mijn parkietje wordt weer slank!

Gestart door pierewiet, februari 16, 2010, 16:48:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pierewiet

hallo allemaal!

mijn parkietje van iets meer dan vijf jaar heeft bijna haar hele leven al een vetbult op haar buikje gehad. (zie: ze is zo dik!)

tot mijn moeder twee weken terug tegen me zei dat het wel leek of de vetbult aan het wegtrekken was! een paar dagen later nam ik haar om mijn hand en ik voelde gelijk dat ze lichter was geworden! misschien verbeelde ik het me, maar als ik thuis ben zit ze bijna de hele tijd bij me, dus ik weet precies hoe het voelt als ze op mijn hand zit.

ik heb haar gelijk op de weegschaal gezet en inmiddels is ze al zes of acht gram afgevallen. ze woog eerst 50 gram. veel te veel voor een parkietje, ik weet het... :o

ik ben o zo blij dat ze nu misschien weer gewoon kan vliegen, want vroeger verloor ze gelijk hoogte. dat is nu veel minder. ik heb ook het idee dat ze beter in haar vel zit. ze is veel vrolijker en ze speelt veel meer dan eerst.

Mars

Als ik dat zo lees, dan zou ik zelf toch eens even langs een vogelarts.
Veel afvallen in korte tijd is niet een goed teken, ook al lijkt het toch goed.

Ik weet het niet... maar ik zou zelf mijn twijfels hebben gehad.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

hmm hoeveel moet een parkietje normaal wegen?!
fijn dat ze weer normaal kan vliegen, maar wat mars zegt is wel waar denk ik!!
groetjes

Parkieten-Freak

Citaat van: taar95 op februari 17, 2010, 13:51:13
hmm hoeveel moet een parkietje normaal wegen?!
fijn dat ze weer normaal kan vliegen, maar wat mars zegt is wel waar denk ik!!
groetjes

Wat Mars zegt is zeker waar.
Als een parkiet "zomaar" afvalt, dan wijst dit meestal op gezondheidsproblemen.


pierewiet

we zijn bij de dierenarts geweest voor de bult en die zei dat het een vetbult of een tumor was. waarschijnlijk is het geen tumor, want dan was ze al dood geweest...

een vetbult kan verdwijnen (mijn zusje heeft er ook een op haar hoofd en die is een tijdje helemaal weggeweest!)

mijn parkietje is de laatste week trouwens niet meer afgevallen, het is dus bij 6 gram gebleven. ze weegt nu 44 gram, dus nog steeds teveel, geloof ik. ik zou niet weten hoeveel ze normaal moeten wegen, ongeveer 35 gram, denk ik?

ik kan me wel voorstellen dat jullie zeggen dat ik beter naar de dierenarts kan gaan, maar ze valt niet 'zomaar' af, want haar bult verdwijnt echt! hij hing eerst op de grond, maar dat is nu eigenlijk helemaal over!

Parkieten-Freak

#5
Goed dat je even naar de dierenarts geweest bent, je weet nu waarom je parkiet afvalt.

Voor de goede orde nog even dit:
Wij adviseren inderdaad met enige regelmaat om naar een dierenarts te gaan en dat doen we niet voor niets.
Voor ons is het onmogelijk om vanaf hier in te schatten aan welke aandoening jouw parkietje lijdt. We zijn geen dierenartsen en stellen derhalve dan ook geen diagnoses. We zien je parkietje niet en moeten dus helemaal afgaan op de schriftelijke informatie die jij ons geeft.
Het enige waar we je bij kunnen helpen is om een scheiding aan te brengen tussen "pluis" en "niet pluis", tussen onschuldige- en mogelijk ernstige aandoeningen.
Spontaan (ongewild) afvallen behoort tot de laatste categorie. Het is dus zaak om hiermee naar een dierenarts te gaan. Gelukkig is er dit keer niets ernstigs aan de hand.
Onze adviezen hebben er in ieder geval toe geleid dat jij met je parkietje naar de dierenarts bent gegaan. Daardoor heb adequate hulp/zorg verleend aan je gevleugelde vriend en ik denk eerlijk gezegd dat het jouw gemoedsrust ook ten goede komt.  ;)

Over het gewicht van je vogeltje hoef je je verder geen zorgen te maken. Een en ander is namelijk mede afhankelijk van de grootte van de parkiet.
Mijn parkiet ('t is een flinke vogel) weegt ook ergens tussen de 45 en de 50 gram.


pierewiet

#6
bedankt voor jullie berichten. ze weegt nu 40 gram (als ik tenminste goed gekeken heb).

haar buikje is al een stuk minder dik. ik zag pas foto's van een half jaartje terug en toen dacht ik: niet te geloven dat ze zo dik is geweest!
ze is nu echt slank voor haar doen.

ze probeert nu ook wat rondjes door de kamer te vliegen. dat heeft ze nooit gedaan. ze is ook voor het eerst echt in bad geweest. ik denk dat het water eerst wat koud aan haar buikje was. ik had een beker tot de rand toe vol gedaan met water. toen ik bellen ging blazen met een rietje, ging ze met een pootje op het rietje staat en liet ze haar edele buikje helemaal in het water hangen. ze is gewoon zo vrolijk dat ik er ook blij van wordt! :D
ze zit gewoon veel beter in haar vel en je kunt zien dat ze blij is dat ze van haar buikje af is.

ik ben gewoon zo blij voor haar!

(sorry voor de late reacties, maar ik heb momenteel niet veel tijd om achter de computer te duiken...)