wil niet terug in kooi.

Gestart door aaltje, mei 06, 2010, 07:53:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

aaltje

halloo.

ik heb nu ongeveer vier weken mijn parkietje, en is ongeveer drie maanden oud.
hij was al tam toen we hem kregen, maar is nu ook al helemaal gewend.
hij komt ookal gezellig naar ons toe vliegen.
we hebben alleen een probleem:

als ik hem op mijn vinger zet om hem naar zijn kooi te brengen vliegt die meteen weg.
al doe ik dat ongeveer 15 keer, nog steeds vliegt die weg.
en dan pak ik hem gewoon, in mijn vuist zeg maar.
maar ik snap dat hij dat niet leuk vind.
hoe kan ik leren dat hij gewoon van mijn vinger in de kooi moet gaan??

groetjesss.

Joyce

Houd wat trosgierst voor hem wanneer je met hem naar de kooi loopt. Zo heb ik dat bij die twee van mij ook gedaan. Het werkt van twee kanten; 1) afleiding en 2) beloning (snoepen van de trosgierst als hij op je vinger blijft zitten terwijl je naar de kooi loopt).

Succes ermee.

Jacob

nou das bij ons ook een probleem... en iedereen zegt wel lokken met trosgierst enz... maar als dat nu eens niet werkt... als ik trosgierst of iets anders voor houdt dan wordt dat beestje nog onrustiger en is er helemaal niets mee te beginnen...

Joyce

Lust hij wel trosgierst dan? Ik leg de trosgierst altijd plat op mijn hand, zodat het geen onverwachte bewegingen maakt wanneer ze eraan knabbelen. Is er misschien iets anders wat hij lekker vindt?

lovesbudgies

Precies, wat je geeft maakt niet uit (het moet wel gezond zijn natuurlijk) als hij of zij het maar lust.

's Avonds kun je een truukje gebruiken, doe alle lichten uit, parkieten kunnen niet zien in het donker en hij zal zo opstappen en in de kooi gaan.
Overdag is oppakken met je handen toch niet de juiste manier, het zou niet gek zijn als je parkiet daar op een gegeven moment genoeg van heeft
en helemaal niet meer naar je toe komt. Dus net zo lang proberen tot hij erin zit, dat duurt inderdaad soms even...

Clickeren wil ook nog wel eens helpen, hier ook iets heel lekkers bij gebruiken, kijk bv eens hier: http://www.parrotbunch.com/clickertraining.htm

Marianne

Hier hetzelfde probleem ze gaan niet terug :((( maar nu is me wel opgevallen gisteravond waren ze op de kooi aan het spelen ik gooi per ongeluk iets om Sus en Wis schrokken enorm dus vlogen op en nou heb ik gordijnkappen waar ze op kunnen en ja dan is er het probleem hoe nu terug.

Sus heeft het echt geprobeerd maar het lijkt wel alsof ze niet naar benenden kunnen of beter gezegt landen dat is toch raar??? Bedankt voor de tip van alle lichten uit ;D

lovesbudgies

Ze kunnen het wel, maar durven het denk ik niet.  ;) Beetje trosgierst bij de ingang van de kooi helpt misschien? (of iets anders lekkers)