ADHD parkietje

Gestart door arie2010, mei 22, 2010, 15:57:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

arie2010

Hoi,

Inmiddels zijn wij redelijk over het verlies van Arie heen en genieten wij van onze nieuwe parkiet Clyco ( bijna een week).
Echter hebben wij slechts 3 dagen parkietenervaring opgedaan met Arie en weet ik niet echt of Clyco nou blij en gezond is.

Ik heb dus een aantal vraagjes:
- hij kruipt in zijn voerbakje ( zie foto) waarom doet ie dit? Hij probeert dan met zijn pootjes het voer eruit te werken. Ook probeert ie tussen het rekje voor het voerbakje (zie foto) en de voerbak door te kruipen.
- hij rent veel zijwaarts op zijn stokje en ook af en toe ook onder in de kooi.
- wat is normaal gesproken het eetgedrag van een parkiet, is dat hele dag door kleine beetjes of alleen savonds of...? ik kan het niet echt peilen bij Clyco, hij eet wel maar k zie niet echt wanneer.
- het lijkt wel of ie continue op zoek is naar een uitgang van zijn kooi. Elk hoekje gaat ie af. Is dat nog omdat ie jong is? (week of 6-7)

Hij is dus erg actief en zit amper een moment stil overdag. Eind van de avond gaat ie wel rusten (soms ook op 1 pootje dat is wel goed geloof ik).
Door Arie zijn we wat voorzichtig geworden dus misschien dat er heel logische verklaringen zijn voor het bovenstaande maar dat heb ik dan graag even bevestigd:)

Alvast bedankt.

Andre



[verwijderd door de beheerder]

Missygirl

#1
Hallo André,

Ik heb sinds een aantal weken een 7weken jonge parkiet gekocht.(Nu zal hij 17 weken zijn)
In het begin probeerde hij elk hoekje uit,kijken of hij kon ontsnappen.
Nu weet hij dat dit niet gaat,en weet hij,wanneer het deurtje open staat dat hij los mag vliegen.
Zazoe loopt ook zijwaarts over/op zijn stokje(s)...het is misschien maar net hoe hij het gewend is.

Op de rest van je vragen weet ik eigenlijk niet echt antwoord.
Ik ben absoluut geen expert,dus wacht ook even antwoorden van andere forumleden af.

Groetjes Missy.

Citaat verwijderd, een citaat is in dit geval overbodig omdat het hele bericht ook al boven jou berichtje staat. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Hoi Andre,

een jonge parkiet is altijd druk in de weer, hij mag zijn kooitje nog niet uit maar hij moet wel al zijn energie kwijt, dat doet hij door heen en weer te rennen.
Hij is nog niet gewend aan zijn kooi, hij weet nog niet dat het zijn veilige huisje is, en hij is ineens zonder zijn broertjes en zusjes, dit alles doet hem beslissen dat hij eigenlijk wel wil ontsnappen, en dat zal hij dan ook proberen! Dit gaat vanzelf over zoals Missy al verteld.

Zo te horen mist jou parkietje de geborgenheid van het nestje, daarom propt hij zich in het etensbakje. Ook heel normaal. Geef hem een badje (zo eentje die je aan de kooi kunt hangen) en doe daar in plaats van water een zacht doekje in, zodat hij daar lekker in kan liggen.
Haal als het mogelijk is de deksel van het etensbakje, zodat hij daar niet meer in gaat want dat is gevaarlijk, hij kan vast komen te zitten.
Hier kun je lezen over Croky, die ook graag in een badje slaapt! http://parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Parkietjes eten de gehele dag door, het beste geef je Clyco zo'n 7,5 gram voer per dag, dit is wat hij ongeveer nodig heeft op een dag. De volgende ochtend moet het bakje leeg zijn, pas als het leeg is geef je hem weer (als het eerder leeg is mag je hem meer geven). Als het de volgende ochtend niet leeg is geef je hem iets minder, 7 gram ofzo, totdat je weet hoeveel hij ongeveer eet op een dag, en dat geef je hem dan elke dag. Zo kan hij niet alleen de lekkere zaadjes uit het eten pikken, en je kan precies zien of hij wel goed eet.

Klinkt allemaal heel normaal Andre, ook al was dat bij Arie ook zo in het begin, je hoeft je geen zorgen te maken.

Groetjes,
Lisanne

arie2010

bedankt voor de tips,

Ik heb nu het badje met een washandje erin aan de kooi gehangen. Ook heb ik het dekseltje van het voerbakje afgehaald. Ik hoop alleen nu dat ie niet al het voer eruit gooit waarna ie het niet meer op eet.

Fijn dat ie in iedergeval normaal parkietengedrag vertoont.


vera1982

haha, ik herken mijn parkiet er helemaal in. ik heb "Roosje" nu een ruime 2 weken en ze is sinds een week niet meer bezig met het ontsnappen. ze had zelfs een aantal dagen lang last van rond rennen tussen de houtsnippers, leek wel alsof ze aan het trimmen was. het leek net of ze last had van ADHD. ik had op de bodem een klein schaaltje staan waar ik grit in had gedaan, dat had ze er allemaal uit gegraven en overdag zat ze daarin te suffen tussen al dat drukke gedoe door. na een week kon ik het bakje eruit halen gezien ze er niet meer in zat. het grit ligt nu standaard tussen de houtsnippers.
sinds een aantal dagen begint ze steeds meer te kwebbelen met af en toe nog een drukke bui. ze lijkt nu meer op een gewone parkiet.
ze heeft nog niet losgevlogen maar dat gaat komende week denk ik voor de eerste gebeuren als ze echt goed op mijn hand komt zitten.
het komt allemaal goed met je parkiet, maak je zeker geen zorgen.

Frouwktje

Hallo
Ik zag de foto van de gras in het etensbakje,dat deed die van ons ook,ik heb er toen meer voer in gedaan en 's nachts voor de zekerheid het bakje weg en iets anders ervoor,was bang dat Tweety vast kwam te zitten.Ben veel met hem bezig geweest zodat de aandacht op andere dingen viel en we hebben Tweety nu 2 weken en het gaat nu goed.

arie2010

Ik heb inmiddels het dekseltje van het voerbakje afgehaald. En maar een klein bodempje voer in gedaan ( rest ligt toch op de bodem van de kooi). Nu het dekseltje er af is vindt ie het al een stuk minder interresant om erin te kruipen.

Ik las al in andere topic dat dit vaker gebeurd bij een jonkie:)

Tam maken gaat ook al redelijk na 1,5 week springt ie op mijn vinger zonder trosgierst in mijn hand te hebben. Ik laat m denk ik met 2 / 2,5 weken voor t eerst los. Als ie echt gewend is.