2e Parkiet

Gestart door rutgerpol, september 10, 2005, 14:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutgerpol

kan je een nieuw parkietje ook meteen in de kooi bij je andere parkiet doen? ik heb namelijk maar 1 kooi en het lijkt me vrij onhandig om meteen een neiuwe kooi te moeten kopen voor 1 weekje


bedankt!! :D

p.s. een parkiet op de fiets mee naar huis nemen vanaf de dierenwinkel is zeker geen goed idee?

Andrea

Tja, het is wel aan te raden om de parkiet eerst in een aparte kooi te zetten. De redenen waarom zijn op deze site veelvuldig beschreven.
Wennen, tam maken, controle gezondheid etc.
Echter , er zijn ook genoeg mensen die een tweede parkiet direct bij de andere in de kooi zetten, dus het kan wel hoor.
Als je wel een tweede kooi overweegt, maar dit bijv. te duur vindt kun je misschien zoeken op marktplaats of zo, of een kringloopwinkel. Hier vindt je soms goede dingen, en niet duur.
Misschien kun je een kooi lenen? Zelf vindt ik trouwens een tweede kooi erg handig, met name ook om bijv. de parkiet mee naar de dierenarts te nemen. Dan hoef je ze niet allebei mee te nemen.

Je parkiet vervoeren op de fiets? Ligt aan de mogelijkheden die je hebt. Als je de mogelijkheid hebt om dit met de auto te doen, zou ik daar de voorkeur aan geven. Echter, als dit niet kan, en het is geen grote afstand vanaf de dierenwinkel is dit niet zo'n probleem, mits je ervoor zorgt dat je de parkiet beschermt tegen koude en warmte, en natuurlijk niet teveel heen en weer schommelt. Zelf heb ik dit ook wel eens gedaan, en dan hield ik het doosje (waarin je de parkiet krijgt) in de hand vast, dicht tegen het lichaam, zodat ik het zo stil mogelijk kon houden.
Succes er mee, Andrea.

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Andrea.
Een tweede kooi geniet altijd mijn voorkeur. Probeer er anders 1 te lenen.
Zelf zou ik niet met een parkietje op de fiets stappen, maar als het een klein stukje is, is het niet erg.
Let er wel op dat de vogel voldoende zuurstof krijgt, een beetje uit de wind gehouden wordt en het niet al te heet krijgt......


Plumeau

Een tweede kooi klaarzetten lijkt me absoluut wenselijk. Stel dat het toch niet klikt tussen beiden?

Die tweede kooi hoeft geen mooie kooi te zijn: een klein hamsterkooitje met twee zitstokjes kan ook wel voor noodgevallen (maar liefst niet langer dan een week).

rutgerpol

ik heb het nieuwe parkietje toch gekocht en hij zit al in de kooi met mijn andere parkiet.. ze zijn nu al goeie vriendjes! :D  hij lijkt heel erg op het blauwe parkietje op mijn avatar maar met ietsjes meer wit in het gezichtje. een naam heeft hij nog niet. hij is erg nieuwschierig en kijkt goed wat er in zijn omgeving gebeurt en is ontzettent entousiast! ik weet niet precies hoe oud hij/zij is.. het neusdopje is wit en hij heeft een heel klein dun wit randje om zijn pupil. hij heeft zwarte nageltjes.. ik weet niet of dat erg is maar mijn andere parkietjes hebben (of hadden) de nageltjes in de kleur van hun voetjes.

ik ben erg blij met mijn nieuwe parkietje en Thunder is ook blij met de nieuwe parkiet..  :D  :D

gipsy

Hoi
Ik heb van de week ook een vriend voor gipsy gekocht want ik kan al een beetje zien dat het toch een vrouwtje word dus heb ik er een jong mannetje van 9 weken bijgekocht en heb een dag apart gehouden in een kooi naast Gipsy ze trokken echt naar elkaar toe dus heb ik ze de volgende dag bij elkaar gedaan en dat gaat echt heel goed ze zijn echt smoor verliefd op elkaar en kussen er heel wat af  hoor echt lief om te zien en ze geven elkaar eten   :D  maar het is ook goed geweest voor Gipsy want zij speelde eerst niet en nu wel en ze was ook heel bang voor een schommel en omdat Woody (nieuwe mannetje) er op ging slapen de eerst nacht heb ik die er ook maar ingehangen bij hun en nu gaat Gipsy er wel op zitten leuk hoor maar heb ik er wel goed aan gedaan om Woody eerst een dag apart te zetten ?

Sonja

Hoi Gipsy,

Wij adviseren eigenlijk altijd om een nieuw parkietje ca. 2 weken in een aparte kooi te zetten. Dit om de nieuweling de gelegenheid te geven op zijn gemak te wennen aan de vreemde omgeving, en meteen te kijken of hij helemaal gezond is e.d.  De parkiet die je al hebt, kan zo ook op zijn gemak zijn nieuwe vriendje bekijken. ;) 1 dagje apart vind ik persoonlijk dus wel heel kort. Het is wel belangrijk dat je er 100% zeker van bent dat ze het goed met elkaar kunnen vinden. Soms moeten ze echt een poosje aan elkaar wennen, maar het kan ook liefde op het eerste gezicht zijn.
Als ik jouw berichtje lees, krijg ik de indruk dat het wel goed gaat, maar hou ze voor de zekerheid de eerste tijd nog wel in de gaten, of het ook zo goed blijft gaan. (een beetje gekibbel af en toe is niet zo erg, maar ze moeten elkaar niet echt pijn gaan doen, of pesten, want dan moet je ze uit elkaar halen).

Veel plezier met Gipsy en Woody! ;)

Groetjes, Sonja.

gipsy

hoi Sonja
Bij mijn parkietjes is het volgens mij echt liefde op het eerste gezicht en ze zijn ook heel lief voor elkaar maar natuurlijk houd ik het nog wel in de gaten maar tot nu toe gaat het echt perfecht ze eten ook samen dat is echt lief om te zien maar bedankt voor je reactie