afgebeten boven snavel grasparkiet

Gestart door KimPauline, april 11, 2010, 15:35:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KimPauline

Ik heb een grasparkietje waar de snavel van afgebeten is door een kakarikie. Ik had ze allemaal in een voliere, maar heb de kakrikies nu meteen appart gezet! en het grasparkietje heb ik in een appartje kooi. Heeft hij wel kans op overleven ? kan die nog wel eten ? wat moet ik doen ??  :( :( :(

Parkieten-Freak

Oei, dat is niet zo mooi. Wanneer is dat gebeurd?
Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een dierenarts voor overleg, want als je vogeltje niet meer zelfstandig kan eten, moet hij gevoerd worden.


KimPauline

het is waarschijnlijk vanochtend gebeurd, echt heel erg zielig :( Hij probeerd nog wel te eten. Ik kan ook niet echt zien of het lukt.. maar niet zijn hele boven snavel is er af, alleen het onderste stuk..
Ik heb nu pap in een bakje gedaan zodat die wel wat binnen krijgt!

lovesbudgies

Geef de pap anders even met een spuitje, zo weet je zeker dat hij het binnenkrijgt. Ong. 3 cc per 3 uur is genoeg.

Je kan zien of het eten van zaadjes lukt doordat je dan de lege velletjes ziet liggen, houd ook zijn ontlasting in de gaten.


KimPauline

oke dankje! ik zal het proberen met een spuitje, Maakt het ook uit wat voor pap dat hij krijgt ?
Ik heb hem nu aan de bambix, mijn eerste papje vanaf4 maanden, heb een dochtertje van 4 maanden. Dus heb hem dat pap maar voorgezet, want zit ook geen zout enzo in toegevoegd..

lovesbudgies

Ja, voor een volwaardige voeding heeft hij pap nodig dat normaal voor de handopfok van baby parkietjes wordt gebruikt,
bijvoorbeeld Nutribird A21 (groene dop), dit is naar mijn weten de enige handopfok pap die in de grotere dierenwinkels verkrijgbaar is.

Zelf gebruikte ik altijd kaakspoelspuiten, bij de apotheek te krijgen, die schieten namelijk niet uit (anders is je hele parkietje geel),
ze zijn 10 cc, dus dan geef je ongeveer een derde, of zoveel als hij wil. Eventueel kan je daar een fingerfeedingdopje opzetten,
een silicone (en dus uitkookbaar) dopje voor spuiten, normaal gebruikt bij de 'fingerfeeding' van baby's. (thuiszorgwinkel)

Maar dit is natuurlijk alleen nodig als hij geen zaadjes kan pellen, ik hoop dat je hem intussen hebt zien eten.
Mocht hij niet kunnen eten, dan weet ik niet of hij wel pap uit een bakje eten, met een spuitje kan je dan toch beter
zien of hij het eet.

Wel ontzettend naar voor hem zeg! Heeft de dierenarts nog wat kunnen doen?

KimPauline

Goed nieuws!

De parkiet eet gewoon zijn pitjes! Hij is er weer helemaal bij en fluit de sterren van de hemel!

lovesbudgies

Wat fijn! :) Hopelijk is het snel ook weer helemaal aangegroeid. Veel succes met alle vogels!