Ziek???

Gestart door sonjaatje, april 22, 2010, 19:10:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonjaatje

Hallo,

Dit parkietje heeft een paar weken geleden waarschijnlijk wat last van haar pootje gehad. Ben toen ook naar de dierenarts toe geweest, die zei dat dit waarschijnlijk vanzelf moest overgaan. Nu gebruikt ze haar pootje weliswaar wel aardig. Maar ze is sindsdien er slechter uit gaan zien. Ze is inmiddels rond de 8 jaar oud. Ze heeft nooit iets gemankeerd, ook nooit een erge rui gehad. Nu heeft ze sinds 2 weken dat haar veren steeds slechter eruit gaan zien. Ook viel me op dat haar neusdop is gaan vervellen, zodanig dat je alleen maar velletjes ziet zitten. Normaal zitten er wel een paar velletjes maar niet zo erg als op het moment. Heb het ook een beetje met mijn andere parkiet vergeleken, waarbij de neusdop er wel heel mooi uitziet. Tevens viel het me op dat haar neusdopje een beetje bol staat. Aan haar snavel zelf is verder weinig te zien. Maar moet ik me nu ook zorgen gaan maken?


[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Het zou fijn zijn als je een foto kunt plaatsen van de veertjes, en van de neusdop van vooraf gezien.

Als popjes ouder worden, word hun neusdop wat rimpelig en bobbelig, dat is normaal, maar of bij jou popje alles normaal en gezond
is, is wat lastig te zien op deze foto.

Moppers

Mij lijkt het een normale poppendop. Ik zie ook wat verkleuring, dat komt door haar hormoonhuishouding. Als daarin iets verandert (heel normaal), dan kan de kleur van de dop ook veranderen. De verkleuring trekt na een tijdje weer weg, als haar hormoontjes weer tot rust zijn gekomen.

Bij popjes komt het ook vrijwel altijd voor dat ze op wat oudere leeftijd een wat dikkere neusdop krijgen. Ze is zo'n 8 jaar, niet heel oud maar wel een leeftijd waarop die vervorming plaats kan vinden. De mate van vervorming varieert per parkiet (mijn ouwe sok Deuntje heeft een omhoog krullende dop), maar ook kan de neusdop van dezelfde parkiet in de loop van tijd andere vormen aannemen. Ook zijn poppendoppen over het algemeen niet zo glad als mannendoppen, er kunnen wat schilfertjes ontstaan. Deze schilfertjes zijn heel normaal en zien er anders uit dan wat door de schurftmijt wordt veroorzaakt.

Zoals ik op deze foto kan zien heeft je popje dus een normale dop voor een popje van 8 jaar. Met een wat duidelijkere foto kunnen we daar 100% zeker van zijn.

sonjaatje

Hierbij nog 2 duidelijkere foto's van het popje.

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Ik zie ook niets bijzonders aan de neusdop. Aan het verenpak te wel zien is je parkiet flink in de rui is (geweest).
Zorg voor goede, gezonde voeding en geef je parkietje veel rust. Over een paar weken zal je parkietje dan weer een heel stuk fitter zijn!
Mocht dat niet het geval zijn, dan is een bezoekje aan de dierenarts aan te bevelen.