Muizen, gif, vogels......

Gestart door qyan, april 12, 2010, 21:19:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

qyan

We hebben al geruime tijd last van muizen. 1,5 jaar geleden hadden we er ook last van en hebben we toen we 2 weken naar de Ardennen gingen gif neer gezet, mede omdat de vogels toen 2 weken bij mijn moeder konden zijn en mijn hond mee ging naar de Ardennen. Sinds die tijd hebben we op en af last van muizen gehad nadat ze na het gif een tijdje weg zijn geweest. Inmiddels is de mogelijkheid vervallen dat ik de vogels bij mijn moeder onder kan brengen en mijn hond kan ik ook niet even uit logeren doen, aangezien die een hartspierziekte heeft die hem binnen nu en korte tijd zijn leven zal gaan kosten. Uit logeren doen geeft stress en dat moet vermeden worden.

We hebben rentokil al laten komen, diervriendelijke vallen geprobeerd, muizenvallen, zo'n apparaat wat hoge geluiden produceert en zelfs lijmplanken zijn de revue gepasseerd. Niets, maar dan ook niets anders dan gif lijkt te helpen. We hebben zelfs gaten dicht gemaakt, beton gegoten op de vloer van keukenkastjes, enzovoorts. Het zijn oude huizen, maar we kunnen niet alle openingen ontdekken blijkbaar waardoor ze naar binnen kunnen komen. Geen etensresten, voer of wat dan ook laten slingeren, alles goed schoon maken. Niets helpt.

De muizenplaag word nu echt te gek. Ze storen mijn vogels ernstig nu in de kooi en houden mij inmiddels ook uit mijn slaap met het geren door huis, krassende nagels over het laminaat en terretoriale gevechten tussen mannetjes. Kortom, het word tijd om in te grijpen, maar vanwege de dieren ben ik erg angstig met gif. Diverse ruimtes in huis hebben een smerige duffe geur en zelfs de onderbuurvrouw hoort de muizen boven zich (haar plafond en onze vloer dus)

Hoe hou ik die beesten uit de kooi van mijn vogels en hoe groot is de kans dat een muis gif meeneemt de kooi in? Iemand ervaring mee? In mijn vorige huis nooit last van muizen gehad, ondanks de vogels. Maar de kooi is erg geliefd bij die beesten (Montana voliere)




Parkieten-Freak

#1
Bekend probleem, zelf heb ik ook een keer last gehad van muizen in huis. Eerst kwamen ze binnen via de garage die half onder ons huis ligt.
Ik heb toen in de garage en in de rest van de onderkeldering lokdoosjes met muizenkorrels neegezet, het muizenprobleem was zo opgelost.
Een tijdje later had ik ineens een "huismuis". Elke avond rond half 11 kwam hij (vermoedelijk via de spouwmuur) via de keuken naar binnen. Je kon er de klok op gelijk zetten. Het beest liep netjes langs de plinten van de keuken naar de kamer en ging heel brutaal onder de kamerkast zitten kijken.
De huismuis verstoorde s-nachts de nachtrust van mijn parkiet, dat zag ik aan de muizenkeutels die rondom de kooi lagen. Ik heb van alles geprobeerd, muizenvallen met kaas neergezet, als variant een val met peperkoek en jam. De muis haalde er letterlijk zijn neus voor op. Hij liep er gewoon langs, ging onder de kamerkast zitten en zat met zijn kraaloogjes heel brutaal de kamer in te kijken.
Op een gegeven moment was ik het echt zat. Hij liep s-nachts ook over de vensterbank in de keuken en het aanrecht, overal lagen keutels.
Toen heb ik s-nachts in de huiskamer lokdoosjes met muizengif uitgezet.
Na drie dagen was het gebeurd. Ik heb de huismuis nooit meer gezien.

Ik had niet de indruk dat de muis tussen de tralies door in de kooi kwam, maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Wat ik in jouw geval zou doen is het volgende:
Zet in je woning enkele lokdozen met muizengif met als werkzame stof een bloedverdunnend middel zoals Difenacoum (merknaam Roxasect muizenlokdoos).
Hou dit vol totdat alle muizen weg zijn. Zodra je ook maar één nieuwe muis signaleert, begin je opnieuw.
- Koop een niet-geimpregneerde klamboe of neem een oud stuk zeer fijn geweven vitrage. Hang deze s-nachts op (aan het plafond, aan een lamp o.i.d.) hang hem over de kooi en maak deze aan de onderkant helemaal dicht. Hier kan geen muis doorheen, tenzij hij de klamboe/vitrage door gaat knagen en dat lijkt me niet waarschijnlijk.
- Leg de hond in een aparte kamer waar geen muizengif staat.
- Haal overdag de lokdozen weg. Wel even stofzuigen voor alle zekerheid!


Bij mij is het allemaal goed verlopen, ik heb geen muizen meer gehad sindsdien. :)
Succes!


Moppers

Citeerzelfs lijmplanken zijn de revue gepasseerd
Lijmplanken zijn illegaal, het gebruik ervan is dus niet toegestaan!

Vervelend dat je zo'n last van muizen hebt. Ik heb zelf ook twee keer last gehad van een plaag, vreselijk was dat.
Ik heb toendertijd geen gif gebruikt. Afgezien van dat ik het een zeer dieronvriendelijke methode vind, had ik meerdere huisdieren die ik graag wél in leven wilde houden. De muizen kwamen ook in de kooien (vogels en knaagdieren), dus de kans bestond dat ze het gif via de vacht met zich mee zouden dragen een van de kooien in. Een muis kan door een hele kleine opening kruipen: de tralieafstand van grasparkietenkooien is groot genoeg voor een muis. Ik had toendertijd twee gerbils in een soort flat van rattenkooien, de tralieafstand daarvan was nog wat kleiner dan die van mijn vogelkooi en zelfs dat was geen probleem voor de muizen. Bij de eerste keer vond ik ook op een ochtend een dood muisje in de gerbilkooi (waarschijnlijk als indringer aangevallen door de gerbils, stel nou dat het een muisje was geweest met gif in zijn bloed of op zijn vacht, ik moest er niet aan denken). Ook het gaas van 1 bij 1 cm van de degoekooi was geen barricade.

Ik heb dus tweemaal last van muizen gehad (in hetzelfde huis was dat), ik ben er op de volgende manier vanaf gekomen:

  • Elke avond haalde ik uit alle kooien het voer weg. Vervolgens stofzuigde ik de hele vloer en de stukjes om de kooien heen waar mogelijk voer op terecht was gekomen. Ook verschoonde ik de kooien vaker.
  • Ik had enkele 'levende muizenvallen' uitgezet, waarbij ik het aas varieerde. Ik heb volgens mij twee keer een muis gevangen, de ene keer deed brood met pindakaas het, de andere keer een snoepkikkertje. Ik kwam op het idee van dat kikkertje doordat ik een zakje snoep op mijn tafel had laten liggen en de muizen die hadden opengeknaagd. Áls je een muis levend vangt, zet hem dan minimaal 2 kilometer van je huis af weer uit, anders is hij binnen een dag weer terug.
    Voordat ik deze vallen had gekocht heb ik ook eenmaal een muis in mijn prullenmand gevangen: prullenmand helemaal legen, op de bodem flink wat vogelzaadjes. De muis springt erin, eet zich vol en is daardoor te zwaar geworden om er weer uit te springen.
  • Bij mij bleken de muizen de tweede keer onder het kastje onder de gootsteen vandaan te komen. Hier lag een stuk oude vloerbedekking. Dit heb ik weggehaald waardoor de ruimte onder het kastje helemaal leeg was. Ik heb het gat in de hoek niet opgevuld, want twee dagen nadat ik de vloerbedekking had weggehaald en een sopje over de vleor had gehaald, was ik van de muizen af. Anders had ik waarschijnlijk glaswol gebruikt, dat knagen ze namelijk niet door.

Mij is het dus (twee keer) gelukt zonder gif. Naast de bovenstaande dingen heb ik ook alles maar dan ook alles wat maar mogelijk eetbaar was in plastic boxen opgeborgen. Ook heb ik de toegang naar kooien zo moeilijk mogelijk gemaakt (ruwe randen van een kastje met plakband geplakt zodat ze geen grip konden krijgen, alle kastjes waar een kooi op stond op minstens 30 centimeter van muren af, de vogelkooi opgehangen, op een afstandje van de muur. Uiteindelijk was er geen eten meer voor ze te vinden.
Ik weet niet of dit ook bij jou zal helpen (wie weet heb je het allemaal al geprobeerd want zo te lezen heb je al een hoop geprobeerd), maar wie weet brengt het je op ideeën.

Mogelijk kan je de onderste helft van de voliere (tijdelijk) bedekken door bijvoorbeeld plexiglas. Doordat de bovenste helft open blijft is er genoeg ventilatie, en doordat de onderste helft afgeschermd is door glad materiaal kunnen ze daar de kooi niet meer in, en ze kunnen ook niet omhoog klimmen naar een plekje waar dat wel kan. Let er daarbij wel op dat de voliere op afstand staat van muren en meubilair, anders klimmen ze via muur of meubelstuk omhoog en springen ze over.

qyan

#3
Lijmplanken zijn verboden vanaf het moment dat je er een muis mee hebt gevangen. Je mag ze kopen, je mag ze neerzetten, maar zodra er een muis in zit ben je strafbaar. (wist ik ook later pas) We hebben er gelukkig nooit een muis mee gevangen en na wat meer speurwerk heb ik ze ook weggehaald en hebben we weer vallen neer gezet om ze levend te vangen en andere muizenvallen. Die hebben we destijds van Rentokil gekregen, maar geen muis loopt erin. Ik heb er 1 keer 1 levend weten te vangen, maar dat was met een vangnet.

Het is hier geen enkele muis meer helaas, het zijn/waren er veel. Een enkele muis heb ik niet heel veel problemen mee. Kleine brutale diertjes waar ik ergens wel om moet lachen als ze heel brutaal van achter een kast gaan zitten kijken inderdaad. Maar het begint een invasie te worden en het is een terugkerend probleem al 2,5 jaar. Zelfs de beneden buurvrouw hoort ze luid en duidelijk, maar ze heeft zelf geen last van muizen (voor zover ze weet). De buurman naast ons heeft wel last van muizen ook. Ik zat een week of 2 terug lekker te bankhangen 's nachts en zag een rij muizen richting vogelkooi gaan, een stuk of 8 en in de keuken hoorde ik er ook nog een aantal. De hond ziet ze gaan, kijkt er naar en slaapt weer rustig verder ::) Muizenvallen, levende vallen, eten goed opbergen, alles goed schoon houden, goed afsluitbare voertonnen, gaten dichten, beton storten in kastjes....het helpt allemaal maar even. Ze komen ergens naar binnen, maar we kunnen het niet ontdekken. We weten dat ze via de keuken binnen komen, altijd de eerste rond 23.00 uur inderdaad, maar waar precies.....Ik ben in staat de hele keuken eruit te slopen, maar dat is ook weer een beetje teveel van het goede denk ik.

Het vervelende is dus dat de muizen niet aan de onderkant van de volaire naar binnen gaan. Dat dicht maken met plexiglas heeft weinig zin ben ik bang. Een klamboe over heel de kooi heen is waarschijnlijk een beter idee! Ze klimmen omhoog via de poten en gaan op een hogere plek gewoon door de tralies naar binnen (ik heb ze er zo in zien gaan, en er ook weer uit). Plakband op de poten voor minder grip heb ik nog niet geprobeerd, dat is misschien een goed idee. Voer en drinkbakken gaan de kooi uit zodra er een doek overheen gaat, maar het weerhoud ze er toch niet van om      's nachts over de stokken te wandelen en de kooi binnen te gaan. Rondom de kooi stofzuigen we, dus ook daar is niet veel voer te vinden. Vanaf een gat van 5 mm kunnen ze ergens naar binnen. De tralies van de kooi zijn 10 mm, dus daar kunnen ze makkelijk doorheen. Alleen toen we net over waren van zaad naar Harrison's vorig jaar bleven ze even weg, maar de nieuwe horde muizen vind ook de Harrison's niet te versmaden blijkbaar, want overdag komen ze ook op bezoek en vinden ze uiteraard wel voer. Kwamen ze maar alleen in de nacht.

We hebben inmiddels wel gif gehaald met inderdaad een bloedverdunnend middel. De eerste dagen hebben ze er niets van genomen, maar sinds eergisteren wordt er veel van gegeten, ook overdag. Ze nemen het helaas wel mee door heel het huis (het ligt op plekken waar geen lokdozen staan) en i.v.m. de hond ben ik daar minder blij mee. Nu mag hij vanwege zijn hartziekte toch niet meer alleen thuis zijn, dus er is altijd iemand bij of hij is bij mijn moeder, maar stofzuigen moeten we veelvuldig inderdaad omdat het werkelijk overal ligt. Ik gebruik liever geen gif en zou ze het liefst levend vangen en ergens uitzetten, maar het worden er gewoon teveel en alle muisvriendelijke methoden om ze in leven te houden hebben geen effect. Het huis stinkt, overal liggen keutels en urine en zelfs met dagelijks grondig schoonmaken is alles binnen 24 uur weer bevuild. Lijkt me ook niet echt gezond. Opmerkelijk is wel dat we bij ons bij een aantal winkels geweest zijn en dat het gif uitverkocht was, ook de medewerkers van de winkels vonden het zeer opmerkelijk. Nu zijn ze hier in de buurt wel bezig met wijkvernieuwing, vervanging van de rioleringen en ligt alles open gebroken, dus waarschijnlijk kunnen ze niet anders dan de huizen in vluchten.
Er staat nu een lokdoosje achter de koelkast, waar de hond absoluut niet bij kan. Daar word het meest van het gif gegeten. 's Nachts zetten we 1 lokdoosje in de woonkamer in de buurt van de kooi en nog 2 op andere plekken in de keuken, aangezien ze daar toch ergens binnen komen, vermoedelijk achter een kast waar de combiketel hangt.

Wat ze overigens ook erg interessant leken te vinden waren de houtsnippers onderin de kooi. Die heb ik vervangen voor een krant en boven de opvangbak heb ik maar even het traliehek geplaatst zodat ze voogels in ieder geval niet op het krantenpapier kunnen gaan zitten.

Berichten samengevoegd. Gr. LovesBugies

qyan

Even een kleine update:
Een klamboe over de kooi werkt uitstekend. Sinds 2 dagen wordt er niet meer van het gif gegeten, maar er is bijna 300 gram gif doorheen gegaan. Ongeveer 1,5 pak dus. 2 jaar geleden hadden we aan 1 lokdoosje eenmaal vullen voldoende, dus ik vermoed dat het er aardig wat geweest zijn.
De klamboe houden we er maar in, voor het geval we met de tijd weer eens een muis zullen hebben.

Parkieten-Freak

Jeetje....dat was echt een muizenplaag zeg..... :o
Ik ben blij dat de maatregelen toch geholpen hebben. Het is inderdaad echt smerig om muizen in huis te hebben. Één muis is tot daaraan toe, maar jij hebt een heel leger binnen gehad.
Als je in de toekomst weer muizenoverlast hebt, is het misschien toch verstandig om de gemeente er eens bij te halen.

Ik zou de klamboe voorlopig gewoon toch even blijven gebruiken, mocht er nog een verdwaalde muis zijn, dan valt er in ieder geval niets te halen.
Succes!



qyan

De klamboe gaan we inderdaad nog even gebruiken.
We laten nu maar standaard een doosje met gif staan achter de kast bij de combi-ketel. Daar is het meeste gegeten lijkt het en daar hebben we ook 6 dode muizen gevonden. Dus daar moeten ze toch ergens vandaan komen achter die kast. Ik zou ze nog steeds het liefst levend vangen, maar goed.

Wat zou de gemeente eventueel kunnen doen? Het was toch al opmerkelijk te noemen dat hier in de wijk bijna al het muizengif uitverkocht is/was. Gelukkig had de Vogelkelder nog wat staan.

Parkieten-Freak

#7
De gemeente kan wel wat doen maar komt moeilijk op gang.  :P
Er moet eerst veel geschreven, vergaderd, geneuzeld en een hele hoop koffie gedronken worden worden voordat men überhaupt in actie komt. Deze procedure gaat dus tijd kosten.

Nu zonder gekheid:
Muizen kunnen ziektes overbrengen en richten ook nog eens flinke schade aan. Ze laten uitwerpselen achter en bevuilen huizen en voedselvoorraden.
Jullie hebben in het verleden al een ongediertebestrijdingsbedrijf (Rentokil) ingeschakeld en dat heeft geen einde gemaakt aan de overlast.
De gemeente is verplicht om in actie te komen zodra de gezondheid van mens en dier in het gevaar komt. Vandaar mijn advies om samen met je buurtgenoten die ook last hebben van muizen, de handen ineen te slaan. Ga gezamenlijk (of met een afvaardiging) naar de gemeente en vraag ze om iets te gaan ondernemen tegen de aanhoudende overlast.
Als ze dat niet doen, schakel dan de GGD van je woonplaats in. Een artikeltje schrijven over de muizenoverlast in een wijkblad wil ook nog wel eens helpen om de gemeente in actie te krijgen.  ;)

Als muizen niets te eten vinden, trekken ze verder. Vandaar mijn advies om voorlopig de klamboe te blijven gebruiken.
Succes!