Thee

Gestart door marloes, april 08, 2005, 14:35:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marloes

Onze parkiet is dol op theeglazen die gevuld zijn hij gaat er dicht tegen aan zitten en probeerd dwars door het glas heen te drinken als je niet goed oppast springt hij op de rand en drinkt mee.

Sonja

Hoi Marloes,

Ik zou hier wel mee oppassen, vooral als de thee nog heet is, je parkietje kan zich verbranden als hij er per ongeluk in valt/springt.
Of het kwaad kan dat hij er van drinkt, weet ik eigenlijk niet.
Ik weet niet wat voor thee het is, maar persoonlijk zou ik het bij \'gewone\' thee  niet doen.
Bij kruidenthee is het volgens mij niet zo heel erg, maar zeker weten doe ik het niet.

Groetjes, Sonja.

(en Joepie en Pucky)

Parkieten-Freak

Ja, dat is hier ook het geval.
Pas goed op: voor je het weet zitten ze op de rand en proberen te drinken van de hete thee.
Laat dit dus niet toe. Als je de kamer even uitmoet, zet dan je theeglas even weg zodat hij er niet bij kan.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een parkiet in een glas valt en zich ernstig verbrand of verdrinkt.......


Caradow

Gewone thee mogen de parkietjes niet hebbne, hierin zit theïne en dit is schadelijk voor de vogel. Theïne vrije thee mag wel (met mate). Dit is bijvoorbeeld de thee van Zonnatura. Wees voorzichtig met smaakjesthee, want ook deze en kruidenthee kunnen gewoon theïne bevatten.

Anita & Marisa

Chico is ook dol op thee (en andere dranken). Hij gaat ook altijd op de rand zitten.
Bij hete thee leggen wij meestal het onderzettertje erop haha  :lol:
Ook probeert hij bij de thee te komen als wij drinken. Dus het is inderdaad oppassen geblazen.
Meestal krijgt hij eigen thee -> verdund met water.
En af en toe mag hij een slokje nemen. Maar is het echt zo schadelijk dan? Want dan krijgt hij het natuurlijk niet meer :-(
En ook bij lege kopjes moet je goed oppassen. Chico gaat hier ook altijd op zitten en gaat dan in het kopje praten (dat weergalmt). Toen is hij met kopje en al opgevallen. Deze is op zijn teen gekomen. Gelukkig is het goed afgelopen. Hij had alleen een blauw teentje! Maar het is ontzettend schrikken. En dit willen natuurlijk altijd voorkomen ;-)

Veel liefs,
Anita en Marisa.

esther

Wat Caradow zegt klopt helemaal.

In thee zit ook Caffeine (schrijf ik dat goed) net als in Koffie maar dan in mindere mate.
Hier een linkje over caffeine in thee   http://www.voedsel.net/vragen/vraag134.htm

In een kop thee zit net zoveel caffeine als in een glas Cola, dus naar mijn idee is het niet goed om een parkiet
thee te laten drinken.

Groetjes Esther

Tanja

hmmm dan moet ik dus ook op gaan passen... Bertus drinkt altijd een paar slokjes mee met me... Ongeacht wat het nu is, als er iets in mijn mond verdwijnt, dan wil hij dat ook hebben... (het is af en toe net een kind...  :lol: )
De koffie kreeg hij zowieso al niet, maar dan gaan we ook maar met de thee stoppen... jammer want het ziet er zo leuk uit als hij op de rand van het theeglas gaat staan terwijl ik het scheef hou, om er dan eens lekker van te drinken...

Anita & Marisa

Hoi Esther.

Ik dacht dat er in thee alleen theeïne zit, maar volgens mij is dit iets anders dan Caffeïne. Van Caffeïne krijg ik altijd migraine, dus hierom drink ik geen koffie en cola. Maar bij thee heb ik hier geen last van.
Ik zal in ieder geval goed oppassen met de thee bij onze parkiet  :wink:

Veel liefs,
Anita.

Ingrid

Daarnaast zit er in thee looizuur, is niet echt gevaarlijk, maar voor bijvoorbeeld kinderen niet goed. Er is speciale kinderthee te verkrijgen, of dat ook goed is voor parkietjes??
Ik zal eens speuren op internet.

Gr. Ingrid

Wat is theïne en looizuur?

Cafeïne, ook wel theïne genoemd in thee, is één van de hoofdbestanddelen van thee. Het heeft een licht stimulerende werking. Looizuur hoort thuis in de groep van de polyfenolen. De Zonnatura kruidenmelanges zijn vrij van theïne en looizuur. Rooibos en Honingbos kruidenthee is afkomstig van een Zuid- Afrikaanse struik en zijn van nature theïnevrij en looizuurarm. Enkele groene theeën van Zonnatura bevatten wel theïne bijvoorbeeld Groene thee Ginseng. Zonnatura heeft ook een theïnevrije Engelse melange (Zwarte thee) in haar assortiment.

http://www.zonnatura.nl/html/va_faq.php

esther

CiteerHoi Esther.

Ik dacht dat er in thee alleen theeïne zit, maar volgens mij is dit iets anders dan Caffeïne. Van Caffeïne krijg ik altijd migraine, dus hierom drink ik geen koffie en cola. Maar bij thee heb ik hier geen last van.
Ik zal in ieder geval goed oppassen met de thee bij onze parkiet  :wink:  

Veel liefs,
Anita.

Hoi Anita.
Ik was afgegaan van de informatie op internet, dus het kan natuurlijk zijn dat ze het verkeerd hebben.
Ikzelf ben niet zo\'n theeleut (het koekje bij de thee gaat er beter in :wink:  )

Groetjes Esther

Anita & Marisa

Hoi Esther,

Ik kan het ook verkeerd hebben hoor  :wink:
Ik vroeg het me alleen af, omdat ik van thee nooit last heb.
Bedankt voor de informatie  :wink:

Veel liefs,
Anita

Ingrid

Cafeine en theine is hetzelfde :wink:. alleen in thee zit minder dus misschien dat je daarom geen migraine krijgt. Maar goed, dat is off topic.
Ik denk dat kinderthee zonder theine en looizuur een goed alternatief kan zijn voor je parkietjes.

Gr. Ingrid

Anita & Marisa

Het klopt inderdaad  :oops:
Ik heb het nagevraagd en 10 kopjes thee = 1 kop koffie (met caffeïne)

Chico krijgt nu in ieder geval theïnevrije thee, haha! En hèèl af en toe een slokje gewone thee verdund met water  :wink:

Veel liefs,
Anita en Marsa.

Safrena

Hoi

Als je zelf brandnetel thee maakt mag het wel. Daar heb ik ooit een artikel van gelezen. Het is zowel voor jou als voor je parkietje heel goed.
Het is een waardevol kruid met sterke geneeskrachtige en voedende eigenschappen :wink:

vele groetjes

Wendy

Mijn parkiet (bijna 3 jaar oud) heeft ook iets met volle theeglazen. Zodra hij me ziet thee-drinken komt ie als een gek op me af gevlogen en gaat hij op het glas ziten. Hij gaat dan een gorgelend geluid maken en gaat met het theelepeltje spelen. En als ik in de thee blaas wordt ie helemaal gek!! Heel grappig. Ik let wel op dat ie er niet in kukelt want ik wil geen verbrande parkiet.

Wendy

deborah

Mijn coco doet dat ook als hij los in mijn kamer vliegt, k leg een schoteltje op mijn theeglas zodat ie er niet in kan vallen..

Anita & Marisa

Hoi Wendy en Deborah!

Dit herkennen we inderdaad volkomen  :lol:
We leggen inderdaad ook een onderzetter op de kopjes met hete thee.
Als het op is, mag hij op het kopje zitten en lekker gorgelen haha  :D
Meestal laten we er nog een klein beetje (verdund) in zitten of doen we er iets water in!
Chico is namelijk een keer met het kopje omgevallen doordat hij te wild deed en het kopje is op zijn voetje gevallen.
Zijn voetje was helemaal dik geworden en hij had hier best last van. De volgende dag had hij een blauw teentje!
Dus het is wel oppassen geblazen!

Veel liefs,
Anita en Marisa.