Niet willen eten/drinken

Gestart door tijgertje, april 12, 2010, 13:27:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tijgertje

Hallo,

Sinds twee dagen heb ik twee jonge grasparkietjes, ongeveer vier weken oud. Tot op heden hebben ze volgens mij nog niets gegeten of gedronken, ze blijven angstig tegen elkaar aangekropen op een stokje hoog in de kooi. Ik heb al van alles geprobeerd om ze aan het eten of drinken te krijgen, door ze water met brood, banaan, geplet voer voor te zetten, maar helaas.....
Wie heeft er tips?

Groetjes

Parkieten-Freak

#1
Een parkiet van vier weken oud is te jong. Hij/zij kan vaak nog niet zelfstandig eten.
Mijn advies is om beide vogels zo snel mogelijk terug te zetten bij de oudervogels.
Intussen kun je proberen om wat parkietenzaad op de bodem van de kooi te strooien en op meerdere plaatsen in de kooi wat slierten trosgierst op te hangen, en anders word het handmatig bijvoeren (met speciale pap).
Terugzetten lijkt me het verstandigst.



Sanne

Ik ben het met Parkieten-Freak eens: parkietjes van 4 weken zijn veel te jong om zelf te kunnen eten. De kans dat ze zelf zullen eten is zeer klein. Het beste breng je ze zo snel mogelijk terug naar de oudervogels. Dit moet zeker vandaag nog gebeuren want zulke jonge parkietjes overleven niet lang zonder eten.
Mocht je ze niet kunnen terug zetten bij de oudervogels dan kan je ze met speciale pap van Nutribird voeren. Echter is dit een hele opgave: ze moeten elke paar uur gevoerd worden en de pap moet op de goede temperatuur en dikte zijn. En dan nog is er een redelijk grote kans dat ze dit niet overleven als jij geen ervaring hebt met het met de hand voeden van grasparkietjes.
Kortom: breng ze liefst zo spoedig mogelijk terug naar de oudervogels ;)

timmyboy96

ik had precies het zelfde probleem
maar ik heb ze meegenomen van het park waar ik werkte
ik heb ze 3 weken met de hand voer gegeven krachtvoer met brinta en water
ik heb wat trosgierst op de grond gelegt en wat zaad
toen ze 7 weken waren gingen ze zelf eten
het is veel werk maar ze hechten wel al aan je
als ze een week niet eten zijn ze heel verzwakt en gaan ze dood

lovesbudgies

Citaat van: timmyboy96 op april 20, 2010, 18:55:33
ik heb ze 3 weken met de hand voer gegeven krachtvoer met brinta en water
ik heb wat trosgierst op de grond gelegt en wat zaad

Fijn dat dat gelukt is. Maar pap speciaal voor babyparkieten is veel gezonder, het bevat alle benodigde voedingsstoffen voor het kleine
parkietje, zodat hij goed kan groeien en een gezonde volwassen vogel wordt. Krachtvoer, brinta en trosgierst bevat bij lange na niet alles
wat een parkietje nodig heeft.