Hoeveel laten eten van de Golliwoog

Gestart door qyan, april 19, 2010, 21:46:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

qyan

Ik heb zondag bij de Vogelkelder voor het eerst een Golliwoog plantje meegenomen. Dit was meteen een succes want ze zaten er meteen in met zijn vieren. Zelfs Rica,, het mannetje wat het liefste geen groente en fruit eet, vind de Golliwoog helemaal het einde. Om het plantje enigzins te sparen en omdat ik niet weet hoeveel ze er van mogen hebben, heb ik hem maar even in een andere kamer gezet waar de vogels nooit komen.

Ik heb al even gezocht via de zoekfunctie, maar kan het niet vinden. Mogen ze onbeperkt eten van de plant en kan je het plantje laten staan? Of is het beter om ze er iedere dag een beetje van te geven, net als met groenvoer? We hebben al besloten dat ze het eerste plantje mogen slopen en kaal eten overigens :D De volgende keer nemen we er 2 mee en gaan we ook stekken.

Sjaakie

Geen idee hoeveel ze ervan mogen eten, maar bij mij staat het gewoon permanent op tafel en ze komen en gaan. Nemen een paar hapjes, slopen het wat, kijken er uren niet naar om en komen dan weer eens even kijken. Volgens mij maakt het niet uit en is het alleen maar gezond.  :)

Sanne

In het Golliwoog plantje zit toch wel wat meer vocht dan in het zaadvoer wat ze gewend zijn. Ik zou wel even in de gaten houden of ze niet heel erg diarree oid krijgen. En een beetje diarree nadat ze van het plantje hebben gegeten is niet zo erg, maar ze moeten natuurlijk niet teveel vocht verliezen ;)

Groetjes,
Sanne

qyan

Ze krijgen geen zaadvoer hier. Pellets en groente en fruit. Ze hebben gister aardig van de Golliwoog gegeten en het waren keurige poepjes die ze na het plantje produceerde, dus dat zit wel goed denk ik :)

EvelienM

ik had hier nog nooit van gehoord, waar kun je dit kopen?

Sjaakie

#5
Grote bekende die het verkoopt is De Vogelkelder in Rijswijk. Maar als je gaat naar de site www.golliwoog.nl kun je een mailtje sturen en vragen naar winkels bij jou in de buurt. Dat heb ik ook gedaan en ik heb nu 3 adresjes dichterbij  ;D


De vogelkelder zit in den haag.  :P

EvelienM

ik heb t net besteld via internet, super zeg, ik had er echt nog nooit van gehoord, maar ik weet nu al dat Puf hier dol op gaat zijn, hij heeft al regelmatig wat planten (veilige) bij mij gesloopt, dus hier kan hij zich echt op gaan uitleven!

qyan

Ik heb het plantje inderdaad bij de Vogelkelder in Den Haag meegenomen. De vogels vinden hem geweldig en het plantje is geen lang leven gegund als het aan hun ligt, hij is nu ak voor de helft gesloopt :D

lovesbudgies

Van de golliwoog mogen ze zoveel eten als ze willen, als ik het goed heb staat het ook op de site van golliwoog, dat dieren zelf kijken hoeveel ze ervan willen eten.
Ik heb nog nooit diarree of abnormale ontlasting gezien bij mijn vogels na het eten van het plantje, en ik laat de plant gewoon dag en nacht in de kamer staan, ze eten er naar behoefte van.

EvelienM

het plantje is zonet bezorgd (bij de buren), dus vanavond de proef op de som, maar puf kennende duikt hij er direct in.
puf is trouwens weer helemaal op de been en zo actief als hiervoor, lekker ana het kletsen en schreeuwen en zelfs een beetje vliegen (althans, hij wappert onwijs met z'n vleugels, maar loopt dan over m'n been heen als ik op de bank lig, hilarisch!). dus bedankt voor jullie medeleven, ik wist dat het zijn tijd nog niet was en ik had gelijk!

Moppers

Ik moet mijn vogeltjes niet te lang in de buurt van een golliwoog laten. De eerste paar minuten eten ze er wat van. Dan wordt het spelen: ze knabbelen de steeltjes door, zo dicht mogelijk bij het begin, en laten het dan liggen. Dus om te voorkomen dat het binnen 5 minuten volledig gesnoeid is, knip ik zelf zo nu en dan wat stukjes af en geef die aan de pietjes.

EvelienM

ik had gister nog geen minuut de golliwoog uit de verpakking en puf zat er al aan te knagen, zouden ze het ruiken of weten ze gewoon dat dat bijvoorbeeld niet giftig is (niet dat ik daar risico mee neem hoor, andere planten blijven op een veilige plek staan), echt zo grappig, het smaakte hem prima, ik moest de plant echt wegzetten anders had ie er volgens mij zelfs in overnacht, lol.

qyan

Nu de vogels eraan gewend zijn word het plantje al minder gesloopt. Ze eten er af en toe iets van en laten het daarna weer met rust. Hier was het vooral de nieuwigheid dus die ze er constand van deed eten. Ze lijken het nu naar behoefte te doen.

Mars

Hier wordt de golliwoog ook meteen gesloopt. Dus na vijf minuten (zeker als hij nat is), gaat hij snel weer naar een plekje om bij te komen.

De golliwoog is ook goed zelf te stekken in een kasje. Gewoon in een potje wil hij minder goed wortelen, is mijn ervaring. Maar hij houdt erg van nattigheid.



Enne.. nee, parkietjes voelen niet aan dat iets niet giftig is. Maar soms is iets blijkbaar erg aantrekkelijk om te eten, zodat zelfs de allerangstigen stiekem gaan proeven (heb dat ook meegemaakt met witlof en een klein stukje andijvie).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

qyan

Hij houd van nattigheid, veel water geven dus?

Ik had nog 3 golliwoogjes gehaald, maar die kunnen we denk ik als kamerplant beschouwen en niet meer als voer. Ze hebben alle 3 "roest" en om ze te redden moet ik ze wel met bestrijdingsmiddelen te lijf gaan. Nu goed, hebben we 3 leuke plantjes in de slaapkamer, ook gezellig :D