'vervellen' of schurftmijt???

Gestart door nadine_budgie, april 14, 2010, 19:20:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadine_budgie

Hallo,

We hebben een vogeltje van ongeveer 4 maanden. Sinds 1,5 week begint zijn snavel en neusdop er anders uit te zien. Ook zijn de veertjes rond de snavel weg. Het lijkt ook of hij jeuk eraan heeft. Bij de dierenwinkel dachten ze dat de neusdop misschien aan het verkleuren is en het nu een soort 'vervelt'. Als het erger wordt, zou het ook wat anders kunnen zijn. (hij had het over scary face oid)
Hier las ik een en ander over schurftmijt. Wat denken jullie dat het is?
De dierenwinkel gaf ook aan dat ze druppeltjes hebben voor in de nek van de vogel die de parasieten bestrijden.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Alvast bedankt!

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

#1
Dit is zeker weten schurftmijt.
Ik denk dat het al te ver gevorderd is om het nog met vaseline te kunnen behandelen.
Ik raad je aan om even langs de VA (Vogelarts) te gaan.
Zelf gaan dokteren met middeltjes die je in de dierenwinkel koopt is echt niet aan te raden.

(Het is niet de bedoeling dat je meerdere topics opent over dezelfde vraag)

Parkieten-Freak

Helemaal met Wouter eens!  :)

(Het dubbele topic is inmiddels getrasht).


nadine_budgie

Ik had hem in het verkeerde menu gezet, vandaar dat het dubbel stond. Toen ik de eerste wilde verwijderen, was hij al weg!

Gaat het zo snel met die mijt dan? Dit is max. in 1,5 week gebeurd.
Er zit hier in de buurt geen vogelarts, kan de 'gewone' dierenarts ook helpen?

fullmetalgirl

mijt kan plots heel snel gaan...
mijt hoeft namelijk niet alleen op de snavel te zitten.

een normale dierenarts zou ook medicijnen moeten hebben voor mijt..

Parkieten-Freak

Citaat van: nadine_budgie op april 14, 2010, 19:43:34

Er zit hier in de buurt geen vogelarts, kan de 'gewone' dierenarts ook helpen?


Absoluut!


nadine_budgie

Inmiddels ben ik bij de dierenarts geweest. Hij heeft een druppeltje Ivomec gegeven.
Ik zie wel dat het niet verder gaat, maar het is nog niet beter geworden. Nog even afwachten!
Bedankt voor de hulp.

Vranzie

En wat is de status?

Ivomec krijg je vaak mee van de DA. Op de foto ziet het er uit dat het nog prima met Vasaline behandeld kan worden. (blijft immers wel een foto he)

lovesbudgies

#8
Citaat van: Vranzie op mei 12, 2010, 14:18:04
Ivomec krijg je vaak mee van de DA. Op de foto ziet het er uit dat het nog prima met Vasaline behandeld kan worden. (blijft immers wel een foto he)

Ben ik het eigenlijk niet mee eens!   ;)
Aan de linkerkant van de snavel is al een heel stuk huid aangetast, in maar anderhalve week, ik denk dat alleen vaseline onvoldoende
zou zijn geweest om dit probleem aan te pakken. Hiervoor is het te snel en te hardnekkig, plus dat je zou moeten smeren naast de snavel
bij de veertjes, en dat is een lastig plekje op effectief te behandelen met alleen vaseline. Vaseline en Ivermectine naast elkaar zou het beste
resultaat moeten geven.

nadine_budgie

Het gaat goed met de mijt. Het is bijna weg. We hebben geen vaseline gesmeerd, omdat de vogel nog niet tam is. Alleen het druppeltje van de dierenarts heeft zijn werk gedaan.
Budgie is alleen wel erg bang geworden van het bezoekje aan de dierenarts. We kunnen bijna niet meer met onze hand in de kooi komen, omdat hij dan druk gaat fladderen.
We zijn maar opnieuw begonnen met het stappenplan voor het tam maken.
Heeft iemand nog andere suggesties?

Mars

Nee, als hij al wat vertrouwen had, dan komt dat wel terug met opnieuw oefenen.

Fijn dat het beter gaat!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..