Teveel eten van mineraalblok??

Gestart door Robin en Nickey, mei 26, 2010, 12:02:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Hoi,

Even een vraagje: Ik heb m'n pietjes nu precies 4 weekjes en had in eerste instantie een mineraalblok en een sepiaschelp in de kooi hangen. De eerste 1-2  weken werd naar beide niet omgekeken. De sepia heb ik eruit gehaald (nav hetgeen ik hier gelezen heb) en het mineraalblokje van plaats verandert zodat ze er beter bij konden. Resultaat was dat met een week het blokje helemaal op was, heb er nu net weer een nieuwe in gehangen en er wordt al driftig een poging ondernomen om dat record te gaan verbreken. Kan het kwaad dat ze zoveel van het mineraalblokje eten of weten ze zelf echt wel wanneer ze ermee moeten stoppen??

En ik heb er nu 1 hangen, is het wijs om er twee op te hangen?? Met de wasknijpertjes met lekkers ben ik al wel van 2 naar 4 gegaan want er ontstond een ware ruzie toen ze voor het eerst een sperzieboon kregen en ze met z'n tweeën van 1 knijper moesten eten. Lees weleens dat parkietjes lastige eters kunnen zijn maar daar heb ik met dit viertal echt geen problemen mee, van fruit en groente wordt echt gesmikkeld.

Mars

Ik denk niet dat het goed is als er zoveel van het mineralenblok gegeten wordt.
In het mineralenblok zitten naast mineralen ook kalk. Maar ene overdosis is natuurlijk nooit goed.

Ik zou er zelf achter willen komen waarom ze zoveel aan het blok zitten, je hebt namelijk twee mogelijkheden:
- voedingstekorten
- speel en sloopgedrag

Voor het eerste: geef je zaad en zo ja, is een het een goede kwaliteitszaad (megsel) zoals XtraVital. Geef je ook een gepaste hoeveelheid (ongeveer 1 eetlepel per parkie), zodat ze echt hun bakje helemaal 'leeg' eten (dus dat er vrijwel alleen hulsjes overblijven). Geef je ook groente en fruit (ja, dus), maagkiezel en grit.

Voor het tweede: is er meer knaagmateriaal in de kooi aanwezig? Dus takken/stokken van bijvoorbeeld wilg of fruitboom? Houten speeltjes? Denk ook eens aan een wilgenbal die je in de dierenwinkel voor knaagdieren kunt kopen of houten kralen en ringen die je bij de hobbywinkel kunt kopen en die je met sisaltouw aan elkaar kunt vlechten..

Helpt bovenstaand allemaal niet, overweeg dan om het mineralenblok er bijvoorbeeld maar 1 dag per week in te hangen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Robin en Nickey

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!

Wbt voer: ze krijgen Xtravital, in de ochtend anderhalf schepje per parkiet en in de avond doorgaans nog een half schepje en dat is ook echt allemaal op (alleen die rozijnen/krenten worden niet echt gegeten). Ze krijgen bijna elke dag groente/fruit, hebben maagkiezel/grit ter beschikking en krijgen 1 keer in de week een smulpapje (zoals ik het noem) van brinta, parkietenzaad en beetje aangelengde roosvice (gele dop). Dus dat zou lijkt me goed moeten zijn.

Denk dat het dan meer ligt in speel en sloopgedrag. Ik probeer de kooi altijd uitdagend te houden, ze hebben een houten schommel en trappetjes, van die flexibele zittouwen en een sisal touwladder (zit verder geen plastic stok in de kooi). Maar kijkend naar de kooi verder niet echt "sloop" materiaal dus misschien wel eens leuk/goed om te kijken voor zo'n wilgenbal.

Ik heb gister met het verschonen het blok in ieder geval verplaats zodat ze er nu ook echt bewust naar toe moeten gaan misschien helpt dat ook wel.

chippie

Hallo!

Goed dat je het blokje van plek hebt veranderd. Vaak gebruiken ze het mineralenblokje als sloopmateriaal.
Als je het blokje bijv. onderin de kooi hangt, gaan ze er alleen heen als ze er echt behoefte aan hebben.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Bij mij hadden ze namelijk ook zo'n mineralenblokje helemaal op in 1 dag (nouja op, de helft lag op de grond).
Nu heb ik hem helemaal beneden in de kamervoliere hangen, zodat ze moeite moeten doen om bij het blokje te komen.
Sindsdien eten ze er alleen van als het nodig is.
Helpt dit niet, kun je kiezen voor een mineralenblok voor papegaaien. Die zijn een stuk harder! Krijgen ze niet zomaar gesloopt.
Maar als ze er aan knagen krijgen ze wel gewoon voldoende mineralen binnen.

Robin en Nickey

Hoi,

Had wel even eerder terug kunnen mailen eigenlijk maar okee beter laat dan nooit :P

Ik heb het mineraal blokje dus nu lager gehangen (nog wel steeds bij een stok zodat ze er gemakkelijk bij kunnen) en ze gaan er nu op een goede manier mee om. Als ze behoefte er aan hebben gaan ze er naar toe en verders niet.