Aantal vragen over parkieten enzo...

Gestart door Missygirl, februari 20, 2010, 09:35:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Missygirl

Hallo allemaal,

Ik heb even wat vragen.
Voordat ik een parkietje ga aanschaffen wil ik nog wat dingen weten.

Ik heb op zolder een kooi staan,maar daar zitten plastic zit stokken bij,nu heb ik gelezen dat het beter is om houten zit stokken te kopen....maar waarom eigenlijk? Want als ik kijk naar de hygiƫne vind ik dat dan niet beter.....wie kan mij helpen met deze vraag?

En als ik kijk naar voer,je hebt natuurlijk het vogelzaad,maar nu wil ik weten hoe het zit met grid....ik heb begrepen dat vogels dit moeten hebben voor de darmen,klopt dit? hebben jullie hier een uitleg bij?

En hoe zit het met drinken,ik heb voor mijn hamsters vitamines,dit helpt als ik kijk naar het actieve gedeelte en de leeftijd,hoe zit dit met vogels? Ik weet dat de vitamines bestaan,maar helpt dit ook?

En als ik kijk naar het slaap gedeelte,hoe lossen jullie dit op? Gaan de vogels ''op stok'' om een bepaalde tijd of hebben jullie een soort slaap plaatsje voor je vogel gemaakt in de kooi?

En als ik dan nog even mijn laatste vraag mag stellen....in de zomer,als het boven de 25gr is,parasol staat uit,kan ik dan de kooi in de tuin zetten onder de parasol? Of raden jullie mij dat af en waarom?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjesss ;D

DobbyFloppy

houten stokjes zijn goed zodat je parkieten lekker kunnen jochem. Ook kun je stokjes van merk pedi purch kopen, hier kunnen we nagels en snavel slijpen. Verder kun je ook sepiablokje kopen zitten veel vitaminer in evenals grit. Ik zou ook een klein beetje eivoer bij het gewone voer doen. Voor het slapen heb ik een schommeltje. Zo gauw handdoek over kooi gaat gaan de vogels op de schommel en slapen. Vogels kunnen zomer in tuin maar pas op met katten en met wind. Vogels kunnen daar namelijk ziek van worden. Alvast succes met de tips.  Gr suzanne
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pbos

#2
Hallo,

wat betreft je vragen:

1. Het is inderdaad beter om de plastic meegeleverde zitstokken te vervangen voor houten zitstokken. En dan het liefst van verschillende diktes. Houten zitstokken zijn beter voor de pootjes van je parkietje en helpt er voor te zorgen dat de nageltjes beter slijten. Je kunt ook inderdaad een pedi-perch bij in de kooi hangen. Maar gebruik de zand-hulsjes liever niet. Zorg er wel voor dat de houten stokken niet te dik of te dun zijn. De pootjes moeten de stokken ongeveer twee derde omvatten.

2. Grit geef je aan je vogels omdat zij dit nodig hebben voor hun spijsvertering. Zij hebben namelijk een spiermaag en doordat zij grit tot zich nemen worden de zaadjes beter geplet en dus verteerd. Het heeft niet met vitamines of wat dan ook te maken. Vogels nemen dit niet intzettend veel of vaak op, maar het moet zeker in de kooi aanwezig zijn. Als je van plan bent schelpenzand te gebruiken op de bodem, hoef je het niet extra te verstrekken. Ze halen het dan namelijk uit het schelpenzand. Ga je houtsnippers of iets dergelijks gebruiken, is het aan te raden een bakje grit in de kooi te hangen.

3. Vitamines voor door het water zijn inderdaad ook te koop voor grasparkieten, maar de meesten hier zijn er niet zo weg van. Je munt je parkietjes heel makkelijk extra vitamines geven, door ze elke dag verse groentes en/of fruit te verstrekken. Mocht je parkietje een keer wat verzwakt zijn door ziekte of iets dergelijks, kun je tijdelijk extra vitamines geven die je door het water moet doen. Tevens kun je ook een beetje roosvicee door het water doen.

4. Dan het slaapgedeelte, je zult zien dat je parkietje zelf een favoriet plekje uit gaat zoeken, waar hij of zij wil gaan slapen. Je hoeft dit dus niet zelf in de kooi aan te brengen ofzo. Wat betreft slaaptijden, er zijn een aantal leden hier die een doek over de kooi doen. Dit doen zij elke dag op dezelfde tijd. Zo krijgt het vogeltje een ritme en wordt het 's avonds niet gestoord door licht van de tv of lampen in huis. Ik persoonlijk doe er geen doek over, mijn parkietjes zoeken hun favoriete slaapplaatsje op als ik de 's avonds de lampen uit doe.

5. Zomers kunnen je parkietjes zeker naar buiten. Het is inderdaad handig om te zorgen dat ze schaduw hebben. Zelf heb ik ze vaak zo in de tuin hangen of staan, dat ze deels zon hebben en deels schaduw. Zo kunnen ze zelf kiezen wat ze willen. Denk inderdaad wel aan de katten die in de buurt rond lopen en zorg er tevens voor dat de kooi stabiel staan of hangt. Er is denk ik al menig vogeltje ontsnapt door dat de kooi viel! Even over wind. Wind is iets anders dan tocht en vogeltjes zullen hier ook niet zo snel ziek van worden. Het moet natuurlijk niet te hard waaien, maar een lekker warm briesje is niet heel slecht!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders moet je nog maar weer een vraagje stellen!

Groetjes Peter

P.s: @DobbyFloppy: Sepia is niet heel erg goed voor je vogeltje, er zitten namelijk veel te veel zouten in. Beter is het om zo'n roze vitamine steentje op te hangen. En wat betreft het eivoer. Als je gewoon parkietenzaad hebt waar geen eivoer bij in zit, kun je het beter apart vertstekken. Als je graag zaad wilt geven waar al eivoer bij in zit, raad ik je aan om XtraVital te gaan voeren.

Missygirl

 :D Handig deze antwoorden!

Dank jullie wel!

Nog een klein vraagje..

Geven jullie je parkietje iets om een ''nest'' te maken,zoals je dat ook bij hamsters doet? wc papier ofzo?

Groetjessss

pbos

Nee parkietjes maken geen nest. Alleen als ze gaan broeden hebben ze een nestje nodig en zelfs dan willen de meeste parkieten een kaal nestje hebben! Je hoeft echt niets te doen om een slaapplaats te maken voor je vogeltje, dat komt echt wel goed. Elk vogeltje heeft een favoriet plekje en je zult zien dat die van jou dat ook wel gaat krijgen. Vaak is het een schommeltje, het hoogste stokje in de kooi, er zijn zelfs parkieten die aan de tralies hangen terwijl ze slapen! Maak je er maar niet zo druk om, het komt allemaal wel goed met het slapen van je vogeltje!

Missygirl

Oke,dank je wel!

Vinden vogels het fijn om een hangmatje te hebben,om zo goed uitzicht te hebben over de kamer of doen ze dat ook vanaf een hun stokje?

Groetjess

pbos

Denk niet dat parkietjes van hangmatjes houden. Zij kunnen alles goed overzien vanaf een stokje en dat zit ook het gemakkelijkste voor de vogeltjes! Kijk maar eens bij een dierenwinkel wat er te koop is voor je parkietje, hier vind je vast geen hangmatje of iets dergelijks!

Missygirl

Hallo :)

Weet je wat het is,ik heb nu ongeveer 8jr hamsters,dus je denkt op zijn hamsters en niet op zijn parkiets :(
Dat moet ik nog een beetje leren.... ;D

Groetjess

p.s
Als je sisaltouwen in de kooi ophangt,moet dit dan horizontaal of verticaal of maakt dit niet uit?

taar95

dit maakt niets uit!
Het is juist leuk voor je parkietje als er wat verschil zit en niet allemaal zo perfect en standaard!
Je kunt ook om de 2 weken de kooi helemaal veranderen en alle stokken/touwen/ speeltjes ergens anders plaatsen. Zo heeft je parkietje weer een heleboel dingen om opnieuw te ontdekken!
groetjes   ;D

Missygirl

 :D Oke,dank je wel!

Ik dacht dat ze juist een beetje van regelmaat hielden? :o

Ik kan nu haast niet wachten tot me nieuwe vriendje er is :D Lekker shoppen enzo :D

Groetjesss