Ik wil ze los laten vliegen maar durf niet goed...

Gestart door Robin en Nickey, juni 10, 2010, 18:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Toen ik m'n keuze had gemaakt om weer voor grasparkietjes te gaan had ik me ook voorgenomen dat ze zoveel als mogelijk is lekker vrij rond mogen vliegen. Eerst lekker bezig met tam maken en dan ze lekker te laten vliegen.

Alleen als ik nu kijk naar het hele stel verloopt het tam maken niet zo heel vlotjes. Is door m'n eigen toedoen hoor maar ik geniet gewoon zo van hun onderlinge communicatie en gedragingen dat ik het eigenlijk zonde vind om me daarin te mengen. Damion reageert vaak wel op mij, komt ook stukje naar voren in de kooi of gaat bewust proberen mijn aandacht te trekken (tis het jongste duveltje maar zo'n heerlijk kereltje :-*). Als ik met trosgierst in de kooi kom zijn Indy en Damion er als eerste bij en durven indien nodig ook op mijn hand te gaan zitten, Robin en Nickey zijn wat meer afwachtend.

Met het schoonmaken van de kooi maak ik de woning altijd "vlieg veilig" voor het geval ze ontsnappen. En ergens hoop ik dat ze ontsnappen want dan hebben ze gewoon hun eerste vlucht te pakken en weet ik hoe het gaat maar ze zijn veelste braaf en blijven rustig zitten.

Hun eerste vlucht zal ik ze dus echt moeten gaan geven door het deurtje open te zetten. Op zich ook geen probleem enkel dat ik dat toch best wel spannend vind want hoe ga ik ze weer terug krijgen??
Zou trosgierst in de kooi kunnen hangen als ik wil dat ze terug gaan maar er moeten er wel 4 terug naar binnen (en zie het al helemaal voor me dat wanneer nummer 4 naar binnen gaat nummer 1 er van tussen gaan). Als ze echt niet terug gaan of niet allemaal dan zou ik ze moeten vangen maar ben ik niet zo' n voorstander van. En de kooi is te groot om ze een voor een voor te houden om te leren instappen zoals ik vroeger bij Pimmetje heb gedaan.

Hebben jullie voor mij tips hoe ik dit het beste kan gaan doen? Of is het wijs om gewoon nog even te wachten er mee (en gebeurt het dan een keer als nog per ongeluk dan verder kijken). Op zich vermaken ze zichzelf perfect in de kooi en heb niet het idee dat ze het tot nu toe missen (ze hebben ook nooit groter gekend omdat ze direct uit het blok zijn gekomen). Maar ik heb niet voor niks een parkietenboom staan en ik gun ze het gewoon om heerlijk op topsnelheid om m'n oren te komen suizen.

lovesbudgies

Ik zou ze eerst leren om (eventueel met behulp van trosgierst) op je hand te stappen, als ze eenmaal zitten beweeg dan ook je hand
door de kooi zodat ze leren te blijven zitten terwijl je beweegt.
Als ze dat eenmaal kunnen dan zou ik er telkens één uit de kooi halen, even een rondje lopen en weer terug. Mocht hij wegvliegen
dan kan hij opstappen op je hand, ook zal hij makkelijker naar de kooi teruggaan omdat zijn vriendjes daar zitten.

Als je nu het deurtje open zet en ze alle vier eruit laat dan voorzie ik toch 4 parkieten die de kooi niet meer ingaan en uiteindelijk
een vangactie en dat moet je voorkomen.

Mars

Zorg er in ieder geval voor dat er 1 of 2 al opstappen (evt. met trosgierst) in de kooi.
Als je deze er in kunt zetten, zal de rest snel volgen, is mijn ervaring (met neiuwe parkietjes die hier bij tamme vogeltjes komen). Het zijn immers groepsdieren.

Ik zou dus nog even geduld hebben.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Robin en Nickey

Hoi,

Dan ga ik toch nog maar even geduld hebben (alleen wel lastig soms)... Ik gun het ze om lekker vrij te vliegen maar het moet wel veilig kunnen. En hun vermaken zich gelukkig op en top in hun kooi.

Verder zal ik me dan vooral moeten richten op Indy en Damion want die 2 hebben het meeste lef en zijn het meest onderzoekend.

Wat Mars aangeeft dat een nieuw parkietje de andere/tamme volgen herken ik inderdaad wel van Ricky die toendertijd bij Pimmetje kwam. Ik riep Pim binnen en die riep vervolgens Ricky binnen.

Mars

Je ook gewoon richten op allemaal hoor. Ik heb onlangs gemerkt met jonge vogeltjes, dat een wat bangiger parkietje zo 'ineens' om is en ineens ook erg gemakkelijk tam wordt.
Dus gewoon met allemaal oefenen en dan merk je vanzelf wie het voortouw nemen. En als er dan twee aardig goed meewerken, kun je best een eerste vlucht (met tijd) laten nemen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Robin en Nickey

@Mars,
Robin heeft mij vandaag inderdaad al versteld doen staan door als tweede op de trosgierst af te komen :). Maar in principe richt ik me ook wel op alle 4 maar moet zeggen dat ik het voor Nickey vaak toch wel sneu vind hoor. Want Indy en Damion komen wel en laten dan vaak Robin ook wel toe maar zodra Nickey erbij probeert te komen wordt die echt weggejaagd en kan zo niet genieten van het lekkers (want trosgierst heb ik nooit zo in de kooi hangen). Dus meestal ga ik al met 2 stukjes (1 sliert in tweeën) de kooi in zodat er ruimte genoeg is dat ze alle vier kunnen snoepen.

Probeer nu in ieder geval weer consequenter te oefenen en haast heb ik niet (maar zou ze het wel gunnen), ze zijn net een week of 12/13 dus we hebben nog alle tijd.

NickyRose

Ik laat ze in het tam maak proces al vrij snel los want heb gemerkt dat alleen de kooi ingaan ook vaak als bedreigend wordt gezien.
Ieder zijn eigen mening maar als ze al helemaal aan de kooi gewend zijn kan je ze best loslaten.
Een tip is doe dat in de avond dan kan je mocht je ze niet direct uit eigen beweging of met trosgierst terug de kooi in krijgen kan je het licht uit doen en pak je ze zo.
Bied ook alleen eten en lekkers IN de kooi aan, als ze trek krijgen zoeken ze dat dus vanzelf wel op.
Hang dus geen gierst bij de kooi of deurtje maar midden erin. Dat moet je gewoon elke avond herhalen en dan heb je ze met een week zo getraind hoor.
Ik heb er hier ook meerdere zo getraind en de mate van tam zijn varieert onderling.
In het begin vliegen ze als een gek in het rond, zorg voor land en hangplekken en laat ze gewoon rustig gaan, zeker een half uur niet mee bemoeien, wel in de gaten houden natuurlijk. Dan langzaam wat interactie proberen met je handen. Hou je hand dicht bij zodra je ze terug ziet deinzen neem je stapje terug, geef ze zoveel ruimte tussen je hand en hunzelf als ze duidelijk aangeven en laat hun dichter bij komen. Het vergt geduld dat wel.