Kan mijn parkiet ook los, voor ze helemaal tam is?

Gestart door ~anouk, mei 08, 2010, 13:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

~anouk

Ik heb mijn parkiet nu al een tijdje, en lijkt al behoorlijk gewend aan alles en iedereen.
Kan ik haar nu al los laten, of moet ze eerst helemaal tam zijn?
Of moet ze eerst haar kooi weten te vinden? ;)

Vogelfreak37

Je zou het kunnen proberen, maar ik zou eerst wachten totdat hij helemaal tam is. Veel mensen krijgen te maken met het probleem dat het parkietje dan niet meer terug in de kooi wil. Als jij er van overtuigd bent dat hij/zij naar je zal luisteren, dan kan je het proberen. ;)

Moppers

Mijn vogeltjes zijn niet allemaal helemaal tam (ze hebben het zo ook naar hun zin met elkaar), maar mogen wel los. Als een niet (volledig) tamme vogel los mag, is het belangrijk dat hij weet waar zijn kooi is en hoe hij daar weer in komt. Ook moet je mogelijke risico's in de kamer wegnemen (denk aan planten die giftig kunnen zijn, maar ook aan spiegels en ramen waar hij tegenaan kan vliegen).

Als je haar los wil laten, neem daar dan de eerste keer ruim de tijd voor, doe het bijvoorbeeld als je een dag vrij ben zodat je niet in tijdnood komt omdat je weg moet.
Wat meestal helpt bij het weer in de kooi lokken van een vogel is honger. Parkieten eten meerdere keren per dag, dus op een gegeven moment zal ze trek krijgen. Voor een parkiet die de eerste keer los is, is het mogelijk lastig het etensbakje weer terug te vinden. Door het eten te verversen kan ze zien dat je met haar eten bezig bent, daar zal ze dan op af komen. Waarschijnlijk vindt ze dan de opening in de kooi weer terug en weet ze zo haar bakje weer te bereiken. Als ze al trosgierst (of iets anders dat ze lekker vindt) uit je hand komt eten, dan kan je haar ook daarmee op je hand lokken en zo de kooi in 'dragen' (wel rustig bewegen, als je te snel gaat kan ze schrikken en weer wegvliegen).

Het kan ook gebeuren dat ze naar 1 plekje vliegt en daar niet meer vanaf komt. Om haar dan weer in de kooi te krijgen kan je de kooi voor haar houden, met de opening vlak bij haar. Aangezien je haar al een tijdje hebt, zal ze de kooi herkennen en waarschijnlijk de kooi ingaan.

Kortom, het kán wel, maar je moet er rekening mee houden dat je er de eerste paar keren uren over doet voordat ze weer in haar kooi zit.

~anouk

oke ! dank julie wel vor de tips  ;D

Ik heb haar los gelaten, en een uurtje daarna alweer in haar kooitje gekregen! :D

Dus het is gelukkig een goede beslissing geweest!

groetjes
sjors en anouk 8)

Frouwktje

Is je parkiet zelf de kooi in gegaan of moest je hem vast pakken?Want dat is vaak de boosdoender om hem makkelijker tam te krijgen,dus blijf het ook proberen met de hand in de kooi,zodat die daar ook op kan zitten.

~anouk

Dank je voor de tip!  Ik heb dat 1 keer gedaan, maar voor de rest gaat het het
wel goed, dan zit ze op me hand en dan zet ik haar er zo in !! :D

groetjes

Frouwktje

Durft hij ook op je hand?
Onze Tweety was na een week los,maar ik nam er wel de tijd voor de dagen ervoor en was dagelijks bezig met de hand in de kooi,toen hij daar op durfde en er niet voor aan de kant ging mocht hij los.
Hij belande soms op plekjes waar ik op de stoel moest,maar omdat hij niet bang voor mijn hand was ging hij bij me zitten en kon ik hem naar de kooi brengen en de laatste 2 dagen vliegt hij naar ons in plaats de hoge kast.
Dus proberen en let op alles wat kwaad kan.

groetjes Frouwktje

NickyRose

Een goede tip is om het loslaten tegen de avond te doen.
Dan het parkietje even lekker laten uit razen en dan proberen de aandacht te krijgen, eerst zo jij alleen, dan met wat lekkers zoals trosgierst.
Lukt het niet laat je vogel dan ergens in slaap dutten en doe het licht uit, dan pak je hem zo.
Zelfs met licht lukt het als je er de handigheid in krijgt.
en een misvatting is dat ze daar dus bang voor worden. Pak ze gewoon, praat lief tegen ze terwijl je ze in de hand vast heb, niet te hard knijpen natuurlijk.
Maak leuke geluidjes met je mond dicht bij de vogel, ik geef ze altijd ook een kus maarja dat ben ik. En zet ze dan in de kooi, 9 van de 10 keer blijven ze dan zelfs op mijn hand zitten.
Gewoon blijven oefenen.
Ik heb nu 3 ukken binnen om tam te maken en het is zo leuk!

corine22

Hallo daar,

Tja bij ieder parkietje is het weer anders, heb toevallig sinds gister een kleintje erbij gehaald, had er namelijk al 1 die heel tam is.
ik heb hem gister avond uit de kooi gehaald, blijft prima op mijn hand zitten, maar vloog daarna toch de kamer even rond, nergens tegen aan gevlogen...

Bij mijn eerste heb ik ook na 1 dag al de kooi open gehad, eigenlijk nooit problemen gehad met tam maken en bij me komen.
Ik denk dat je ook een beetje op je gevoel moet afgaan wat betreft loslaten, heb echter wel de eerste keer een half uur bezig geweest haar weer in de kooi te krijgen, gewoon steeds weer op mijn vinger laten zitten en dan richting de kooi, op een gegeven moment ging het goed en zat ze er weer in.
Zorg er gewoon voor dat je niet geirriteerd raakt als het vogeltje er niet meteen weer in wil, veel geduld hebben.
Daar bereik je sowieso het meeste mee!!!

veel succes ermee