'verlamd' pootje?

Gestart door MenM, maart 21, 2010, 12:53:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenM

Wij hebben onze grasparkiet nu zo'n 2 - 2,5 jaar en is eigenlijk altijd vrolijk. Nu sinds de laatste paar weken gebruikt ze haar linkerpootje niet helemaal meer.

Als ze op een stokje zit, klemt ze haar rechterpootje helemaal vast, maar met haar linkerpootje klemt helemaal niet. Het pootje blijft 'open' staan. Ook als ze via de tralies klimt, gebruikt ze het pootje bijna helemaal niet.

We hebben vandaag haar pootje bekeken, maar we zien/voelen niets geks. Ze kan haar pootje wel 'dicht doen', maar ze lijkt er geen kracht mee te kunnen zetten. Mijn vinger kon ze niet vast pakken met haar pootje. Het pootje is wel lichter van kleur, maar niet dikker of warmer.

Verder eet en drinkt ze goed, ze vliegt nog steeds rond, landt alleen af en toe niet heel erg netjes.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt. M & M

Parkieten-Freak

Mogelijk heeft je parkiet het pootje bezeerd doordat ze ergens achter is blijven haken (tralies of speelgoed). Mogelijk is daarbij wat schade opgetreden aan spieren of pezen. Bij een verlamming zie je na enige tijd ziet dat de teentjes als een "klompje" bij elkaar gaan zitten en dat is bij jouw vogeltje niet het geval.
Wil je echt zekerheid hebben dan is een bezoekje aan de dierenarts zeker aan te raden!


MenM

Dank je wel voor de reactie.

Uitendelijk wilde we toch meer weten en zijn naar de dierenarts geweest. Wij zagen dat het alleenmaar slechter ging met het pootje. De dierenarts constateerde wel een grijpreflex, maar die was nog maar heel erg weinig. Hij gaat uit van iets neurologisch. Waarschijnlijk zit de zenuw van dat pootje klem, het zou een nieraandoening kunnen zijn.

Momenteel zit ze op haar elleboog en het liefst op de schuine takjes in de kooi, ze vliegt, ze eet als nooit te voren en ze is de leiding nog steeds niet kwijt. Dus we wachten maar af. Ze lijkt er weinig last van de te hebben.

lovesbudgies

(even een hulpmiddeltje tussendoor:)

Parkietjes met twee gezonde pootjes laten elke keer als ze ontspannen één pootje rusten door het op te trekken,
jou parkietje belast nu één pootje veel meer omdat ze die nooit even op kan trekken. Om dat pootje toch wat rust te gunnen
is het denk ik fijn voor haar als je een speciaal bedje maakt, speciaal voor parkietjes die maar één pootje gebruiken.
Het komt er op neer dat ze haar lichaam daarop kan laten rusten, en zo het pootje wat ontziet.

Jammer genoeg kan ik de (Duitstalige) site met uitleg en foto's van deze bedjes nergens meer vinden, de link kwam destijds
van Parkieten-Freak, misschien dat jij hem nog wel weet, PF?

Ingrid

Citaat van: lovesbudgies op april 27, 2010, 20:26:44
Jammer genoeg kan ik de (Duitstalige) site met uitleg en foto's van deze bedjes nergens meer vinden, de link kwam destijds
van Parkieten-Freak, misschien dat jij hem nog wel weet, PF?

Dat is deze: http://www.birds-online.de/beh/einrichtungstipps.htm

Parkieten-Freak

Ja, dat is 'm Ingrid!  ;)
Bedankt :D


lovesbudgies

Nee, dat is 'm niet!  :P

Maar ik heb op die site wel een link gevonden naar de site die ik bedoelde, namelijk deze: http://www.handicapvoliere.de/

In het menu links moet je naar 'polsterung', daar zie je de bedjes.  :)

Parkieten-Freak

Citaat van: lovesbudgies op april 27, 2010, 22:05:02
Nee, dat is 'm niet!  :P

Maar ik heb op die site wel een link gevonden naar de site die ik bedoelde, namelijk deze: http://www.handicapvoliere.de/

In het menu links moet je naar 'polsterung', daar zie je de bedjes.  :)

Ow? Ik zou toch echt de link hebben gegeven hebben die Ingrid gaf. :P


Ingrid

Naar die link wordt ook verwezen als je naar de site van birds-online gaat.

CiteerAuch die Website namens 'Handicapvoliere ' von Andrea Traxler sollten Sie anklicken. Sie bietet Bauanleitungen für Volierenzubehör sowie Hilfreiches, aber auch Spiel und Spaß für behinderte Vögel und ihre gesunden Freunde.

MenM

Helaas hebben we  ons vogeltje een paar maanden geleden in laten slapen.

Ze kon haar andere pootje ook steeds minder gebruiken, de dierenarts heeft haar onderzocht en zag daat haar andere pootje ook steeds meer naar buiten ging staan. Ook in dit pootje verloor ze haar grijpreflex. We hebben toen de beslissing genomen om haar in te laten slapen.

We missen haar wel, we hebben wel gekozen voor een nieuw popje omdat het tweede mannetje in de kooi heel erg eenzaam begon te worden.

Bedankt voor alle tips!!

ParkietenLover

Jammer, :(
Je hebt het beste gekozen, ze moet niet met al die elende zijn.. Sterkte :(.