grasparkiet geeft van een op andere moment zaad op.

Gestart door Cinta, februari 16, 2010, 18:55:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cinta

Vandaag kwam ik thuis en mijn parkiet riep me vole enthousiasme tegemoet. Ik ga m een kusje en hij kwam bij me op de schouder. Later vloog hij weer nr zijn kooi. Na wat opgeruimd te hebben, ga ik op de bank zitten en roep hem, met moeite en pijn komt hij uiteindelijk en laat zich knuffelen. dan wil hij bovenop mijn hoofd zitten. Normaal begint hij dan een heel gesprek, mr het viel me op dt hij niet wilde praten. Plotseling kwam er een regen van zaadjes over mij heen. Hij vloog nr zijn kooitje en bleef opgeven. Daarna gaat hij wel weer eten, mr een tijd later begint het weer. Wat is er aan de hand, ik schrik me wezeloos, moet ik direct nr de dierenarts??? Wie kan mij adviseren over mijn lieve parkietje Biru, ik maak me zorgen.

Op verzoek van Kleintjes is haar reactie hier tussenuit gehaald. Gr. Lovesbudgies

hallo kleintjes,
bedankt voor je reactie. helaas, op dit moment is hij niet zo verliefd, dat was inderdaad wel zo. Nu zit hij met zijn oogjes dicht als ik ook zachtjes tegen hem praat. Hij heeft zijn borstje vooruit. Net heeft hij wel wt water gedronken, een pluspunt lijkt mij. Maar hij had zojuist ook problemen mt zijn ontlasting, het lijkt wel of hij verstopt zit als het ware. Oh, ik heb er buikpijn van. Heb wel al contact opgenomen met spoedvogelarts. Die weet niet precies wt het zou kunnen zijn, kropontsteking, iets binnengekregen wt giftig is voor Biru??? Ik kon nu van Nijmegen naar Utrecht komen rijden...ik zou het zo willen doen, mr alleen het onderzoek gt nu al 200,00 euro kosten, echt begrijp me niet verkeerd ik heb dit absoluut wel over voor mijn vogeltje, mr heb het zelf niet. Inmiddels heb ik een warme lamp boven zijn kooitje geplaatst en hoop toch mr dat hij de ochtend haalt en dt ik dan naar de dierenarts in de buurt kan gaan indien het niet beter is. Bedankt voor het meedenken, ik ga snel weer naar mijn vriendje toe.

Berichtjes samengevoegd.

lovesbudgies

#1
Hoi!

Er zijn verschillende soorten braken:
-het voeren, waarbij een parkiet voer uit zijn krop omhoog haalt en dat aan een andere parkiet geeft, of ergens tegenaan spuugt. (spiegeltje, favoriet speeltje enz.) Dit is normaal.
-braken met slijm dat al dan niet zuur ruikt, dit wijst op ziekte, namelijk een kropontsteking
-uitbraken van droge zaadjes, ze schudden dan met hun kopje en je hoort de zaadjes door de hele kamer vallen. Kan wijzen op ziekte.

Uit je berichtje maak ik op dat hij het laatste heeft, en niet het normale voeren.

Plus dat je al verteld dat hij met pijn en moeite bij je komt, stil is en problemen met zijn ontlasting heeft, allemaal tekenen van ziekte.
Hij klinkt mijns inziens zeker ziek, en je zal inderdaad morgen naar de dierenarts moeten gaan. Voor nu heeft hij rust en warmte nodig, de warmtelamp
zal hem vast goed doen.

Ik begrijp heel goed waarom je niet voor 200 euro naar Utrecht gaat, dit is ook een belachelijk tarief. In Nijmegen zit een ook vogelarts namelijk
de heer Cornelissen.

Dierenkliniek Broerdijk
Broerdijk 1
J.M.M. Cornelissen
6523 GM Nijmegen
Tel: 024 - 3225331

Het beste zou zijn dat hij ook even de krop (kropuitstrijkje) en de ontlasting (onder de microscoop) onderzoekt.

Heel veel succes!

Cinta

Hallo Lovebuddies,

wat fijn dat ik nog een reactie heb gekregen. Ik maak me echt wel zorgen. Het klopt inderdaad dat hij het laatste wat je aangeeft doet, droog zaad opgeven en zijn ontlasting dan, erg zielig, het kost Biru echt veel moeite. Ik ga morgenvroeg (als alles goed gaat vannacht) gelijk Cornelissen bellen. Ik ben daar al eerder geweest met mijn andere parkiet. Het zijn geweldige dierenliefhebbers en hebben veel respect voor jou en je huisdier echt ook een aanrader voor anderen in de omgeving Nijmegen.

Hartelijk bedankt voor je reactie en ik laat weten hoe het gaat, de reacties die ik krijg geven me veel steun.  ;D

Cinta

7:52u ik kwam vanmorgen rond 05.00 u beneden en ging naar Biru kijken. Gelijk een heel verhaal, hij was weer helemaal "opgeknapt" in zoverre dan dat hij tot nu toe geen pitjes meer heeft opgegeven en weer levendiger is. Ook eet hij zijn grit en pitjes en geeft hij met zijn pootje het spiegeltje af en toe een duw. Zijn ontlasting gaat nog niet helemaal soepel, kost hem toch nog moeite. Om 09.00 u ga ik toch even met de VA bellen en overleggen. Dit had ik niet verwacht vanmorgen, stelt me weer at vrolijker, vooral als hij zit te mompelen "klein schatje, kusjes..." :-* Tot zover dan voor nu.

hillie

Het is misschien toch goed dat naar de VA gaat.
Want parkietjes kunnen hun ziekte goed verborgen houden.
Dus het kan nu weer wat beter lijken, maar het volgende ogenblik kan het weer mis zijn.

Laat ons nog even weten wat VA gezegt heb.

Cinta

#5
Hallo Allemaal,
Daar zijn we weer. Biru is weer thuis. Hij heeft een krop en spleetlamp onderzoek gehad en ook is zijn ontlasting nagekeken. Hij blijkt een heftige bacterie te hebben en te veel vet (vetzucht), dit drukt tegen zijn krop en daardoor gaat hij braken. Ik kreeg een conditie tonicum voorgeschrven voor in zijn water, kan hij weer een beetje op kracht komen, er zit oa. kalk en vitaminen in. Daarnaast een zelfgemengd product PT12 en Synulox druppels. Volgens de VA. dr. Cornelissen is dit ontstaan doordat de vogel normaal vogelzaad te eten krijgt. Verder is een parkiet erg selectief in wat hij eet en Biru heeft dus eigenlijk alleen maar vet binnengekregen. Dat normale zaad is eigenlijk alleen mr vet. Geadviseerd werd dan ook, als de vogel weer wat lekkerder in zijn vel zit, om geleidelijk over te schakelen op palletvoeding. Dit zijn kleine brokjes die alle voedingsstoffen bevatten die een parkiet nodig heeft. Elk brokje is gelijk gedosseerd, dus de parkiet kan niet selecteren en krijgt zo alles binnen wat hij nodig heeft. Voor meer info kun je kijken op www.dierenkliniekbroerdijk.nl Zo nu is het afwachten.

Biru heeft trouwens ook een nieuwe kooi want toen we thuis aankwamen ben ik net voor de deur gestruikelt en op de kooi gevallen. Gelukkig had ik nog een redelijke reactie, want de onderbak was in stukken en de kooi lag op zijn kant, dus Biru kon zo wegvliegen, ik kantelde snel de kooi om en zette m daarna binnen, wat een geluk toch nog... Biru (en ik) zijn nog aan het bijkomen van de hectische dag.

Mars

Lees je voor je overstapt op pellets goed in, het is meestal niet gemakkelijk om een grasparkietje over te zetten.
Mocht je vragen hebben na het lezen van de topics op de site, dan mag je mij altijd PB'en of open dan even een topic. Er zijn hier meerdere mensen die hun parkietjes op pellets hebben, welk merk ga je geven?

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

hee goed dat er achter is gekomen wat het was!
houd je ons op de hoogte hoe het gaat met het overstappen op pellets?
ik denk dat veel er iets aan hebben om mee te lezen hoe jij het doet, zodat anderen het dan ook kunnen doen!
Gelukkig gaat het nu weer beter.
Groetjes  ;D

Cinta

hallo allemaal,

Ik heb me nog niet helemaal ingelezen mbt. pallets. Wel weet ik dat het inderdaad niet eenvoudig zal zijn om je parkiet daar aan te laten wennen. Het zal spelenderwijs moeten. Ben nog niet zover hoor, eerst even pas op de plaats totdat Biru weer een beetje is aangesterkt. Maar ik hou jullie zeker op de hoogte, indien ik ga beginnen met pallets. Hebben jullie nog een advies dan mbt. welke soort/merk beter is? Hoor ik ook graag terug. Fijne avond!  ;)

Mars

Enkele jaren geleden is er onderzoek geweest naar soorten. De pellets die daarbij als voedzaam er uit kwamen waren Nutribird en Harrison High potency (oranje etiket).

Harrison is biologisch, verkrijgbaar via dierenartsen en via een enkele dierenwinkel. In aankoop is het vrij duur, maar in gebruik even duur als een wat duurder zaadmengsel als XtraVital.
Nutribird is wat breder verkrijgbaar. De pellets zijn gekleurd en ruiken wat fruitig. Het is een stuk goedkoper dan Harrison, maar niet biologisch. Verder hebben heir verschillende mensen op het forum ervaren dat sommige parkietjes echt geen Nutribird willen eten en dan toch wel Harrison.

Het overzetten kan weken duren. Er zijn eigenlijk twee manieren: steeds een beetje meer pellets en een beetje minder zaad geven of van de ene op de andere dag alleen maar pellets aanbieden. Bij beide manieren is het wegen van je parkietje erg belangrijk: bij 10% gewichtsverlies moet je parkietje bij eten. De enige tips die echt belangrijk zijn: wees koppiger dan je parkietje en houd hem goed in de gaten. Doe het overstappen bijvoorbeeld in een vakantie als je overdag werkt. 
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#10
CiteerDoe het overstappen bijvoorbeeld in een vakantie als je overdag werkt.
(Vrij bent?  :P)

Ik geef Harrison's High Potency superfine.

De tip die bij mij heeft geholpen 5 grasjes daarop over te zetten is een spiegel neer leggen, en daar wat pellets op leggen.
Doordat je parkietje in de spiegel een parkietje bij de pellets ziet zitten, zal hij meestal wel een hapje nemen!

Bij mijn tamme parkietje gaf ik gewoon als hij los was een bakje met wat pellets, toen hij eenmaal door had dat het te eten was heb ik
een extra bakje met pellets opgehangen naast zijn zaadjes. Ook daar at hij uit, daarna heb ik hem van de ene op de andere dag
overgezet, en dat was geen probleem.  :)

Zoals Mars al zei, wegen is belangrijk. Leer hem nu alvast vrijwillig op de keukenweegschaal te springen, dan kan je hem dalijk zonder problemen
elke dag even wegen.

Cinta

Nou, ben ik weer. Het is nu een week geleden dt ik met Biru nr de dierenarts ben geweest. Hij is zienderogen opgeknapt. Praat weer, maakt contact en kan ook weer normaal zijn ontlasting kwijt. Dus vandaag de grote dag om met de pallets te beginnen. Ik heb ze op een klein schoteltje gedaan en ben er zelf van gaan eten, kan absoluut geen kwaat. Biru zo nieuwsgierig als hij is komt gelijk naar mij toe gevlogen en op mijn schouder eens alles bekijken. Toen ben ik m aan gaan moedigen, echt super enthousiast. Oh Biru, lekker hoor, oh zo'n lekkere pitjes, stop er een in mijn mond en ga weer verder oh wat lekker en echt overdreven enthousiast. Vervolgens kwam hij op het schoteltje zitten en probeerde er eentje, ik weer oh lekker h Biru is speciaal voor Biru oh wat lekker en ik nam er ook weer een. En dat ging goed, kwam er steeds eentje pakken en ging deze opknabbelen op mijn schouder. Later kwam hij de geknoeide restjes nog halen. Ik ben dolblij. Of jullie hier iets aan hebben weet ik niet, want als ik de meeste verhalen hoor en lees gaat het niet zo simpel. Succes ermee allemaal, lieve groetjes van mijn mannetje "Biru".  :-*

lovesbudgies

Goed zo.  ;) Bij mijn tamme parkietje ging het ook zo. Heel goed gedaan hoor!

CiteerBij mijn tamme parkietje gaf ik gewoon als hij los was een bakje met wat pellets, toen hij eenmaal door had dat het te eten was heb ik
een extra bakje met pellets opgehangen naast zijn zaadjes. Ook daar at hij uit, daarna heb ik hem van de ene op de andere dag
overgezet, en dat was geen probleem.

Als je zo doorgaat is hij over een weekje helemaal over.

Als je hem weegt: nadat hij helemaal over is op pellets, zal hij wat meer gaan drinken en de eerste dagen een paar gram bijkomen, dit is normaal en
stabiliseert zich weer na een paar dagen.