Parkieten pikken elkaar

Gestart door sonjaatje, maart 16, 2010, 11:51:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonjaatje

Ik heb 2 grasparkieten thuis zitten in een flinke kooi. Ze zijn samen sinds 11 november 2002. Het mannetje is overigens een halfjaar jonger dan het popje. Toen ik ze kreeg was het popje zo'n 3 maanden oud en het mannetje pas een maand oud, dus net uitgevlogen. Ik heb ze sindsdien een grotere kooi gegeven, omdat ik weinig mogelijkheid heb om ze te laten vliegen uit de kooi, gezien ik een kat heb thuis. Probeer ze wel zoveel mogelijk een uur per dag te laten vliegen.
Nu zit ik eigenlijk al jaren met hetzelfde probleem met mijn parkietjes, willow (popje) en angel (mannetje). Zodra het voorjaar wordt wil Angel graag het popje dekken, maar dit laat zij niet toe. Het gevolg is dat ik elk voorjaar Angel vind met een bloed tussen de veren van zijn kopje. De rest van het jaar gaat alles prima. Ze zitten graag samen, geven kusjes aan elkaar, helpen elkaar met schoonmaken. Het popje is overigens wel erg dominant, als die wil eten van het bakje waar Angel op dat moment zit, gaat hij voor haar aan de kant, en gaat bij het andere bakje zitten.
De afgelopen jaren heb ik willow en angel uit elkaar gehaald op het moment dat angel weer beetje bloed tussen zijn veren op zijn kopje had zitten. Waardoor vervolgens deze twee parkietjes erg sip werden en voornamelijk angel constant bij het popje probeerd te komen. Waardoor ik uiteindelijk het niet over me hart kan verkrijgen dan ze langer dan een week te scheiden van elkaar. Maar nu vraag ik mij af of het verstandig is om ze uit elkaar te halen, of ze toch samen te laten. Voornamelijk angel wil constant bij het popje blijven, ook als ze uit de kooi zijn, verlaat hij haar geen moment. Het popje maakt dit niet zoveel uit en doet meer wat zij zelf wil. Het is overigens zelfs zo dat als ik ze uit de kooi laat, ik eerst willow uit de kooi moet halen, anders gaat angel bijten en krijg je hem er niet uit, zodra willow uit de kooi is komt angel zonder pardon uit de kooi, zonder te bijten.