helemaal gek met vinger

Gestart door *wendy*, maart 24, 2010, 12:21:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Beste allemaal,

Sky heeft sinds kort een nieuwe gekte ontwikkeld en ik vroeg mij af wat het precies betekent. Het is mij vanmorgen gelukt om er een filmpje van te maken. Dit filmpje heb ik op YouTube gezet, zodat het door jullie te bekijken is: http://www.youtube.com/watch?v=x9XY6zyAJaQ

Graag jullie reacties!

Groetjes Wendy

Moppers

Hij vindt je vingertop erg leuk. Dat is te zien aan zijn lichaamshouding. Er zat geen geluid bij, maar brabbelt hij ook tegen je vinger? En tikt hij er met zijn snavel tegenaan? Allemaal tekenen dat hij je vinger (of je nagel) helemaal te gek vindt.

Debby

Hi,

Had mijn parkietje ook altijd. Hij ziet je vinger als het ware als een wijfje. Mijn parkietje raakte ook altijd helemaal door het dolle :D
Het liefst ging hij erboven op zitten om te paren. Mal vogeltje.
Groetjes Debby.

*wendy*

Beetje druk de afgelopen tijd.. Nog geen kans gehad om te reageren. Niet zo netjes van mij..

Hij voert mijn vinger, hij brabbelt ertegen, hij tikt ertegen. Helemaal gestoord is hij ermee. Helaas gaat het de laatste 2 weken niet goed: hij bijt.. In hand en vingers, maar ook in mijn oor als hij op mijn schouder zit. Het is geen testen meer; hij bijt echt heel erg hard. Hopen dat ik het weer afgeleerd krijg, want dit is niet leuk meer. ...

Mars

Dat heeft met zijn hormonen te maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

EvelienM

ja, ook vogels hebben inderdaad hormonen, die van mij is dol op van alles, ringen, sleutels, sleutelhangers, dopjes, kurken, ga zo maar door, overal vertoont ie "krols" gedrag en wipt op alles, ook inderdaad soms mijn vinger of iets wat ik vasthoud. maar daar hoort ook het territoriale gedrag bij, als ik iets vast heb en niet beweeg, gebeurt er niks, maar zodra ik beweeg bijt ie onwijs hard. ik heb t m niet afgeleerd, het hoort er nou eenmaal bij :-)

*wendy*

Nou, ik zit hier nu met een bloedende vinger, lijkt me niet dat dat "erbij hoort"...

lovesbudgies

Je parkietje ziet jou vinger als vriendje, hij gaat ertegen kussen e.d., maar ik zie in het filmpje dat je je vinger beweegt en zo
moedig je hem aan. De vinger 'reageert' op zijn gedrag en dat ziet hij als iets positiefs. Op een gegeven moment loopt dat uit
de hand en gaat hij inderdaad bijten.
Zijn hormonen gaan door deze wisselwerking omhoog en hij word territoriaal, eigenlijk heel logisch gedrag voor een parkiet.

Als hij zich weer zo gedraagt tegen je vingers, dan haal je je handen weg en negeer je het gedrag, probeer hem ook
af te leiden met iets anders. Als hij maar door gaat en helemaal 'dol' wordt van je vinger dat is er geen land meer mee te bezeilen
en zet je hem in zijn kooi, even een paar minuten afkoelen. 

Op een gegeven moment zullen de hormonen weer wat minder worden, maar zorg er ten alle tijden voor dat je hem niet
aanmoedigt, negeer zulk gedrag, ga niet tegen zijn snavel tikken en haal je handen weg, steek je vingers ook nooit naar hem
uit maar hou je handen rond en laat hem opstappen op je hand en niet op een uitgestoken vinger.

Aangezien dit al best lang speelt kun je er wel op rekenen dat het een tijd zal duren voordat je dit teruggedraaid hebt.

*wendy*

Dank je wel voor je reactie! Het speelt inderdaad al een tijdje. Ik geef hem nu alweer een poosje geen kans om helemaal gek te worden bij m'n vinger. Ik merk wel dat hij nog steeds alles wil doen voor m'n vinger, want als ik bijvoorbeeld (onbewust) mijn hand op mijn been leg en beweeg (al krab ik maar omdat ik jeuk heb), dan komt hij gelijk aanvliegen.

In plaats van het spelen met mijn vinger, laat ik hem nu wel achter zijn speeltje aan hollen op mijn bed.. Uiteindelijk gaat de interesse toch weer uit naar m'n vinger, dus dan stop ik er weer mee. Ook leg ik trosgierst op mijn hand en laat ik hem erop springen om het op te eten. Hij zit dan op een vlakke hand. Over het algemeen bijt hij dan niet. Hij eet de trosgierst op en springt dan weer van mijn hand af.

Ik had ergens op het forum ook gelezen dat je je andere hand vlak onder hem moet schuiven als hij begint te bijten. Als ik dat doe dan vliegt hij echter meteen weg, óf hij gaat door met bijten, alleen dan in die andere hand! Moet ik hem dan gewoon wegjagen als hij gaat bijten? In de kooi zetten heeft hij al heel snel door en dat lukte dus ook maar 2 of 3 keer! Vaak lig ik bovendien op mijn bed als hij op mijn hand komt zitten en gaat bijten, zodra ik opsta om hem in de kooi te willen zetten is hij dan natuurlijk alweer foetsie! Het bijten negeren kan echt niet, want dan bijt hij gewoon door tot m'n hand stuk is...

Ik hoop maar dat het stoppen met die vinger in ieder geval zorgt dat zijn hormonen weer wat rustiger worden en dat hij stopt met bijten, want het begint nut och wel akelig te worden. ...

EvelienM

ik maak soms een vuist als puf erg bijt, dan kan ie niet zo hard bijten, soms pak ik m ook zachtjes even bij z'n snaveltje, hij is zo tam dat ie dan opeens rustig wordt en ophoudt, haha, ik kan m erg veel kroelen de laatste tijd, dus leid m daar een beetje mee af ;)

lovesbudgies

Snavel vastpakken en kroelen is voor Wendy weer niet zo'n goed idee, zo stimuleert ze juist weer een reactie op haar hand,
en die handen moeten juist neutraal terrein worden.

Een vuist maken kan wel helpen, weg zijn dan ineens die leuke vingers! 

*wendy*

Haha ja de vingers zijn helemaal het einde! Een vuist maken helpt inderdaad wel een beetje, maar die slimmerik weet toch de lossere huidplooitjes te vinden, het schatje :P

Maar ja, ik houd vol!!

carla-dobbe

Is het misschien een idee om even tijdelijk (tot hij misschien iets anders gevonden heeft om die hormonen op te botvieren) oude handschoenen te dragen? Om even iets anders te ervaren dan je huid, misschien helpt het.. Of bijvoorbeeld een teiltje met water in de buurt en even je hand nat maken voor je hem op je hand/vingers laat (meestal "onderzoeken" ze dan wel met hun snavel en tong, maar bijten dan niet door -je hebt altijd wel uitzonderingen hoor-) Heeft hij ook wel iets van een speeltje op de grond liggen, of in de buurt van een stokje, waar die zijn hormonen op af kan reageren? Als alles buiten zijn bereik is om dat "makkelijk" te kunnen doen, zonder moeilijke stunten uit te halen, dan is jou vinger natuurlijk een makkelijk prooi, want daar kan hij goed bij. (misschien zijn favoriete speeltje even tijdelijk op de grond gooien/leggen, kijken wat hij dan doet) of neem een speeltje/balletje in je hand om hem af te lijden (steeds het speeltje naar hem toedraaien als hij op je hand verplaatst)
In iedergeval misschien het proberen waard..
Succes,
Carla
Noddy & Yrsa