kruipersziekte?

Gestart door Annika, mei 10, 2010, 19:36:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Hoi allemaal, het is al een tijd geleden dat ik hier actief ben geweest, er is een boel gebeurd.

Ik heb zaterdag 2 jonge grasparkietjes gekocht, die dadelijk de voliere in gaan (ik wil ze eerst wat tam maken, omdat mijn andere grasjes en valkje ook tam zijn, maar wegens allergie naar buiten moeten.de

Een van de parkietjes mist zijn lange vleugelpennen en ook de staart ziet er rommelig uit. Ik denk aan kruipersziekte of zou hij gewiekt kunnen zijn? Bij de dierenwinkel 'wisten' ze het natuurlijk niet ...
Het is in ieder geval een bikkeltje, klimt als een razende en zelfs in de voliere vandaag hield hij zich hartstikke goed!  ;D

Ik zal even foto's toevoegen, hopelijk kan iemand me meer vertellen.

Groetjes Annika

[verwijderd door de beheerder]

Annika

voor de zekerheid nog eentje

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Hoi Annika! Fijn dat je er weer bent, welkom terug!  :)
Volgens mij is het vogeltje gekortwiekt, kijk op de bovenste foto eens naar de rechterkant van de "vleugelveren": het lijkt alsof  er aan de veren geknipt is.
Misschien dat Moppers ook nog even wil reageren, ze weet heel veel van kruipers af. :)


EvelienM

zier er inderdaad gekortwiekt uit, verder is ie zo te lezen erg levendig en vrolijk?

Annika

bedankt voor de reacties  ;D  Het parkietje is zeer levendig, klimt als een gek, maakt koprollen boven in de kooi  :'(  en zaterdagavond heeft ie al onder mijn vest geslapen  :-*
Gisteren in de voliere ging het ook super, zag 'm ineens bovenop zo'n touwring en heb later ook gezien hoe ie dat deed  :P
Een aantal staartveren is wat geknakt, maar ze springen in de kooi soms door de kooi als gekken, dus erg gek vind ik dat niet.
Ik hoop dat er nog meer reacties komen.

Groetjes Annika

Moppers

Ik meen op de foto's afgeknipte vleugelpennen te zien. Het is echter niet volledig duidelijk, want de foto's zijn niet superscherp, en de vleugels nemen ook niet een houding aan waarop het makkelijk te zien is.

Misschien dat je zelf kunt zien of de vleugels gewiekt zijn als je hem een tijdje observeert. Hij spreidt vast wel een keer zijn vleugels bij het klimmen of spelen, dan kan je het beter zien. Mocht dat niet lukken (misschien is hij te snel), dan zou je hem kunnen pakken en met de hand een vleugel spreiden. Je moet zelf beslissen of je dat wil, want vastpakken is natuurlijk niet leuk.

Annika

een onscherpe foto van het vleugeltje, maar ik weet niet of het hierop te zien is

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Hm, dit ziet er toch uit als een kruipertje.
De twee langste vleugelpennen zijn aan het einde wat gerafeld, ik denk dat ik dat op de andere foto's aanzag voor geknipt.

Bij een normale vleugel lopen de pennen (2 soorten) over de hele vleugel, dus van de rug af naar het puntje. Bij deze vleugel zie je duidelijk dat er bij de rug geen pennen zitten, bij de punt wel enkele pennen, maar die zijn rommelig en niet volgroeid. Dat is typisch een symptoom van kruipersziekte.
Op deze foto is ook duidelijk te zien dat de staart een echt rommeltje is, niet het spreiden van de veren (bewust, voor bijvoorbeeld evenwicht) zoals het op de eerste twee foto's leek. De staartveren zijn ook pennen, de veren die worden aangetast bij kruipersziekte.

Waarschijnlijk is het dus een kruipertje. Maar dat is nog geen man overboord. Mijn eerste kruiper Eeden kreeg bij haar tweede rui goede veren: de pennen die aangroeiden waren volledig en bleven zitten. Daarvoor waren de pennen niet volgroeid (ongeveer de halve lengte, net als bij jouw vogeltje) en was het nogal rommelig. Toen ze eenmaal een volledig verenpak had, was ze wat dat betreft niet meer te onderscheiden van 'normale' parkieten, ze kon ook vliegen.

Het klinkt alsof deze kleine zich prima weet te redden in de voliere. Let er wel goed op of hij niet af en toe valt (bijvoorbeeld tijdens het spelen of stoeien). Een normale parkiet kan tijdens een val vliegen en daarmee voorkomen dat hij echt op de bodem valt. Een parkietje dat niet of moeilijk kan vliegen kan dat niet en een val van bovenin de voliere naar de bodem is erg groot voor zo'n klein ding, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Stel dat hij wel valt en je kan hem niet in een geschikt verblijf huisvesten (ik weet niet hoe ernstig je allergie is), neem dan even contact met mij op. Ik heb op dit moment alleen nog een 'kruiperkooi', speciaal ingericht voor niet-vliegertje Bob, maar ik hoop binnen enkele maanden een kruipervoliere te bouwen (een voliere in de breedte ipv in de hoogte, met een maximale hoogte van 50 cm). Hij is zowel in de kruiperkooi als in de kruipervoliere van harte welkom. Als hij dan in de loop van tijd toch nog een goed verenpak ontwikkelt, kan hij bij mij in de gewone (binnen)voliere, of weer terug naar jouw buitenvoliere als je dat wil.

Annika

 :( dat is balen, maar helaas, dan gewoon niet kweken met de vogels die ik nu hier in de voliere heb. Ze zijn er niet minder lief om tenslotte  :-*

Hij 'valt' wel af en toe in de voliere, maar hij maakt wel krachtige vliegbewegingen en kan zo voorkomen dat ie hard om de grond valt gelukkig  ;D

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik van de week nog even langs de dierenzaak ga om het toch te melden. Ik vind nml dat ze de kweker hier wel op moeten aanspreken !

thamastaah

#9
Ik heb een vraag over de kruipersziekte.

Ik heb, om inteelt te voorkomen, vorig jaar een aantal vrouwtjesparkieten gekocht bij een dierenwinkel hier in de buurt. nadat ik dit jaar met mijn eigen mannetjes en de nieuwe poppen heb gebroed blijkt dat ik in de jonge parkieten kruipersziekte heb. Er zijn nog geen dieren aan gestorven, maar de jongen vliegen wel moeilijk tot niet. Mijn oude dieren vertonen geen symptomen van de ziekte, ze vliegen en eten goed en zijn niet lusteloos, waarschijnlijk zijn de oude parkieten dus alleen drager van de ziekte.

Nu lees ik een aantal keer dat wanneer een dier drager is, de ziekte na ca. een half jaar uit het bloed is verdwenen. Betekend dit dat ik, als ik de jonge, besmette dieren, weghaal en een half jaar wacht ik weer verder kan broeden met mijn ouder dieren (even buiten beschouwing gelaten dat het dan midden in de winter is en het toch te koud is om te broeden)?




Annika

ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag, maar het wel het slechte bericht dat dit lieve Prulleke een aantal weken geleden is gestorven  :'(

Moppers

Hè Annika, wat jammer dat hij niet meer leeft. Sterkte.

Thamastaah, waarschijnlijk zijn het inderdaad dragers. Maar het zou ook kunnen dat ze besmet zijn. Het is mogelijk dat de kruipersziekte bij hen niet volledig tot uiting is gekomen als kleintjes, maar ook dat ze voordat jij ze kocht een volledig verenpak hebben ontwikkeld.
Ik heb inderdaad ook gehoord dat dragerschap kan verdwijnen. Hier heb ik echter nog geen wetenschappelijke onderbouwing van gezien. Wel is het mogelijk je parkieten te testen op kruipersziekte, men kan aan de hand van de ontlasting zien of het parkietje drager is of niet. Een van de inmiddels niet meer actieve leden van dit forum heeft dat eens gedaan. Het beste kan je hierover contact opnemen met een vogelarts. Ik weet niet of er ook zoiets is als een soort kruisbestuiving (je hebt nu sowieso dragers, houden die het dragerschap in stand doordat ze met elkaar in contact komen, of verdwijnt het dragerschap bij allemaal?), dat zou ik dan ook gelijk even navragen. Als het mogelijk is, dan kan je je parkieten nu laten testen en dan over 6 maanden weer.