Wij weten het niet meer.... (bijtprobleem)

Gestart door Missygirl, april 28, 2010, 09:23:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Missygirl

Hallo allemaal,

Ik heb met Lovebudgies al hier over gesproken,maar wij komen echt niet verder.

Er zijn topic's over tam maken,negeren,nee roepen enzz...
Maar niks werkt.
Sinds een week of 3 is Zazoe  van een lieve,leuke,tamme,speelse vogel veranderd in een verschrikkelijke bijterige,niet tamme vogel,wat wij onzettend jammer vinden.
Wij weten niet meer hoe we zijn gedrag kunnen veranderen.
Vroeger konden we hem buiten de kooi op onze vinger,schouder of hoofd laten zitten,nu is het een ramp,ik draag handschoenen om hem te pakken,want hij bijt tot bloedens toe...
We zijn begonnen met negeren,maar daar werd het alleen maar erger van.
Er stond in een topic dat een vogel dat binnen een dag zou begrijpen,we zijn nu 3 weken verder en het is alleen maar erger geworden.
Zazoe mag elke dag er zoiezo een paar uur uit om los te vliegen.

Ik moet wel zeggen,als Zazoe in zijn kooi zit bijt hij niet(nog niet)

Wie kan ons hier mee verder helpen,wij zijn radeloos.

Alvast bedankt.

Groetjes Missy.

Topictitel aangepast. Gr. Lovesbudgies

Mirjam

Ha Missy,

Ook ik had zo'n vreselijk bijterige parkiet! Ik was ten einde raad en liep dagelijks met wondjes op mijn neus cq bovenlip en geen enkele tip hielp. Hij zat dagelijks vaak voor straf meer in zijn kooitje dan dat ie er nog uit was..
In de tussentijd twijfelde ik sowieo al of ik er een 2e bij zou nemen omdat ik veel weg ben.
Op goed geluk heb ik er een vriendje bij gekocht. Ik heb ze zo'n 4 weken in aparte kooien naast elkaar gehouden en daarna zijn ze gaan 'samenwonen'.. Het bleek een schot in de roos te zijn en het bijten werd in rap tempo minder. Nu is ie weer de lieve tamme parkiet waar ik zo vreselijk verliefd op ben geworden. Heeeeel af en toe doet ie nog wel eens een uitval naar mijn neus, maar dat mag geen naam meer hebben. Hij kan nu zijn aandacht verdelen tussen mij en zijn vriendje en dat is (in mijn geval) dus de oplossing.
Je hoeft niet bang te zijn dat je parkietje niet meer tam zal zijn, want dat is dus echt niet zo. Hij verdeelt nu zijn aandacht tussen mij en zijn vriendje.. Ennn Missy, 2 parkietjes saampies zijn zooooo ontiegelijk leuk om naar te kijken. Ze voeren elkaar/kussen elkaar/spelen saampies en zijn dus niet meer zo alleen.
Misschien is dit een optie voor je?!

Sterkte en succes.

Mirjam

Wings

Misschien is jouw parkietje van iets geschrokken.
Ik zou in iedere geval weer terug naar de eerste stappen van het tam maken.
Die weer toepassen en langzaam weer het vertrouwen heropbouwen.
Het beste is heel veel geduld hebben en niet opgeven.
:)

Missygirl

Dank jullie wel voor het antwoord,ik ga het zeker met mijn vriend overleggen,want dit is gewoon niet leuk meer.

Ik laat jullie weten wat het geworden is....

lovesbudgies

Jeetje Missy, wat is het erg geworden!

We hadden het al gehad over bijten door de pubertijd, macht en beginnende hormoonveranderingen,
maar als ik je nu zie schrijven dat hij ook niet meer tam is en dat hij niet bijt als hij in zijn kooitje zit, dan
denk ik eerder dat hij bijt door angst.

Ik denk dat je zijn vertrouwen weer moet herwinnen, en inderdaad zoals Wings zegt terug gaan naar het begin
en weer opnieuw beginnen met tam maken in zijn kooitje. Dan kan hij er even niet uit, maar als hij nog zo
angstig is zal hij daar toch niet veel van kunnen genieten.

Je zou de stappen die FMG laat zien in dit filmpje kunnen gebruiken: http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0
en: http://www.youtube.com/watch?v=gctd1yIZ0Mc

Goed dat je er een topic over hebt geopend, ik hoop dat andere leden nog bruikbare adviezen voor je hebben!

Missygirl

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik het spiegeltje uit zijn kooi gehaald,en nu bijt hij een stuk minder.
Ik denk dat dát het probleem was...
Ik juich nog niet te vroeg,maar het is al een verbetering.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Missy.

Missygirl

 :'( Vandaag is Zazoe weer begonnen met bijten....

Wat kan ik nog doen? Dit wil ik echt niet...

Mirjam

Heeft hij wel dingen in zijn kooi waar ie zijn bijtenergie op kwijt kan raken?

Missygirl

Ja zeker.
Ik heb vandaag weer nieuwe speeltjes voor hem gekocht zodat hij zijn energie kwijt kan...
Ik heb een sisal touw,schommeltje en 2 speeltjes met belletjes....
Als ik iets van een toilet rol in de kooi doe,dan doet ie er niks mee....

Mars

Ik heb zelf ook een bijtend popje en toch is negeren de beste remedie.
Dit snappen ze niet in een paar weekjes, maar duurt langer. Zorg er voor dat je zo min mogelijk laat merken dat je het vervelend vindt. Want alleen als jij gewenst gedrag (voor de vogel) gaat hebben, dan houden ze het vol.
Een spiegeltje maakt het bij mij overigens ook vele malen erger.

Sommige parkietjes leren het helemaal af, andere niet. Maar dan zie je het meestal wel in fasen voorbij komen (dus het wordt minder erg): bijvoorbeeld als ze in de rui zijn of als ze wat eten willen beschermen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Missygirl

Dank je wel voor je antwoord.

Ja het is ook met vlagen.Als hij moe is dan bijt hij ook niet.
Als hij super actief is gaat hij bijten.
Het is ook nog wel een jonge vogel.

Vroeger (weekjes terug) kwam Zazoe op mijn(onze) schouder zitten en nu vliegt hij constant weg...dat vind ik ook wel erg jammer.

''praten/geluidjes'' maken doet hij nu wel meer,dus misschien zit er wel echt praten in,maar dat weet ik niet.

Ik weet dat Zazoe ook in de rui is,dus misschien is dat over een paar weken over en is ie weer wat liever....