ze nu doen.
Eerst heb ik ze heel goed geobserveerd, en gekeken wat ze uit zichzelf deden, en ik denk dat elke parkiet het doen van "kunstjes" in zich heeft. Deden en doen mijn parkieten iets wat ik heel leuk vind, dan beloon ik ze daarvoor, (wel onmiddellijk na het \'kunstje\', want anders leggen ze het verband niet meer). Dat begrijpen ze ontzettend snel, en hup, weer een kunstje geleerd. :wink:
Zo kun je dat steeds meer uitbreiden, als je maar genoeg geduld hebt. En je zult het ook moeten kunnen accepteren als ze niet precies datgene doen wat jij graag wilt. Tenslotte is iedere parkiet weer anders. Ik zelf doe eigenlijk niets anders dan min of meer \'gebruik maken\' van het leuke gedrag wat ze al van zichzelf hebben.
Een goede band opbouwen met je parkiet is hierbij van groot belang, want dat is de basis voor alles.

Veel succes en plezier met Gijsje!  :wink:

Groetjes, Sonja.

(en Joepie en Pucky)

Funky

Hallo Danielle,

Ik heb mijn parkietje Funky dit geleerd door iedere keer als ik hem roep mijn vinger op te houden zoals ik dat ook deed als ik hem uit zijn kooi haalden.
Je kan hem dan ook belonen door iets wat hij leuk vind, bijvoorbeeld spelen met een spiegeltje of zoals Funky erg leuk vind gekke zachte geluidjes maken. Dan komt hij met zijn koppie tegen mijn lip aan zitten om te luisteren.
Gewoon een kwestie van proberen wat hij zelf leuk vind/ entousiast maakt en bij mij hielp het gebaar met mijn vinger. Dit is namelijk ook visueel erg herkenbaar.

Nou succes!! Veel speelplezierĀ  :P