3 parkieten en 1 valkparkiet dood in 3 dagen

Gestart door punkie2, februari 23, 2010, 12:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

punkie2

Afgelopen vrijdag zijn mijn valkparkiet punkie 11jaar en grasparkiet boef 3mnd oud overleden in een kwartier tijd.
Het waren gezonde actieve vogels tot een kwartier voor hun dood, niets raars gemerkt.
Plots valt er 1 van de vogels naar beneden en de andere zit binnen de kortste keren ook op de grond.
De parkiet leek wel dronken en aan de valk merkten we nog niet zo heel veel, deze zat alleen te blazen naar ons.
Nu weet ik wel als parkieten er ziek uit zien dat ze dan ook vaak binnen een mum van tijd dood gaan, dus had wel in de gaten dat het goed mis was.
Met de valk had ik nog zo iets van het valt wel mee er zit nog genoeg actie in maar na een minuut begon hij al oppervlakkig en snel adem te halen liep nog eens verdwaasd door de kooi rond en viel dood neer.
De parkiet leefde toen nog, krijste nog eens en ging toen ook dood.
Verbaasd dat wij waren op het internet gezocht van wat het kon zijn waar deze beestjes nu toch dood aanzijn gegaan.
Onze gedachten gingen toen uit aan bedorven voer, eivoer dat misschien te oud was en hier in een schimmel in was gekomen (het voer zag er trouwens wel normaal uit en het eivoer had ik nog niet zo lang).
De volgende dag heb ik 2 nieuwe jong parkietjes aangeschaft, deze in een andere kooi gezet dan waar de oude in hadden gezeten en ook op een andere plek, nieuw voer aangeschaft en ook bij  deze vogeltjes gaat het mis.
Zo zijn ze nog actief en is er niets aan de hand en in 1 keer boem weg zijn ze.
Ze aten en dronken goed en voldoende.
Zou het toch een virus (bacterie) zijn die in ons huis rond hangt waardoor de vogels ziek worden en snel dood gaan?
Zijn er andere die dit herkennen of weten wat dit zou kunnen zijn?

Heidi

Ingrid

Heb je misschien gegourmet of iets laten aanbranden? Het doet me denken aan een mogelijke Teflon vergiftiging, maar een sectie zou daarover uitsluitsel kunnen geven.
Lees deze informatie maar eens:  http://parkietenfreak.nl/a-teflon.php

punkie2

Ik denk dat je gelijk heb wat teflon vergiftiging betreft.
Heb vrijdag pizza gebakken en gisteren soezen gebakken in de oven met een temperatuur van 250graden en volgens het artikel waar je me naartoe heb verwezen geeft teflon al giftige gassen af vanaf 200graden.
Ben in ieder geval blij dat ik nu weet waar ze aan dood zijn gegaan, want ik was al bang voor een virus in huis, alhoewel ik niet zou weten hoe dit in huis had moeten komen.
Zal voorlopig geen gerechten in de oven maken die hoger nodig hebben dan 200 graden en de teflon bakpapier (zijn teflon vellen) niet meer in de oven doen.
Geen enkel diertje verdient het om op deze manier dood te gaan.

Bedankt voor het doorverwijzen naar de desbetreffende link.

Heidi