Hoelang duurt het om parkiet helemaal hand tam te krijgen?

Gestart door Bernatut, juni 05, 2010, 14:44:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bernatut

Hallo!
Ik heb 3 week geleden een parkietje gekocht, haar naam is Buddy.
Ze is nu 11 weken oud. De eerste 3 dagen heb ik haar laten wennen aan haar kooi, en toen ben ik begonnen met trosgiers voeren, hier is ze echt dol op!!
Langzamerhand probeerde ik een beetje het trosgiers buiten bereik te houden zodat ze wel op mijn hand moet gaan zitten om het te eten, maar dan gaat ze gewoon rustig op haar stokje zitten en doet niks.
Als ik zonder trosgiers mijn hand in het hok doe word ze bang, en gaat ze op de bodem van de kooi zitten.

Hoe kan ik het best zorgen dat ze niet meer bang word?
Kan je je parkiet al uit de kooi doen terwijl het nog niet hand tam is?

Heeft iemand tips?  :'(




vera1982

hoi, ik heb mijn parkiet nu 5 weken. in het begin dat ik mijn hand in de kooi hield probeerde ze te vluchten en begon mij te bijten omdat ik waarschijnlijk in de weg zat bij de uitgang, voor de trosgierst had ze geen intresse. ik heb haar toen maar even een aantal dagen met rust gelaten en haar gangetje laten gaan in de kooi, ik kwam er welke elke keer naast zitten en met haar praten. ondertussen had ik trosgierst in de kooi opgehangen zodat ze door kreeg dat het toch echt lekker is. uiteindelijk ben ik opnieuw begonnen met trosgierst in mijn hand om haar te lokken, eerst hield ik de trosgierst voor 1 week elke dag op het stokje. daarna ben ik de trosgierst naar achteren gaan halen om haar te lokken naar mijn hand. met genoeg geduld lande ze op mijn vingers en begon ze fanatiek te eten, soms lande ze liever op de trosgierst zelf dan op mijn hand :)
sinds vandaag heb ik haar zover gekregen om haar uit de kooi te halen als ze op mijn hand zat met de trosgierst, ik moest dit wel geleidelijk doen gezien ze haar kooi toch veiliger vindt dan de buitenwereld. en ineens vloog ze rond en heb ik haar met gemak weer kunnen lokken met trosgierst op mijn hand en met haar praten(ze begon zelfs te roepen als ik wat zei)
als je het zo leest moet je echt geduld hebben en je parkiet pas echt loslaten als die goed op je reageert en op je hand gaat zitten als je de parkiet lokt. bij te snel los laten wordt het lastig om de parkiet weer te vangen, dit geeft alleen maar stress bij de parkiet.
wees verstandig en wacht nog even tot de parkiet echt goed op je hand zit.
succes ermee!

Whisky

Ligt aan je parkiet hoe die het oppakt maar gemiddeld genomen duurt het best een paar maandjes.. voordat deze helemaal tam is..
Onder helemaal tam versta ik: naar je toe komen vliegen, op je schouder blijven zitten ook als je loopt.. En naar je toe komen als je m roept.. dat soort dingen..
Maar het kan dus best een aantal maanden duren..
Groetjes..

Parrotcarrot

Tam en vertrouwen is iets anders.

Vertrouwen krijgen is iets dat wel jaren kan duren.
Je kan je vogel dan ook door en door.