Vraagje over los vliegen en handtam maken.

Gestart door arie2010, juni 02, 2010, 09:59:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

arie2010

Hoi,

Clyco is redelijk tam en heeft afgelopen zondag voor het eerst los gevlogen in de woonkamer. Ging redelijk goed alleen botse overal tegen aan :D
Uiteindelijk ging ie op de lamp zitten en later in de parkietenboom die ik gemaakt heb, hij kon verder goed vliegen. Savonds heb ik hem alleen zelf terug in zijn kooitje moeten zetten. Dat deed ie niet uit zichzelf.

Afgelopen 2 dagen wil ie s'avonds niet meer de kooi uit als ik hem open zet. Overdag ben ik werken dan kan ie er dus niet uit. Hoe kan ik er voor zorgen dat ie zijn veilige thuisbasis, zoals ie het nu voelt denk ik, verlaat. Lokken met trosgierst heeft niet echt zin. Kan dit komen door dat het te laat is (19:00 uur)?

Ik wil graag dat ie zich zo gemakkelijk mogelijk voelt zowel in als uit de kooi want dan wil ik een 2e parkietje nemen, zodat ie niet zo alleen is overdag en snachts.

Clyco is nu zo tam dat ie met trosgierst in mijn ene hand op de wijsvinger van de andere hand wil stappen. Echter zonder trosgierst springt ie niet op mijn vinger. Dan zit ie echt te kijken van ja daaaag ik wil eerst zien dat ik een beloning krijg als ik er op stap...... Ook als ik de trosgierst uit zicht houdt doet ie niks. Iemand tips over hoe te trainen met het op laten stappen zonder beloning?

En vinden parkieten het prettig als je ze kriebelt/aait over borst of koppie? Die van mij toont niet echt emotie dan wel goed als kwaad.....

Gr Andre


arie2010

Iemand al een id?  :-\

Morgenochtend gaan we proberen of ie er sochtends ook uit wil... zo niet dan denk ik echt dat ie bang is geworden van het los door de kamer vliegen.... En hoe pakken we dat weer aan...?


lovesbudgies

Hoi Andre,

het is allemaal even wennen voor Clyco, misschien duurt het een paar dagen voordat hij weer uit zijn kooi durft... geen probleem toch?
Als Clyco door heeft dat jij leuk bent, dat hij met je kan spelen en dat je hem geen kwaad zal doen dan zal hij vanzelf op je
hand springen. Je kunt hem eventueel wat aanmoedigen door zachtjes tegen zijn onderbuikje te drukken met je vinger, vlak boven
de pootjes, maar ga niet te snel, het is veel beter als hij vanuit zichzelf naar jou toe gaat.
19.00 is denk ik niet te laat, het is dan nog licht.
99,9 procent van de parkieten houdt niet van aaien, niet over de borst en ook niet over hun koppie, niet doen dus. Geen reactie
betekend meestal dat ze te bang zijn om te reageren, als ze het lekker vinden dan reageren ze namelijk wél.

Leuk dat je er een maatje voor Clyco bij gaat nemen, dat zal hij vast geweldig vinden!

simpy

Hallo Arie

Clyco moet leren dat er buiten de kooi ook een hele wereld voor hem open staat. Dit duurt altijd een tijdje. De ene parkiet heeft het sneller door dan de ander.

Toen ik mij parkiet Tweety aan het tam maken was (ook met trosgierts) had ik op een gegeven moment hetzelfde probleem als u nu heeft. Op een gegeven moment ben ik gewoon met mijn vinger tegen Tweety aan gaan duwen, zodat ze wel op mijn vinger moest. Na verloop van tijd snappen ze wat ze moeten doen.
Maar, heb geduld! Zo te horen heeft u Clyco nog niet zo lang, dus hij heeft nog een hele hoop te leren. Het kan soms wel zeker 6 maanden duren om een parkiet goed tam te krijgen. (Verschilt natuurlijk per parkiet, en wat ie heeft meegemaakt etc.)

Dat je een tweede parkiet er bij wil zou ik zeker doen! :) Dan is Clyco overdag ook niet alleen. Hou er dan wel rekening mee dat ze beide minder tam worden, omdat ze dan liever na elkaar toetrekken (wat logisch is natuurlijk). Maar zeker als u veel werkt, en Clyco zit veel alleen thuis, dan is het een echte aanrader om een tweede parkietje er bij te kopen. Parkieten zijn hele sociale diertjes, dus het maakt niet uit of het een mannetje of vrouwtje is, bijna altijd accepteren ze elkaar. (Kan in het begin wel even boksen omdat Clyco dan voor zijn gevoel een indringer heeft)

Groetjes Simone