Wie Heeft Enig Idee?

Gestart door Annika, september 14, 2005, 17:19:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Hoi allemaal,

mijn verhaaltje zal ik even in het kort uitleggen :

begin 2004 kocht ik een jong grasparkietje, Vledder.
6 weken later kocht ik er eentje bij, Kleintje.
In het begonnen vlogen ze veel los, van kast op kast en kon ik ze regelmatig niet terug krijgen in de kooi omdat ze nog geen zin hadden.
Later werd het vliegen wat minder, tot ze gewoon maar lekker in hun kooitje bleven zitten.
Vledder vliegt af en toe nog wel, kan het ook gewoon, maar Kleintje 'stort' neer als hij het probeert. Vanaf de grond kan hij ook niet meer omhoog komen, alleen springen en fladderen. Soms vliegt hij een paar meter, maar meestal in dalende lijn.
Hun zoon Joey (geboren half feb 2005) vliegt uitstekend, duikvluchten naar de grond, langs het plafond, rakelings langs je hoofd, maar alles ontwijkend.

Nu kreeg ik vandaag een mailtje van de mensen waar het broertje/zusje van Joey naar toe is gegaan. Pucky leeft inmiddels niet meer, hij/zij heeft zichzelf doodgevlogen tegen het raam  :(  toen hij/zij 3 maanden was.
Pucky hadden ze aangeschaft als gezelschap voor hun ongeveer 1-jarige parkietje. Ze konden het direct goed vinden samen, alleen was Iggy angstig als Pucky vloog, omdat die zo onstuimig deed.
Nu blijkt dat Iggy, net als Kleintje niet meer vliegt, of alleen nog hele kleine stukjes, ze kunnen beiden geen hoogte maken.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Is het angst? een ziekte?  Wie o wie kan me helpen???

Groetjes Annika

Sonja

Hoi Annika,

Wat vreemd, dat Iggy en Kleintje beiden niet meer goed kunnen vliegen. :(
Hebben beide vogeltjes nog wel al hun vleugelpennen?
En wat voor voeding krijgen ze? Zou het misschien kunnen zijn, dat ze wat aan de dikke kant zijn?
Ik begrijp uit je verhaal dat Iggy pas moeite heeft gekregen met vliegen, sinds hij in kontakt is geweest met Pucky. Naar aanleiding daarvan zou je in de richting gaan denken van iets besmettelijks.

Herken je hier soms iets in?

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Het is moeilijk om op afstand te zeggen, wat er aan de hand is met deze parkietjes.
Misschien kun je eerst nog wat meer informatie geven?
Hopelijk kan ik, of de andere forumleden, je dan verder helpen.

Groetjes, Sonja.

Annika

Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik heb inderdaad wel aan kruipersziekte gedacht, maar zouden Joey en Vledder het dan ook niet moeten hebben? Of kan het zijn dat de weerstand zo goed is dat ze er niet zo vatbaar voor zijn?
Ik heb bij Kleintje nog nooit bloed gezien aan de pennen, van Iggy weet ik het niet, alleen dat het is gekomen sinds Pucky zo wild vloog en zichzelf daarna doodvloog.
Verder merk je dus inderdaad nix aan Kleintje, hij is zeker niet te dik, levendig, kan goed klimmen ... Het zit me toch niet helemaal lekker hoor.
Kleintje is wel meerdere keren ergens tegenaan gevlogen in het begin, Vledder ook trouwens, Joey heeft dat nooit gehad.

Groetjes Annika

Sonja

Hoi Annika,

Ik vind het heel moeilijk te zeggen, wat er aan de hand kan zijn met Iggy en Kleintje. Het hoeft geen kruipersziekte te zijn, maar wat dan wel.....?
Misschien doe je er goed aan om ze eens door een vogelkundige dierenarts na te laten kijken?

Misschien kunnen de andere forumleden je nog wat verder helpen.

Veel sterkte.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#4
Ik denk niet dat het om kruipersziekte gaat, Annika zou het zeker opvallen als Kleintje vleugelpennen mist.
De vraag van Annika is overigens wel eens vaker gesteld. Ook Twiggy (het zusje van mijn grasparkiet Croky) kan niet meer vliegen, terwijl Croky moeiteloos en zeer behendig vliegt. Zelf heb ik vroeger een Lutino parkiet gehad die aan hetzelfde euvel leed.
Waar het wel aan ligt is me nooit duidelijk geworden. Het kan volgens mij wel vele oorzaken hebben.
- Spierziekte?
Nee, want dan zouden andere spieren ook aangedaan moeten zijn.
- Probleem met de luchtzakken?
Zou best eens kunnen.....maar ook met een of meerdere lekke luchtzakken zou een vogel moeten kunnen vliegen.
- Overgewicht?
Ja, zou kunnen......maar mijn vroegere Lutino had dat niet, Kleintje van Annika ook niet.
- Te weinig "training" van de vleugelspieren? Ja, lijkt me ook een verklaring. Echter, vaak zie je dat deze vogels nooit meer kunnen vliegen, ook niet als ze wat meer kunnen oefenen in de praktijk...... :(
Daarnaast was mijn Lutino volop in de gelegenheid om te vliegen, maar ze kon het gewoon niet meer op een gegeven moment.

Ik ben zo vrij geweest om deze vraag eens niet voor te leggen aan een dierenarts, maar wel aan een wiskundestudent van de Katholieke Universiteit te Leuven. Deze student heeft overigens niet alleen verstand van aerodynamica, maar ook nog eens van vogels! Ik heb hem gevraagd of hij mij zijn visie op dit probleem wil geven.
Zodra ik een reactie van hem krijg (en dat hoop ik!) zal ik die hier plaatsen. ;)


Annika

Iggy kreeg 'vlieg-problemen' toen Pucky zo'n 3 weken daar was. Dus wat dat betreft zou het om een besmettelijk iets kunnen zijn.
Maar net als Kleintje heeft Iggy geen bloed aan zijn pennen gehad of duidelijk missende pennen ...

Parkieten-Freak

Ik heb inmiddels antwoord gehad van de wiskundestudent (die ook veel van vogels afweet):
Hij weet het niet, maar mogelijkerwijs kan het liggen aan te weinig praktische oefening.
Dit laatste geloof ik echter niet, omdat je dan zou verwachten dat vogels door te "trainen" weer zouden moeten kunnen vliegen, en dat is niet zo.
Omdat er vanuit de "mechanische" kant niet zo snel een verklaring voor is, zal het misschien toch een ziekte(?) aan ten grondslag liggen.
Ik ga nu even op zoek naar een nieuw slachtoffer aan wie ik deze vraag kan stellen..... :)  



Annika

mijn vriend en ik hadden het er gisteravond nog even over, iets wat ik toch een beetje vergeten was.
Toen Kleintje en Vledder hun vorige nestje hadden, is Kleintje wel stukjes gaan vliegen met de jongen ... Niet zo goed als de jongen daarna deden, maar hij deed het wel.
En laatst vloog hij van de keuken naar de kooi, meter of 4 schat ik, in een stijgende lijn.
Als ie dan kruipersziekte zou hebben had hij dat toch nooit gekund ???
Het is wel zo dat hij dus zelf nauwelijks eruit komt (hij is niet in die mate tam dat ie graag bij je zit) en dus inderdaad al heel lang geen oefening gehad heeft.
Ik wacht het nog even af!

Groetjes Annika

Parkieten-Freak

#8
Annika, even een vraagje
Wat krijgt Kleintje voor voer? Heeft hij hetzelfde eetpatroon als Vledder?
(Graag ook het merk zaadmengsel, de extra'tjes vermelden zoals groenten, fruit en evt. eivoer, stukje kaas af en toe enz.)


Annika

ze krijgen alledrie hetzelfde, gewoon parkietenzaad (geen merk, zit gewoon in zak van dierenwinkel) gemengd met krachtvoer en eivoer (dat is volgens mij van Cede)
Soms als ze erg in de rui zijn vitamine druppels extra (multi vit van Bogena)
en als ik fruit eten geef ik ze wat, net als wanneer ik ei eet, en rauwe gewassen groente zoals paprika, courgette, eigenlijk net wat wij eten.
Maar Vledder en vooral Joey doen het super goed.
Vledder is zelfs af en toe wat aan de dikke kant, maar zoals nu na het leggen van de eitjes een stuk dunner, dus wat extra's kan dan niet zoveel kwaad lijkt me.

Annika

storten kruipers die willen gaan vliegen meteen naar beneden, of kan het zijn dat ze van een hoogte van bijv. 2m wel een aantal meter kunnen vliegen?
Ik heb het net weer even uitgeprobeerd met Kleintje, eerst vloog hij naar beneden, hij twijfelt ook heel erg, maar nu vloog hij twee keer van een paar meter afstand naar zijn kooi ...
Ik heb toch het idee dat het vreselijke onzekerheid en angst is ofzo, hij heeft er ook totaal geen behoefte aan volgens mij.

Wat me trouwens opviel net is dat Kleintje nu eindelijk een witte iris begint te krijgen, eigenlijk wel jammer, want die grote zwarte oogjes vind ik mooier haha.

Hoe zit dat met parkieten eigenlijk : kan het ook zijn dat die slecht zicht hebben? Ja toch?
Omdat me opvalt dat Kleintje gewoon door'vliegt', al 'vliegt' ie recht op een muur of kast af :? Het gaat niet hard gelukkig, maar dat vind ik ook zo raar

Groetjes Annika

Annika

even paar foto's van Kleintje nog, al weet ik inmiddels vrijwel zeker dat ie geen kruiper is :

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#12
Kleintje lijkt me ook geen kruiper maar zeker weten doe je het nooit....

Ik heb je vraag gesteld aan een dierenarts, en deze denkt dat het niet vliegen mogelijk veroorzaakt wordt door voedingstekorten.
Met name een tekort aan essentiele aminozuren, Calcium en Vitamine D wordt genoemd.
Minimaal 1/3 van het grasparkietenvoer moet bestaan uit eivoer / opfokvoer / krachtvoer. Daar zitten alle voor vogels noodzakelijke vitaminen doorheen gemengd.

Verder las ik dat in groenten en fruit met name vitamine C zit, en dat schijnen vogels zelf te kunnen maken. Vitamine C is dus geen vitamine voor vogels.
Het zou misschien kunnen zijn, dan Kleintje "snackt" en/of het eivoer/opfokvoer bewust laat liggen. Een tekort zou dan verklaarbaar zijn.
Misschien is het een idee om het in de toekomst apart te gaan geven.
Eerst eivoer/opfokvoer, en pas als de vogels dat op hebben geef je parkietenzaad. ;)

Parkieten zien over het algemeen erg goed, maar Albino's en Lutino's kunnen wat minder zien.
Misschien ziet Kleintje op zich wel goed, en wordt ook dit euvel verholpen ALS er bij kleintje sprake is van een voedingstekort.  ;)


Annika

bedankt voor je reactie weer! Het zou inderdaad kunnen dat ie te kort komt, het valt me nml op dat hij meestal het ei-krachtvoer laat staan, volgens mij doen de anderen dat ook trouwens ...
Gewoon ei vind ie daarentegen heeeeerlijk.
Ik ga het straks maar eens proberen, nu nog maar niet met de kleine humpies in het blok.

Parkieten-Freak

Lijkt me een goed idee Annika, maar wacht gewoon totdat de jonkies helemaal uitgevlogen zijn.
Dan zou ik deze tip (die van de dierenarts kwam) gewoon proberen! :)